رفتن به مطلب

تاثیر آب و هوا بر رفتار انسان


ارسال های توصیه شده

تاثیر آب و هوا بر رفتار انسان

تا به حال شده فکر کنید چرا آبادانی‌ها این قدر خونگرم و خوش صحبت‌اند یا اصفهانی‌ها این قدر حسابگر و مقتصد و کردها تا این اندازه وطن‌پرست و غیرتی؟ اگرچه نمی‌توان تمام خصوصیات روان شناختی مردم این مناطق را به منطقه جغرافیایی و آب و هوا نسبت داد اما نمی‌توان منکر تاثیر شگرف آب و هوا بر رفتار مردم شد... این تاثیرات غیرقابل انکار سبب شده در سال‌های اخیر دانشمندان شاخه جدیدی به دانش روان‌شناسی اضافه کنند و آن روان‌شناسی محیطی است. مفاهیم مربوط به محیط زندگی، معماری، آب و هوا، گیاهان، حیوانات و تاثیرشان بر رفتار انسان از جمله مباحثی است که محققان این رشته نوظهور به آن علاقه مند هستند. بد نیست بدانید اهمیت این رشته به خاطر مشکلات جمعیتی، آلودگی هوا، کاهش منابع طبیعی و نیازی که به حفظ حیات وحش و محیط زیست احساس می‌شود در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

 

سرما آدم را سختکوش می‌کند: یکی از شاخه‌های جذاب این رشته تاثیرات آب و هوا بر شخصیت اجتماعی افراد است. البته خیلی از یافته‌های این محققین چندان جدید به نظر نمی‌رسد اما وقتی یافته‌ها بر مبنای تحقیقات علمی‌و پژوهشی مستند باشد، بی‌شک خواندنی و قابل اعتماد می‌شود. به طور مثال روان‌شناسان دریافته‌اند آب و هوای سرد مردم را «فعّال» و «سخت‌کوش» می‌کند. در توجیه این یافته آنها احتمال می‌دهند که انجماد، باعث ایجاد حس ناامنی ‌شود چراکه به صورت تجربی می‌بینیم ساکنین یک منطقه سردسیر باید به طور مداوم کار کنند تا بدنشان را گرم نگه دارند. آنها ‌باید برای زندگی‌شان برنامه مطمئنی داشته باشند تا در زمستان بتوانند به قدر کفایت آذوقه، سوخت و پوشاک ذخیره کنند. این برنامه ریزی منسجم سبب می‌شود آنها فعال‌تر از ساکنین مناطق گرمسیر شوند.

 

محیط نامساعد، آدم را جسور می‌کند: محیط نامساعد و دشوار زندگی مردم را جسور می‌کند. مردم این مناطق آدم‌هایی عمل‌گرا بار می‌آیند و رویکرد آنان به محیط، رقابت‌جویانه یا جسورانه است. گفته می‌شود که علم و فناوری، نتیجه این نوع رویکرد به محیط است.

 

گرما سستی و کم‌توجهی می‌آورد: در نقطه مقابل، مردمی‌که در آب و هوای گرم زندگی می‌کنند، معمولاً آدم‌هایی «غیرفعّال» و «کم‌توجه» هستند. ویژگی این نوع خلق و خو، تنبلی و سستی است. کار کردن در مکان‌های بسیار گرم، به خاطر عرق کردن و زود خسته شدن، ناخوشایند است. البته این نگرش را نمی‌توان به تمام مناطق گرمسیر تعمیم داد چراکه گرمای طاقت فرسا نوعی زندگی دشوار را برای فرد ایجاد ‌کرده و آنها را رقابت جو و جسور می‌کند اما در صورتی که گرما با رطوبت همراه شود، فراوانی نعمت را به ارمغان می‌آورد که در این صورت چنین آب و هوایی گرایش به تسلیم شدن، دست کشیدن از فعالیت و پذیرفتن شرایط را تقویت می‌کند. تجربه نیز ثابت کرده که ساکنین مناطق گرم و مرطوب خصوصا نواحی استوایی تا حد زیادی انعطاف‌پذیر هستند.

 

آب و هوای معتدل؛ آدم‌های معتدل: آب و هوای معتدل مردم را با خلق و خوی «خالص» و «معتدل» بار می‌آورد. ویژگی این نوع خلق‌ و خو، آگاهی از خود و رابطه با محیط است. زندگی این افراد در هماهنگی با محیط است و بینشی که نسبت به نقش محیط در بهبود زندگی دارند، باعث احساس نیاز به حفظ محیط طبیعی می‌گردد. این افراد اغلب مردمانی آرام و متوازن هستند. دیدگاه کل نگری به جهان هستی دارند و از درک شهودی بالایی برخوردارند.

 

هوای ابری غم می‌آورد: بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش مدت زمان و شدت تابش نور آفتاب نقش موثری در افزایش رضایتمندی افراد دارد. در یک تحقیق معلوم شد افسردگی در فصل زمستان یکی از بیماری‌های شایع در میان ساکنان شمال اروپاست. همچنین بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مردم انگلیس نیز به اختلالات عاطفی فصلی مبتلا می‌شوند که ابرهای کم‌ارتفاع و شب‌های طولانی زمستانی در ایجاد آن نقش مهمی دارند. آنها ساعات طولانی از شبانه‌روز را می‌خوابند اما همواره احساس خستگی می‌کنند. بسیار تحرک‌پذیر و زودرنج بوده و در انجام امور روزانه و برقراری روابط اجتماعی با دیگران ناتوان هستند. این در حالی است که با افزایش طول روز شدت بیماری کاهش می‌یابد. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که نقش مهمی در کنترل اعمال حیاتی بدن دارد. این بخش از مغز توسط نور طبیعی از شبکیه چشم عبور می‌کند، تحریک‌ می‌شود و اگر میزان نور ورودی به چشم کاهش پیدا کند، سرعت انجام اعمال حیاتی بدن نیز کاهش پیدا خواهد کرد که می‌تواند اختلال مذکور را توجیه کند. این تحقیق در پایان قرار گرفتن روزی حداقل ۲ ساعت در زیر تابش نور مصنوعی را روش موثری برای درمان این افراد پیشنهاد می‌کند.

 

نوسان جوی و اختلال ذهنی: محققان اوکراینی ثابت کرده‌اند که نوسانات جوی فشار هوا به ایجاد اختلال در فعالیت‌های ذهنی منجر می‌شود که نتیجه آن کاهش تمرکز و عملکرد حافظه کوتاه‌مدت است.

 

باد تحریک‌پذیرمان می‌کند: اغلب افراد نسبت به وزش باد احساس ناخوشایندی دارند. وزش دایمی باد یا وزش بادهای پر سروصدا، سبب افزایش خستگی و تحریک‌پذیری افراد می‌شود. اغلب از بادهای موسمی به عنوان بادهای ناخوشایند یاد می‌شود چراکه وزش این نوع بادها معمولا سبب ایجاد اضطراب، فشارهای روانی، افسردگی و بی‌خوابی شبانه می‌شود .وقتی بادهای موسمی می‌وزند، دمای هوا در مدت زمانی کمتر از ۲ ساعت، ۱۵ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد. وزش چنین بادهایی در مناطق کوهستانی سبب سقوط بهمن می‌شود. مطالعات انجام شده ارتباط میان وزش بادهای موسمی و افزایش تصادفات رانندگی و همچنین ارتکاب جرم و حتی اقدام به خودکشی در میان افراد را مورد تایید قرار داده است و به همین علت در اقدامات قانونی اغلب چنین عواملی نیز مدنظر قرار می‌گیرد. اگرچه هنوز علت اصلی تاثیر وزش باد بر چنین رویدادهایی شناخته نشده است اما بسیاری از محققان بر این باورند که بار الکتریکی هوا می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. وقتی افراد در معرض هوای دارای بار منفی قرار می‌گیرند، احساس رضایت و خشنودی می‌کنند و این در حالی است که بادهای گرم مانند بادهای موسمی دارای بار الکتریکی مثبت هستند.

 

بی‌حوصلگی در خانه: امروزه ساختمان‌های مسکونی و اداری به گونه‌ای ساخته می‌شوند که در برابر هوا نفوذناپذیر هستند. سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی یون‌های منفی را از محیط خارج می‌کنند و فضای مناسبی برای برای جریان یافتن یون‌های مثبت در محیط اطراف ما به وجود می‌آورند که سبب بی‌حوصلگی ما می‌شود. از آنجا که امروزه به علت افزایش فشار کاری در خانه و محل کار کمتر وقت خود را در فضاهای باز سپری می‌کنیم بنابراین سازگاری بدن در مقابل شرایط جوی و وضعیت آب و هوا نیز نسبت به گذشته به مراتب کاهش می‌یابد اما اگر از اینکه معمولا پس از بارش باران از قدم زدن در هوای آزاد احساس آرامش می‌کنید، متعجب شده‌‌اید باید بدانید این پدیده روشی طبیعی برای تولید یون‌های مثبت در محیط است بنابراین بهتر است پس از باران از منزل یا محل کار خود خارج شده و در چنین فضایی احساس رضایت و خشنودی را تجربه کنید.

تاثیر آب وهوا وفصول بر رفتار انسان

شاید این سوال به ذهن شما خطور کرده باشد که آیا آب وهوا و فصل های سال در رفتار انسان تاثیر دارند؟ آقای دکتر حسین ابراهیمی مقدم در پاسخ به این سوال می گوید:به طور حتم تاثیر فصول مختلف مناطق جغرافیایی و آب و هوا در انسان ها ثابت شده است . برخی از افراد در فصول سرد سال مانند زمستان به دلیل اینکه میزان نور کمتر می شود دچار مشکلات روحی روانی از قبیل افسردگی می شود .در برخی افراد در فصل بهار حالت هایی مانند حالت شنگولی یا آشفته شدن ایجاد می شود .در افرادی که در مناطق سرد سیر مانند کشور های اسکاندیناوی زندگی می کنند به دلیل اینکه از تاریکی بیشتری برخوردارند میزان خودکشی و افسردگی نسبت به کشور های دیگر بیشتر است . اما کسانی که در منطقه استوایی زندگی می کنند مثلا افرادی که در مالزی زندگی می کنند میزان لبخند در آنها بیشتر است .که محققان ان را به شرایط آب و هوایی نسبت می دهند . در کشور هایی مانند روسیه به دلیل سردی هوا متوسط طول عمر افراد کاهش یافته و روحیات آنها از نظر کز کردن و در خود فرو رفتن نسبت به کشور های دیگر بیشتر است .افرادی که در زمستان به دنیا می آیند احتمال ابتلای آنها به برخی بیماریهای روان شناختی بیشتر است .افرادی که در مناطق حاره ای زندگی می کنند به دلیل گرمسیر بودن آن زودتر به بلوغ جنسی می رسند که این بلوغ جنسی با افزایش پر خاشگری که می تواند عامل آن بیشتر به دلیل افزایش هورمون (تستوسترون ) باشد .

تأثير آب و هوا بر تربيت

عوامل طبيعي و مادي، موقعيت و وضعيت اقليمي محل تولد و نشو و نماي کودک نيز تأثير مهمي در پيدايش نژادهاي گوناگون و ساختارهاي شخصيت متفاوت در نوع بشر دارد.براین اساس پژوهشگران عامل جغرافیایی از قبیل تأثیر آب و هوا و اوضاع جغرافیایی را در ایجاد تعادل روحی و فکری افراد مؤثر دانسته اند، لذا می توان رفتارهای فردی و اجتماعی انسان را متأثر از محیط طبیعی دانست.

نوع آب و هوا (گرمسیری، معتدل یا سردسیری) و منطقة جغرافیایی میزان انس با طبیعت، میزان طبیعی زیستن و... در چگونگی رشد و نمو فیزیکی، عقلانی و حتی اخلاقی فرزندانمان تأثیری فراوان دارد و نیز در شکل گیری ساختمان بدنی، قیافه و چهرة ظاهری، روحیات معنوی و مذهبی، میزان درایت و استعدادهای هوشی، تعیین سن بلوغ (زودهنگام، بهنگام یا دیرهنگام) و... نقش آفرین است.به نظر ابن خلدون جغرافيا و آب و هوا، تأثير مستقيمى در شكل‏گيرى رفتار، اخلاق و در نتيجه در شخصيت انسان دارد. او مى ‏گويد:«حرارت و شدت گرما، سبب مى‏ شود كه سبكسرى، بى‏ خيالى، رقص و بازى، به وجود آيد. نمونه كامل اينها را مى ‏توان در سودان، مشاهده كرد كه مردم آن كشور به هر بهانه اى به رقص مى ‏پردازند و در هر جائى به سبكسرى معروفند{مقدمه تاريخ ابن خلدون ، ص 336}.علتش آن است كه هوا تأثير زيادى در اخلاق بشر دارد. حرارت سبب انبساط و گستردگى هوا و بخار مى‏شود و در حجم و كميت آن افزايش پديد مى‏ آيد از اين‏جهت مى ‏بينيد كسى كه سست شده است، از شادى و خوشحالى، كارهاى غير عادى از او سر مى ‏زند، جست و خيز مى ‏كند و سبكسرى انجام مى‏ دهد مانند اين احوالات را ما، در كسانى كه هواى گرم حمامها را تنفس مى‏ كنند، مى ‏بينيم كه چگونه شادى مى‏ كنند و به رقص مى‏ پردازند.اما به عكس، ساكنان تپه‏ هاى سرد و هواى خنك همواره خود نگهدار مى‏ شوند و به آسانى احساسات و عواطف‏شان را اظهار نمى‏ دارند و به متانت و دقت‏ نظر و تدبّر در عواقب امور، مشخص مى‏ شوند. بخصوص در كارهاى زندگى و امور معاش به عاقبت ‏انديشى مى‏ پردازند. حتى بسيار اتفاق مى ‏افتد كه اين چنين آدمهائى غذاى گندم دو سال خود را ذخيره مى‏ كنند. و صبح زود به بازار مى ‏روند تا قوت روزانه‏ شان را تهيه نمايند. زيرا از اينكه ممكن است از موجودى ذخيره شده‏ شان چيزى كم شود، مى‏ ترسند»

 

جمع بندی خصوصیات رفتاری افراد در شرایط آب و هوایی سرد, معتدل و سرد:

ویژگیهای انسانها در شرایط آب و هوایی سرد:فعّال و سخت‌کوش, قدرت برنامه ریزی بالا , خود نگهدار در بروز احساسات و عواطف, عاقبت اندیش, کاهش متوسط طول عمر دارند (مردم روسیه), کز کردن و در خود فرو رفتن.

هوای سردسیر ابری: افسردگی(ساکنان شمال اروپا), خودکشی ( مردم اسکاندیناوی) مبتلا به اختلالات عاطفی فصلی(مردم انگلیس), همواره احساس خستگی می‌کنند. تحرک‌پذیر و زودرنج, در انجام امور روزانه و برقراری روابط اجتماعی با دیگران ناتوان,

ویژگیهای انسانها در شرایط آب و هوای معتدل:دارای خلق و خوی «خالص» و «معتدل دارند. خودآگاهی, با محیط ارتباط برقرار می کنند.زندگی این افراد در هماهنگی با محیط و حفظ ان می باشد. آرام و متوازن, دیدگاه کل نگر به جهان هستی دارند و از درک شهودی بالا برخوردارند.

ویژگیهای انسانها در شرایط آب و هوایی گرم:خونگرم و خوش صحبت‌, تنبلی و سستی, رقابت جو و جسور, «غیرفعّال» و «کم‌توجه», بلوغ جنسی زودرس, بلوغ جنسی همراه با پر خاشگری, اهل شادی و رقص.

گرم و خشک: رقابت جو و جسور هستند.

گرم و مرطوب: این نوع آب و هوا گرایش به تسلیم شدن، دست کشیدن از فعالیت و پذیرفتن شرایط را تقویت می‌کند, انعطاف‌پذیر خصوصا مردمان مناطق استوایی. میزان لبخند بالا (منطقه استوایی مانند مردم مالزی).

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...