رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

این فایل ، پی دی افی هستش با عنوان " کاربرد روش های رتبه بندی و تصمیم گیری چند شاخصه Topsis در برنامه ریزی شهری" که در 24مین دوره آموزشی و کارگاه تخصصی جامعه مهندسان شهرساز ایران ، توسط علیرضا پور رستم و شکیبا علی محمدی ارائه شده و مراحل انجام topsis رو با نمونه آموزش دادن:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پسورد: www.noandishaan.com

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...
  • 1 ماه بعد...

اربنیست جان من هرکار کردم دانلود نشد. یه صفحه ای باز میشد ارور میداد


میشه یه بار دیگه آپلود کنی؟ :hanghead:



پرشین گیگ چند روزه زیاد قطع و وصل میشه. :icon_pf (34): الانم دوباره قطع شده
درست میشه خودش :w16:
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

شرکت داده پرداز پویا فایل اکسلی رو تهیه کرده که به وسیله اون می تونید مدلهای تصمیم گیری به روش های تاپسیس رو حل کنید و فقط با وارد کردن داده های ماتریس می تونید نتایج رو دریافت کنید.

:download2:

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

اینم دوتا پاورپوینت آموزش این مدل که یکیش تهیه شده توسط پایگاه تخصصی تحلیل آماری و داده پردازی و اون یکی هم برای مجتمع فنی تهران هستش.

دانلود پاورپوینت اول

دانلود پاورپوینت دوم

لینک به دیدگاه

واژه TOPSIS مخفف Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution به معنی روشهای ترجیح براساس مشابهت به راه حل ایده‌آل است. این مدل توسط هوانگ و یون در سال 1981 پیشنهاد شد. در این روش m گزینه بوسیله n شاخص ارزیابی می‌شود. منطق اصولی این مدل راه‌حل ایده‌آل (مثبت) و راه‌حل ایده‌آل منفی را تعریف می‌کند. راه حل ایده آل (مثبت) راه حلی است که معیار سود را افزایش و معیار هزینه را کاهش می‌دهد. گزینه بهینه، گزینه ای است که کمترین فاصله از راه حل ایده‌آل و در عین حال دورترین فاصله از راه حل ایده‌آل منفی دارد. به عبارتی در رتبه‌بندی گزینه‌ها به روش TOPSIS گزینه هایی که بیشترین تشابه را با راه‌حل ایده آل داشته باشند، رتبه بالاتری کسب می‌کنند. فضای هدف بین دو معیار به عنوان نمونه در شکل نشان داده شده است. در اینجا A+ و A- به ترتیب، راه حل ایده آل و راه حل ایده‌آل منفی است. گزینه A1 به نسبت گزینه A2 فاصله کمتری تا راه حل ایده آل و فاصله بیشتری را تا راه حل ایده آل منفی دارد.

ua5m3umhwwml6reo435g.jpg

[h=1]الگوریتم تکنیک تاپسیس [/h] [h=2]۱ - تشکیل ماتریس تصمیم[/h] در تکنیک تاپسیس با استفاده از n معیار به ارزیابی m گزینه پرداخته می شود. بنابراین به هر گزینه براساس هر معیار امتیازی داده می شود. این امتیازات می تواند براساس مقادیر کمی و واقعی باشد یا اینکه کیفی و نظری باشد. در هر صورت باید یک ماتریس تصمیم m*n در تشکیل شود
[h=2] ۲ - نرمال کردن ماتریس تصمیم[/h] مانند سایر روش های تصمیم گیری چندمعیاره ماتریس تصمیم باید نرمال شود. (بگویید چرا؟) برای نرمال سازی مقادیر از روش برداری استفاده می شود. روش برداری برخلاف روش ساده نرمال سازی خطی به صورت زیر انجام می شود:
bvsesvunjh6gm26013q.jpg

[h=2]۳ - تشکیل ماتریس تصمیم نرمال موزون[/h] گام بعدی تشکیل ماتریس نرمال موزون براساس وزن معیارها است. بنابراین باید از پیش اوزان معیارها با استفاده از تکنیکی مانند AHP یا انتروپی شانون محاسبه شده باشد. موزون کردن بسیار ساده است و وزن هر معیار در درایه‌های مربوط به آن معیار ضرب می‌شود.
[h=2]۴ - محاسبه ایده آل های مثبت و منفی[/h] محاسبه Positive ideal point, PIS و Negative ideal point,NIS گام بعدی است. در این گام برای هر شاخص یک ایده‌آل مثبت (A+) و یک ایده‌آل منفی محاسبه می‌شود.
برای معیارهایی که بار مثبت دارند ایده‌آل مثبت بزرگترین مقدار آن معیار است.
برای معیارهایی که بار مثبت دارند ایده‌آل منفی کوچکترین مقدار آن معیار است.
برای معیارهایی که بار منفی دارند ایده‌آل مثبت کوچکترین مقدار آن معیار است.
برای معیارهایی که بار منفی دارند ایده‌آل منفی بزرگترین مقدار آن معیار است.
[h=2]۵- فاصله از ایده‌آل‌های مثبت و منفی و محاسبه راه‌حل ایده‌آل[/h] در این گام میزان نزدیکی نسبی هر گزینه به راه‌حل ایده‌آل حساب می شود. فاصله اقلیدسی هر گزینه از ایده‌آل مثبت و منفی با فرمول زیر محاسبه خواهد شد.
گام نهائی محاسبه راه‌حل ایده‌آل است. در این گام میزان نزدیکی نسبی هر گزینه به راه‌حل ایده‌آل حساب می‌شود. برای اینکار از فرمول زیر سود می‌بریم:
06z8q3ye5h9okz6ixb.jpg

مقدار CL بین صفر و یک است. هرچه این مقدار به یک نزدیکتر باشد راه‌کار به جواب ایده‌آل نزدیکتر است و راه‌کار بهتری می‌باشد.

منبع: سایت پارس مدیر

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...
  • 4 سال بعد...

اینم یه پاورپوینت دیگه با عنوان معرفی تکنیک TOPSIS هست که با فرمت PDF از لینک زیر می تونید دانلود کنید.

تصمیم گیری
روش های تصمیم گیری چند شاخصه
تکنیک TOPSIS
مزایای روش TOPSIS
واقعیات زیر بنایی
الگوریتم
قدم اول: نرمالایز کردن ماتریس تصمیم گیری
قدم دوم: وزن دادن به ماتریس تصمیم نرمالایز شده
قدم سوم:تعیین راه حل ایده ال و ایده ال منفي
قدم چهارم: محاسبه اندازه فاصله
قدم پنجم:محاسبه نزدیکی نسبی AI نسبت به A*
قدم ششم : رتبه بندی گزینه ها
مثال (روش TOPSIS)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...