رفتن به مطلب

ستاره ای که به سیاره تبدیل شد!


ارسال های توصیه شده

طبیعت هنوز هم می تواند ما را شگفت زده کند و به ما نشان دهد که تا چه اندازه دسته بندی اجرام آسمانی سخت است. مطالعه جدید ستاره شناسان روی یک کوتوله ی قهوه ایِ سرد که یک شبه سیاره در نظر گرفته شده بود، مشخص کرد این جرم احتمالا در گذشته ی دور یک ستاره بسیار داغ بود.

zimg_001_982.jpg

به گزارش بیگ بنگ ، این جرم که WISE J0304-2705 نام دارد از کلاس کوتوله Y – سردترین کلاس دمایی ستاره‌ای که تاکنون شناسایی شده – محسوب می‌شود که به کمک کاوشگر فضایی نقشه بردار مادون قرمز میدان-گسترده ، وایز( WISE) رصد شده است. دانشمندان پس از بررسی طیف نوری این جرم، که نشانگر ساختار ترکیبی‌اش است گفتند، آنچه این کوتوله ی قهوه ای را ساخته نشان می دهد که بسیار پیر است و میلیاردها سال از زندگیش می گذرد.

 

این کوتوله‌ی در فاصله‌ی ۳۳ تا ۵۵ سال نوری از زمین و در صورت فلکی کوره واقع شده است. دمای فعلی این جرم آسمانی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ درجه سلسیوس است که دمایی بین زمین و ناهید میباشد. دمای این جرم مانند سیارات سنگی شبه زمین نبوده و در اصل یک توپ گازی غول‌پیکر شبیه مشتری است. اما این جرم ممکن است مربوط به یک منشا باستانی باشد که در آن یک تغییر گسترده در دما رخ داده است و احتمالا میلیون ها سال پیش، این جرم بسیار داغ بوده است.

 

به گفته دانشمندان احتمالا در طول ۲۰ میلیون سال نخست از عمر WISE J0304-2705، دمای آن دست‌کم ۲۸۰۰ درجه سانتیگراد بوده و در یک میلیارد سالگی، دمایش به ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد کاهش پیدا کرد و این روند کاهش دما تاکنون ادامه پیدا کرده و به دمای ۱۰۰ تا ۱۵۰ درجه سانتیگراد رسید. پروفسور پینفیلد از محققان این پژوهش گفت: اندازه گیری‌ها نشان می‌دهد که این کوتوله، ممکن است یک جرم ترکیبی بوده و یا عضو باستانی و پیر از کهکشان باشد. این بدان معناست که دمای آن ممکن است بسیار زیاد بوده و تا هزاران درجه رسیده باشد. اما حالا میتواند در سطحش تنها یک فنجان چای را به جوش آورد.

 

تا امروز تنها ۲۰ کوتوله‌ی کلاس Y کشف شده که بیشتر آنها نیز توسط کاوشگر مادون قرمز وایز رصد شده‌اند. محققان امیدوارند با بررسی این جرم بتوانند درک بهتری از تاریخه کیهان بدست آروند. محققان امیدوارند با رصدهای ۳ سال آینده بتوانند درباره کوتوله‌های کلاس Y اظهار نظر قطعی کنند. نتایج این مطالعه را می توانید در نسخنه پیش از چاپ Arxiv مطالعه کنید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...