رفتن به مطلب

(penetration test) بازرسی جوش به روش مایعات نافذ


pesare shad

ارسال های توصیه شده

PT) penetration test)

 

لزوم تست جوش : اگر از تعداد پروژه هاي عمراني خاص صرفنظر کنيم ،غالبا اکثرپرسنل جوشکاري شاغل در بخش ساختمان،آموزش لازم نديده،و فاقد تبهر لازم هستند و معضل مهمتر اينکه هيچ کنترلي بر روي کيفيت اجراي جوش وجود ندارد.علت اصلي عدم رعايت اصول اساسي درحين اجرا است. قابليت اعتماداز عملکردسازه ايجاب مي نمايد که فلز جوش ودرز جوشکاري از لحاظ مقاومت ،سلامت و ديگرخصوصيات مورد نظر سازه اي و عاري بودن از عيوب جوشکاري مورد آزمايش وامتحان قرار مي گيرد. آزمايش هاي بازرسي و تاييد از بازرسي عيني درز جوش و نحوه نگهداري الکترودها آغاز شده و با بازرسي در حين عمليات جوشکاري ادامه مي يابد ودر نهايت به بازرسي عيني درز جوش شده و بالاخره با انجام آزمايش هاي تکميلي نظير پرتو نگاري و ... به اتمام ميرسد.

بازرسي با مايعات نافذ (Liquid Penetrate Inspection):

بازرسي با مايعات نافذ يكي از روشهايي است كه مي‌تواند براي عيب يابي تعداد وسيعي از قطعات مورد استفاده قرار گيرد، به شرطي كه عيبها به صورت ترك در سطح قطعه ظاهر شوند. اساس روش بر اين است كه مايع نافذ بر اثر جاذبه مويينگي به درون تركهاي سطحي نفوذ كرده و پس از يك مرحله ظهور، هر عيبي كه به شكل ترك يا شكستگي در سطح قطعه وجود دارد، با چشم رويت مي‌شود.

براي بهتر ديده شدن اين تركها، مايع نافذ معمولاً به رنگهاي روشن و قابل ديد بوده و يا به ماده فلورسنت آغشته مي‌شود. در حالت اول معمولاً براي رنگين نمودن مايع از رنگ قرمز استفاده مي‌شود كه با نور روز يا نور مصنوعي قابل ديد باشد، ولي در حالت دوم براي ديدن تركها و درزها بايد از نور فرابنفش استفاده شود. امروزه، بازرسي با مايع نافذ، يكي از مهمترين روشهاي صنعتي است كه براي مشخص نمودن انواع مختلف عيبهاي سطحي مواد و قطعات، مانند تركها، بريدگي‌ها و نواحي مك‌هاي سطحي، مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

اين روش تقريباً براي هر نوع ماده و در هر اندازه‌اي، چه بزرگ با شكل پيچيده و چه ساده، قابل استفاده است و معمولاً براي بازرسي توليدات ريختگي و كار شده فلزات آهني و غيرآهني، آلياژها، سراميك‌ها، ظروف شيشه‌اي و مواد پليمر به كار مي‌رود.

مراحل انجام آزمايش مايع نافذ :

1. آماده سازي سطح Surface Preparation .

2. اعمال مايع نافذ Liquid Penetrate Applying.

3. تميز کاري Cleaning.

4. اعمال ماده ظهور Developer Applying.

5. بازرسي Inspection

 

تميز كردن و آماده سازي سطح : به منظور هر چه دقيق تر بودن نتايج بازرسي با مواد نافذ، لازم است سطح قطعه مورد آزمايش كاملاً تميز باشد. برس زني، شن پاشي ، خشك يا تر و تميز كاري سايشي در استوانه هاي دوّار از جمله روشهايي هستند كه مي توان آنها را براي زدايش پوسته هاي اكسيدي نازك ، گدازه هاي جوشكاري چسبيده به سطح و كثافات سطحي مورد استفاده قرار داد. چربي و روغن با استفاده از حلال ها، آب تحت فشار و بخار تميز مي شود . اعمال نفوذ : هنگامي كه بازرسي تعداد زيادي قطعه كوچك مورد نظر باشد، غوطه ور كردن قطعات در مخزن حاوي نافذ معمولاً مناسب ترين روش مي باشد. به آب بستن به صورت سيلاب معمولاً براي آزمايش بخش هاي گسترده اي از سطح يك قطعه مورد استفاده قرار مي گيرد. زمان نفوذ، عملاً بستگي به ماهيت و اندازه عيوب قطعه داشته و بسته به مورد بين 20 تا 30 دقيقه تغيير مي كند . ظهور : مرحله ظاهرسازي بحراني ترين بخش فرآيند بازرسي به شمار مي رود. با به كارگيري ظاهر كننده هاي مناسب مي توان عيوب مرزي (عيوبي که در مرز قبولي يا رد قرار دارند) را كه در صورت بكارگيري ظاهر كننده نامناسب مشخص نمي شوند، پيدا كرده و به وجود عيوب بسيار ريز پي برد . به منظور دستيابي به شرايط بهينه بازرسي، بايد از ظاهر كننده ها و نافذ هاي داراي سازگاري استفاده شود، درغير اينصورت ممكن است ظاهر كننده هيچگونه تاثيري بر نافذ باقي نگذارد. ويژگيهاي مايع نافذ :

 

ü قابليت نفوذ

ü قوام

ü سياليت

ü قابليت حل كنندگي

ü پايداري

ü قابليت شستشو

ü ويژگيهاي خشك شوندگي

 

انواع مايع نافذ :

1. مايع نافذ فلورسنتي fluorescent penetrate

2. مايع نافذ بارنگ مشخص penetrate visible dye

 

انواع مواد ظهور :

1. خشک(پودر)dry(powder)

2. حل شده در آب water soluble

3. معلق در آب water suspend able

4. حل شده در يک حلال solvent soluble

5. معلق در يک حلال solvent suspend able

مزايا روش بازرسي با مايعات نفوذ کننده :

ü فرآيند آزمون با مايعات نافذ ساده و تجهيزات آن نيز در مقايسه با ديگر روش ها ارزانتر مي باشد .

ü اين روش را مي توان براي بازرسي تمام مواد، به جز مواد متخلخل، به كار گرفت و در برخي از موارد حساسيت آن از روش ذرات مغناطيسي هم بيشتر مي باشد.

ü روش مايعات نافذ براي قطعات به هر شكل و اندازه مناسب مي باشد.

محدوديت هاي روش بازرسي با مايعات نفوذ کننده :

ü تنها از عهده بازرسي عيوب سطحي بر مي آيد و عيوب زير سطحي را بايد با ديگر روشهاي غير مخرب تشخيص داد.

ü ناصافي سطح و متخلل بودن ماده ، سبب محدوديت دامنه عملكرد اين روش خواهد شد.

ü تخلخل مي تواند نشانه هايي را، كه هر يك از آنها مي توانند اشتباهاً يك نقص به حساب آيند، ايجاد نمايد .

دامنه ي كاربرد روش بازرسي با مايعات نفوذ کننده :

ü صنايع هوا - فضا،

ü ديسك و پره هاي روتور توربين،

ü چرخهاي هواپيما،

ü قطعات ريختگي و آهنگري،

ü و سازه هاي جوشكاري شده از جمله قطعات قابل بازرسي آلومينيمي اتومبيل، مشتمل بر پيستونها و سر سيلندرها،

ü صنايع فلزكاري ،

ü ترك يابي قطعات سراميكي الكتريكي ،

ü عيب يابي قطعات پلاستيكي تزريقي .

 

موفق باشید :

پسر شاد J

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...