رفتن به مطلب

پیر بهارک Conyza Canadensis


ارسال های توصیه شده

گیاه اریژرون یا پیر بهارک با نام علمی Conyza Canadensis L. متعلق به خانواده کاسنی یا Aateraceae می باشد. اریژرون گیاهی علفی ، یکساله یا دو ساله است که دارای ساقه ای افراشته ، پرزدار و پوشیده از کرکهای سرنیزه ای شکل است. قسمتهای فوقانی ساقه منشعب بوده که در نوک آنها کاپیتولهای گل به رنگ زرد روشن قرار دارد. میوه آن فندقه و کرکدار می باشد. موطن اصلی آن آمریکای شمالی بوده و در قرن 17 به اروپا آورده شده است که در آنجا به شکل علفی هرز و خودرو در مزارع می روید و در قرن گذشته خواص پزشکی آن کشف شد. این گیاه در فصل تابستان در بیشتر نقاط شهرستان کازرون به چشم می خورد.

سرشاخه های گلدار آن را هنگامی که گلها کاملا باز شده جمع آوری کرده و در سایه خشک می کنند. در صورت استفاده از خشک کن گرمای آن نبایستی از 40 درجه سانتیگراد تجاوز کند. قسمتهای خشک شده دارای اسانس روغنی ( که مواد اصلی تشکیل دهنده آن لیمونن و دی ترپن است) ترپینئول ، تاننها و کولین هستند. این گیاه اساسا قابض است و از آن علیه اسهالهای مداوم و تهیه داروهای گالنیک علیه ناراحتی های زنانه استفاده می شود. در طب مردمی از این گیاه دم کرده و یا جوشانده ای به مقدار 5 قاشق چایخوری در یک چهارم لیتر آب تهیه می کنند که مقدار مصرف آن 3 فنجان در روز است. اگرچه کمی باعث تحریک اپیتلیوم کلیه ها می شود ، ولی این گیاه مدر خوبی است. و به خاطر همین مساله اثر خوبی روی مجموعه متابولیسم بدن دارد. روغن اریژرون که بوسیله تقطیر گیاه تازه بدست می آید دافع انگلهای روده ای می باشد.

 

Z

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...