رفتن به مطلب

بیماری های جدید و خطرناک در کمین زنان مدرن


ارسال های توصیه شده

[TABLE=class: contentpaneopen]

[TR]

[TD=class: buttonheading, width: 100%, align: right]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=class: buttonheading, width: 100%, align: right]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

با حرکت شتابان کشورمان به سمت مدرنیته هر روز شاهد عرضه تکنولوژی های مختلف هستیم . بازار لوازم آشپزخانه از این قاعده مستثنی نیست و هر روز شاهد ورود لوازم برقی وظروف تازه‌ای با کاربردهای مختلفی است که دوستداران آشپزی و خانم‌ها را برای خرید آن وسوسه می‌کند. برخی معتقدند که آشپزی با ظروف مدرن و جدید لذت آشپزی را افزایش می‌دهد و استفاده از لوازم مدرن آشپزخانه کارها را سریع و سهل الوصول می کند.

به گزارش جهان این روزها آنقدر که به کاربرد این لوازم برای آسانی کارها توجه می‌شود به تاثیر این ظروف بر سلامتی و بهداشت غذایی توجه نمی‌شود. اما استفاده نکردن ازبرخی از این لوازم به دلیل مضرات متعدد آن بهتر از به کاربردنشان است.در اینجا به تاثیر برخی از این لوازم وتاثیر آن بر سلامت انسان وغذا می‌پردازیم.

 

ظروف تفلون

 

ظروف تفلون که بیشترین طرفدار را در بین ظروف آشپزخانه دارد، یکی از مضرترین لوازم آشپزخانه است. پوشش تفلوني این ظروف از دو لايه آستري و رويه تشكيل شده است كه رويه آن نچسب بوده و به دليل دارا بودن مواد پليمري كه نوعي پلاستيك هستند در مقابل حرارت هاي بسيار بالابه طور نامحسوس سوخته و گازهاي سمي ايجاد مي كند.حتی اگر تفلون خدشه دار نشده باشد، اين ظروف وقتي كه بسيار داغ مي شوند غذا را سمي مي كنند ولي به دليل درصد پايين اين سموم در كوتاه مدت عارضه اي بروز نكرده ولي اثرات سوء آن در درازمدت با علائمي نظير: سرطان، كوتاه قدي، ضايعات پوستي،کلسترول خون و ... ظاهر مي شود همچنين در سنتز هموگلوبين دخالت مي‌كند و كم‌خوني را به همراه دارد. با گذشت بيشتر زمان به دليل پيوند ضعيفي كه در بين مولكول هاي تشكيل دهنده رويه تفلون وجود دارد در هر بار پخت و پز يك لايه بسيار نازك در حد ميكرون از تفلون به غذا مي چسبد .به همین دلیل تفلون ظروف، خصوصا رويه آن طي چند ماه بتدريج از بين رفته و آستري باقي مي ماند. با ايجاد اين حالت به اصطلاح نچسبي تفلون نيز به پايان خود مي رسد و پس از مدتي بتدريج آستري نيز به صورت نامحسوس وارد غذاها شده و سفيدي آلومينيوم هويدا مي شود. آلومينيوم نيز به دليل آن كه فلزي نرم بوده علاوه بر ورود مواد شيميايي به غذاها به صورت فيزيكي نيز با كشيدن قاشق و غيره به گونه اي مخرب وارد مواد غذايي گشته و به همراه آن خورده مي شود. ورود اين فلز به غذا علاوه بر از بين بردن طعم اصلي غذا، سبب بروز بيماري هاي عصبي مانند آلزايمر (فراموشي) ، نرمي استخوان، انسداد روده، كم خوني و بروز بيماري هاي مزمن ديگر مي شود. با وجود اینكه هنوز مطالعات دقیقی در مورد اثرات زیان بار این ماده روی انسان انجام نشده، اما بر اساس آزمایشات صورت گرفته ماده به کار برده شده در ظروف تفلون، در موش تولید ۴ نوع سرطان می‌كند: سرطان كبد، پانكراس، سینه و بیضه. بخار حاصل از داغ شدن لایه بیرونی تفلون نیز، براي پرندگان اهلي كشنده است موارد زیادی از مسمومیت در پرندگان با بخارات حاصل از گرم شدن تفلون نیز گزارش شده كه به صورت عدم تعادل، دشواری در تنفس، ضعف و تشنج خودشان را نشان می‌دهند، یا حتی گاهی باعث مرگ و میر حیوان به صورت آنی یا تاخیری شده است. علاوه بر آن، این بخارات مي تواند باعث بيماري موسوم به "تب بخار پليمر" در انسان شود كه حالتي شبيه سرماخوردگي ايجاد مي‌كند. البته اين بيماري در انسان برگشت‌پذير و قابل درمان است. دكتر تیم كراپ سم شناس مشهور و عضو شورای بازرسی محیط زیست می گوید:"‌ PFO " ماده ای است كه به مقدار زیادی در تفلون یافت می شود و موجب بروز‌ ‌بیماری‌های داخلی و گوارشی و نقص عضو جنین می شود و مقدار بالای آن كه‌ ‌می‌ ‌تواند با مصرف ظروف تفلون وارد بدن شود موجب ایجاد سرطان خواهد شد.همچنین استفاده از ظروف تفلون بازسازی شده موجب ایجاد مسمویت غذایی در مصرف کنندگان می شود. چندي پيش هم محققان دانشگاه تورنتو بر پايه نتايج يك تحقيق اعلام كردند كه تفلون در اثر حرارت تجزيه مي‌شود و گازي كه در اثر تجزيه از آن متصاعد مي‌شود براي محيط‌زيست زيان‌آور است.

 

ظروف یکبار مصرف

 

متخصصان تغذیه و سلامت می گویند: استفاده از ظروف یکبارمصرف پلی استایرن و بسیاری از ظروف کاغذی موجود در بازار (به علت دارا بودن لایه ای از پلاستیک در رویه داخلی ظرف) موجب از بین رفتن ویتامین ها و پروتئین های موجود در غذا، ورود مواد سمی به غذا و تجمع این مواد سمی در بافت چربی بدن که بتدریج موجب خستگی، عصبیت، بی‌خوابی، کم شدن پلاکت‌ها و گلوبین، غیرعادی شدن کروموزوم‌ها، شیوع انواع سرطان‌ها(سرطان کبد، ریه و پروستات) و انتقال مواد خطرناک از طریق ژن ها از نسلی به نسل دیگر خواهد شد. انستیتو سرطان فرانسه نیزمیزان سرطان زایی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و کاغذی را از درجه 3 به درجه 2 کاهش داده یعنی آن ها را مواد به شدت خطرناک اعلام کرده است .

 

ظروف آلومینیومی

 

دکتر محمد امین محمدی فر ،کارشناس تغذیه معتقد است:استفاده از ظروف آلومینیومی باعث ورود مقادیر زیادی آلومینیوم در هر وعده غذایی می شود و افزايش نامطلوب ميزان آلومينيوم در رژيم غذايي باعث بروز اختلال در سيستم عصبي، کم خونی، افزايش خطر ابتلابه آلزايمر، اختلال در متابوليسم استخوان، مسموميت کليه، کبد و التهاب مفاصل مي شود.

 

مایکروفر

 

امواج میکروویو در مسیر حرکت خود پس از برخورد با ماده یا از آن عبور می کند و یا جذب آن می شود.این امواج جذب موادی که حاوی آب هستند مانند غذا و بدن انسان می شوند.قرار گرفتن در معرض تابش امواج مایکروویو می تواند به مرور موجب سوختگی های بافتی و آب مروترید شود.این در حالی است که بنا بر تحقیقات صورت گرفته تمام مایکروفر های موجود در بازار نشتی امواج دارند که بسیار خطرناک است. بسیاری از محققان نیز معتقدند که امواج مایکروویو آنقدر انرژی دارد که بتواند ساختار ملکولهای غذا را تخریب کرده و موجب سرطان شود.این تاثیر به قدری زیاد است که وقتی در سال 1991 خونی منجمدی راکه توسط مایکروفر گرم کرده بودند به بیماری تزریق کردند آن بیمار فوت کرد.پزشکان د یافتند که امواج مایکروفر باعث تغییر ماهیت سلولها و گلوبوبهای خونی شده بود. همچنین استفاده از غذاهای مایکروویو شده باعث کاهش حافظه ، لطمه به مغز،اختلال در تولید هورمونهای مردانه و زنانه و کاهش و اخنلال در سیستم دفاعی بدن می شود.این در حالی است که برخورد مستقیم این اشعه با انسان باعث پاره شدن رشته های "دی ان ای"بدن و به دنیا آمدن نوزادان ناقص الخلقه می شود. علاوه بر موارد فوق برخی از غذاها همانند سیب زمینی اگر در مایکروفر گرم شود باعث لطمه شدید به مغز در حال رشد کودکان می شود.همچنين يكي ديگر از مضرات احتمالي دستگاه هاي ماكروفر در مورد گرم كردن دوباره ي غذاهاست که موجب بقای میکروبهای غذا و تغییر ماهیت آنها شده که بسیار برای بدن آسیب زا است.

 

سرخ کن

 

سرخ کن دستگاهی است که مواد غذایی را با درجه حرارت بالا سرخ می کند. پخت و پز در درجه حرارت بالا می‌تواند به روغن آسیب برساند و مواد آن را به مواد سرطانی تبدیل کند. همچنین پخت مواد غذایی با روغن زیاد باعث جذب کلسترول بیشتر در بدن می شود .

 

ماشین طرفشویی و فر برقی

 

به گفته مهندس علي گوراني، كارشناس مسئول بهداشت پرتوها در وزارت بهداشت ،شدت امواج الكترومغناطيسي مضري که این لوازم از خود ساطع مي كند حتي از شدت امواج الكترومغناطيسي منتشر شده در زير دكل هاي برق فشار قوي بيشتراست. ميدان الكترومغناطيسي این لوازم بر روي سيستمهاي عصبي و رشد و تكامل و ترميم سلولها اختلالاتي ايجاد مي‌كند و موجب پيدايش امراض ناشناخته مانند انواع سرطانها، تومورهاي مغزي و ناباروري در انسان مي‌شود. همچنین باعث تغييراتي در اعمال سلولها و بافتها و تغييراتي در فعاليت مغز استخوان انسان و ضربان قلب مي‌شود. ميدان مغناطيسي باعث گرم شدن بافت هاي بدن مي شود و بیشتر اوقات منجر به پارگی رگهای خونی ظریف چشم می شود.

 

زودپز

 

زودپز علاوه بر اینکه با ایجاد فشار زیاد منجر به از بین رفتن مواد غذایی مفید غذا می شود ،حرارت و فشار بالای آن باعث له شدن مواد داخل زودپز شده كه مواد از هم متلاشي شده و همين باعث سرطان مي شود .

 

چای ساز و ظروف همزن پلاستیکی

 

هر دو این وسایل به دلیل ماهیت پلاستیکی که دارند در اثر مجاورت با گرما، مواد مصنوعی پلاستیکی شان وارد آب یا مواد غذایی شده و آن راسرطان زا می کند.از همین رو به شدت مضر است.

 

فریزر

 

فریزر با عملکردی مخالف وسایل سریع پز ،با نگهداری طولانی مدت مواد غذایی باعث از بین رفتن مواد غذایی مفید می شود.و با از بین بردن مواد ضروری بدن که در سبزیجات و گوشتها وجود دارد ،بدن انسان را با کمبود مواد غذایی مفید روبرو میکند. این در حالی است که اکثر بانوان ایرانی ماده غذایی خارج شده از فریزر را جهت استفاده در مایکروفر یا سرخ کن قرار می دهند که ضرر آن را برای بدن دو چندان می کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...