رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

بازرسی به روش مغناطیسی mt

تعريف :

بازرسي به روش مغناطيس كردن ذرات روشي حساس براي تعيين محل نقصهاي سطحي و برخي نقصهاي زير سطحي در مواد فرو مغناطيس است .

اصول :

پارامترهاي اصلي اين روش مبتني بر مفهوم هاي نسبتاً ساده اي است .در اصل ، اگر قطعه مورد آزمايش از جنس مغناطيس شونده باشد و از آن مغناطيس عبور داده شود . خطوط قواي مغناطيس در برخورد با ناپيوستگي ها (تقريباً) عمود بر جهت ميدان تغيير مسير مي دهند و ميدان نشت قويي را به وجود مي آورند . اين ميدان نشت در سطح و بالاي قطعه مغناطيده قرار دارد ، حال چنانچه ذرات ريز مواد مغناطيس شونده بصورت خشك يا معلق در مايع ير روي سطح قطعه پاشيده شود ، در محل وجود عيب ، تجمع نموده پل مغناطيسي كه به اين ترتيب تشكيل مي شود ، محل ، اندازه و شكل ناپيوستگي را تعيين مي كند.

براي آزمايش ذرات مغناطيسي ، سطح قطعه بايستي نسبتاً صاف باشد .چه در غير اينصورت در اثر نا صافي و شيارهاي سطحي ، ذرات پل ميزنند و احتمالاً ترك در زير پوشش آنها مخفي مي ماند . گاهي از رنگ سفيد زود خشك شونده زمينه سفيدي بوجود آورده ميشود تا براده سياه در متن سفيد به خوبي مشاهده گردد . گاهي هم براده ها را رنگ مي زنند تا راحت تر ديده شوند .اگر براده با رنگ فلوئورسنت آغشته گردند در زير تابش نور ماوراء نفش به وضوح ديده مي شوند .

خاصيت مغناطيس را در قطعه به وسيله آهنرباهاي دائم ، آهنرباهاي الكتريكي ، يا با گذراندن جريانهاي قوي از درون يا پيرامون آن مي توان القاء كرد .

اين شيوه به سبب امكان توليد ميدانهاي مغناطيسي شديد در درون قطعات ، در عمليات كنترل كيفيت كاربرد گسترده اي دارد . اين روش در تشخيص و آشكار سازي تركها حساسيت خوبي دارد.چرخ دنده ها محورها و قطعات مشابه را پس از زمايش مغناطيس زدائي مي كنند تا ضمن كار و يا تراش براده ها و ذرات را جذب ننمايند .

انواع روشها :

تشخيص عيوب در قطعه توسط بازرسي ذرات مغناطيسي به روشهاي پيوسته و پسماند، ميدانهاي مغناطيسي، ميدان حلقوي، ميدان مغناطيسي طولي، ميدان مغناطيسي چرخنده انجام ميشود.

كاربردها :

كاربردهاي صنعتي اصلي بازرسي به وسيله ذرات مغناطيسي عبارتند از : بازرسي فرآيندي ، بازرسي نهايي . بازرسي دريافتي ، تعميرات جزيي و كلي .

هر چند بازرسي فرايندي ، نقصها درحين فرايند توليد بسيار سريع نمايان مي شوند . اما در بازرسي نهايي تضمين بيشتري براي بي نقص بودن قطعات وجود دارد . در حين بازرسي هم قطعات خريداري شده نيمه تمام و هم مواد اوليه براي تشخيص نقصهاي اوليه آزمون مي شوند. بازرسي ميلگردها ،تسمه ها ، شمشهاي آهنگري و ريختگي هاي ماسه اي وارده با اين روش انجام مي شود .

در صنايع حمل و نقل (جاده اي ، راه آهن ، هوايي و دريايي) بر اساس برنامه هاي منظم تعميرات كلي موجود ،‌قطعات حساس را براي شناسايي تركها بازرسي مي كنند . ميل لنگها ، قابها ، چرخ لنگرها ، قلابهاي جرثقيل ، محورها ، پره هاي توربين بخار و اتصال دهنده ها نمونه اي از قطعات آسيب پذير به شكست ، به ويژه شكست ناشي از خستگ اند ؛ و بنا براين به بازرسي منظم نياز دارند .، سيستم بازرسي به وسيله ذرات مغناطيسي را مي توان به سادگي خودكار كرد و در نتيجه ، بازرسي مطمئن و نسبتاً بدون زحمتي انجام داد . در حالي كه سيستم خودكار در حال انجام وظايف مكانيكي خود است ، مسئول بازرسي مي تواند تمام وقت خود را صرفاً به بازرسي اختصاص دهد . آهنگ توليد متناسب با عمليات متعددي است كه همزمان در ايستگاه هاي مختلف انجام مي شود . هزينه خودكار سازي در مقايسه با هزينه نيروي انساني براي چندين واحد منفرد دستي كه براي دستيابي به همان آهنگ هاي توليدي لازم است ، توجيه پذير خواهد بود .

مزاياي آزمايش با ذره مغناطسي

الف قابل اعتمادترين متد براي پيدا كردن تركها سطحي ، خصوصاً تركهاي خيلي ظريف و كم عمق مي باشد .

ب علائم وجود و يا عدم وجود عيب روي خود قطعه ظاهر مي شود

ج كنترل سريع بوده و انجام آن آسان مي باشد . اپراتور مي تواند طرز كار را بدون آموزش طولاني يا خيلي فني به آساني بياموزد .

د- محدوديتي براي اندازه يا شكل قطعه مورد آزمايش وجود ندارد .

ه تركها اگر با ماده خارجي ديگري پر شده باشند نيز در اين روش پيدا مي شوند .

و در حالت عادي پاك كردن قبلي نمونه لازم نيست .

ز پوشش نازك رنگ يا ساير پوشش هاي غير مغناطيسي مانع كار نخواهد شد .

ر در اين متد از تجهيزات الكترومكانيكي استفاده مي شود كه پرداخت و ظرافت چنداني لازم نداشته و مي تواند در كارگاه ساخته شود . نگهداري آن نيز آسان است .

ط- اين متد مي تواند بطور خود كار بكار رود و نسبتاً ارزان است .

محدوديت آزمايش با ذره مغناطيس :

الف اين روش فقط براي مواد فرو مغناطيس قابل استفاده است .

ب در مورد عيوب غير سطحي دقيق نمي باشد .

ج - ميدان مغناطيسي بايستي در جهتي ايجاد شود كه سطح اصلي عيب را قطع نمايد و اين مسئله ايست كه اپراتور با آن مواجه مي شود و بهمين دليل گاهي به دو مرتبه بازرسي كردن و يا بيشتر نياز دارد .

د - مغناطيسي زدائي پس از انجام آزمايش اغلب ضرورت پيا مي كند

ه بعد از انجام ازمايش و مغناطيس زدائي ، تميز كردن قطعه و جدا كردن ذرات مغناطيس چسبيده به سطح ممكن است ضروري باشد .

و هنگام آزمايش قطعات داراي شكل پيچيده توليد ميدان مغناطيس در جهت مناسب اغلب مسئله است .

ز- هنگام آزمايش قطعات ريخته گري شده خيلي بزرگ ، جريان بر ق خيلي زيادي مورد لزوم است.

ر براي اجتناب از گرم شدن ناحيه و سوختن قطعات با سطوح صيقلي يا در محلهاي تماس برق با اين سطوح مراقبت زيادي لازم است .

ط براي مغناطيس كردن ، جابجا كردن قطعات ضروري است و اين عمل مخصوصاً وقتي كه تعداد زيادي از قطعات كوچك مورد كنترل واقع مي شوند وقت گير مي باشد .

ي با وجود اينكه علائم وجود عيب به آساني ديده مي شود ، معهذا گاهي در تفسير علائم تجربه و مهارت لازم است . البته در مقايسه با متدهاي ديگر مثل راديو گرافي و التراسونيك آزمايش با ذره مغناطيسي خيلي ساده تر مي باشد .

شاد و پیروز باشید

پسر شاد j

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...