رفتن به مطلب

پروژه احداث تونل گلاب


ارسال های توصیه شده

زیست بوم: حمید جلالوندی مدیرکل دفتر ارزیابی و اثرات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پروژه تونل گلاب 2 به خبرنگار زیست بوم گفت: تاکنون در مورد پروژه تونل گلاب هیچگونه گزارش ارزیابی و اثرات زیست محیطی که لازمه ساخت، فعالیت و کارکرد اینگونه پروژه ها است ارائه داده نشده است. در حقیقت این پروژه از طرف وزارت نیرو به محیط زیست برای ارائه ارزیابی اثرات زیست محیطی داده نشده است. 15403_478.jpg

به گزارش زیست بوم جلالوندی افزود: اما در جلسات شورای عالی آب که بحث کلان آب کشور مطرح می شود در یک مقطع زمانی وزیر محترم نیرو با اجرای این پروژه مخالف نبودند اما بعدها بدلیل بحث های استانی و تعهداتی که برای این افراد بود گویا تجدید نظر کردند. آنچه که اهمیت دارد این است که اگر اینپروژه شروع به کار هم بکند بدون مجوز ارزیابی است.

مدیرکل دفتر ارزیابی و اثرات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: نداشتن نظرات لازم برای ارزیابی و اثرات زیست محیطیبه طور قطع مورد مخالفت و ایراد گرفتن دستگاههای نظارتی می شود. براساس قوانینی نباید در مرحله امکان سنجی و مکان سنجی قبل از هر گونه اجرای پروژه نسبت به اخذ مجوز زیست محیطی اقدام شود.

حمید جلالوندی در پایان بیان کرد: متاسفانه در پروژه تونل گلاب هیچگونه مجوز ارزیابی صادر نشده است. در واقع اصلاً درخواستی برای مطالعه و ارزیابی این پروژه به سازمان حفاظت محیط زیست نیامده است و سازمان حفاظت محیط زیست در سطح ادارات کل بر اساس دستور العمل هایشان باید اقدامات لازم در خصوص این پروژه ها را انجام بدهند.

لینک به دیدگاه

زیست بوم: دکتر سعید یوسف پور مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال بختیاری در خصوص احداث تونل گلاب 2 در گفتگو با خبرنگار زیست بوم گفت: پروژه تونل گلاب در دوفاز ساخته شده است که هدف تونل گلاب یک انتقال آب به شهرستان کاشان با گنجایش آب 1.7 متر مکعب در ثانیه بوده است و تونل گلاب دو با هدف تامین آب شبکه اصفهان بزرگ است که گنجایش انتقال آب به میزان 20 متر مکعب در ثانیه را دارد در حال اجرا می باشد.15395_824.jpg

به گزارش زیست بوم یوسف پور افزود: در فصول عادی که خشکسالی نباشد حجم آب رودخانه زاینده رود در حدود 20 متر مکعب بر ثانیه است و در واقع کل آب رودخانه زاینده رود را در سال های آتی منتقل خواهند کرد. طبیعتاً الان زاینده رود یکی از چالش های اساسی که دارد بحث کم آبی در مسیر و خشکیدگی در شهر اصفهان و عدم تخصیص حق آب زیستی تالاب گاوخونی است که عملا حقآبه این رودخانه لحاظ نمی شود و تمام این مسایل بخاطر مواردیست که در مسیر رودخانه اتفاق می افتد که از جمله می توان به کشاورزی غیر اصولی، استفاده از الگوهای کشت نامناسب، کشت برنج در مسیر رودخانه توسعه نامتناسب و استقرار صنایعی مثل ذوب آهن، فولاد مبارکه، پالایشگاه پتروشیمی، پلی اکریل و نیروگاههای تولید برق در استان اصفهان اشاره کرد که همه اینها مصرف آب خیلی زیادی را دارند.

 

مدیر کل محیط زیست استان چهارمحال بختیاری خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بحث توسعه و صنایع باعث شده افراد بسیاری که جویای کار هستند به اصفهان مراجعه کنند و جمعیت اصفهان بیشتر شود و شهر های اقماری زیادی برای سکونت در اطراف اصفهان ساخته شده است که نتیجه آن تقاضایی آب روبه افزایش در استان اصفهان خواهد بود. با افزایش نیاز به آب و ظرفیت قابل تحمل رودخانه احداث چنین تونل با این میزان گنجایش برای انتقال آب رودخانه طبیعتاً باعث می شود مسیر رودخانه چه در استان چهار محال بختیاری و چه در مسیر استان اصفهان با چالش های جدی مواجعه شود.

 

سعید یوسف پور اشاره کرد: موضوع کشاورزی و تامین آب شرب شهرها و روستا های مسیر این رودخانه و همچنین رعایت حق آب زیستی این رودخانه که اصلی ترین دغدغه و حساسیت فعالان محیط زیست است و هم چنین تامین حق آب تالاب گاو خوانی بعنوان بزرگترین آبگیر و تالاب فلات مرکزی با احداث تونل گلاب محقق نخواهد شد. متاسفانه پروژه تونل گلاب 2 هنوز مجوز ارزیابی و اعتبارات ملی ندارد و با اعتبارات استانی اصفهان در حال ساخت است که انتقال آب چه در این پروژه چه در جاهای دیگر نیاز به بررسی های کارشناسی و برنامه ریزی دارد.

در پایان مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال بختیاری بیان داشت: انتقال آب با هر هدفی حتی شرب هم باید به نحوی باشد که کمترین خسارت را به طبیعت و اکوسیستم وارد کند. از پایین روستای حجت آباد تا روستای چم آسمان که 40 کیلومتر این رودخانه در استان چهار محال بختیاری متاثر می شود. بحث احداث تونل گلاب دو و انتقال آب که تاثیر بسیار مستقیمی بر اکوسیستم طبیعی رودخانه، زیستمندان و بهره برداران که در گذشته تا امروز حق آب داشتند خواهد داشت و متاسفانه در حال حاضر که از این رودخانه بعنوان بزرگترین رودخانه دائمی کشور نام برده می شود الان عملا در نقاطی این رودخانه دیگر دائمی نیست. پروژه تونل گلاب در محدوده استان اصفهان است اما تاثیرات مستقیمی را بر رودخانه زاینده رود وارد می کند که از استان چهارمحال بختیاری می گذارد.

 

لینک به دیدگاه

زیست بوم: مسعود میرمحمدصادقی مدیرعامل شرکت آب منطقه استان اصفهان در خصوص پروژه تونل گلاب به خبرنگار زیست بوم گفت: با توجه به مشکلات متعددی که در تامین آب شرب استان اصفهان وجود دارد و نظر به تامین نیاز آب شرب این استان احداث تونل گلاب کاری ضروری و درستی است.15406_897.jpg

به گزارش زیست بوم میرمحمد صادقی افزود: در اصفهان آب بعد از اینکه از سد زاینده رود جاری می شود در سامانه چم آسمان و بعد از آن به تصفیه خانه باباشیخ علی می رود. در حقیقت این تصفیه خانه که برای تصفیه آب شرب اصفهان است بعد از عبور از تونل اشترجان با طول 18 کیلومتر و ظرفیت 10 متر مکعب بر ثانیه توزیع می گردد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه اصفهان خاطر نشان کرد: تونل اشترجان در افق سی ساله ای که برای آب اصفهان در نظر گرفته شده بود ایجاد شده است و سال 85 این مدت سی سال به پایان رسیده است . حداکثر ظرفیت این تونل 10 متر مکعب بر ثانیه است در جالی که حداکتر میزان آب استان اصفهان در مواقع اوج مصرف 14 متر مکعب در ثانیه است.

وی ادامه داد: اصفهان تفاوت میزان آب عبوری از تونل اشترجان و نیاز واقعی آب را به کمک چاه های فلمن جبران می کند، چاهای فلمن حداکثر 4 متر مکعب بر ثانیه ظرفیت دارند با این شرط که رودخانه اصفهان آب داشته باشد این چاه ها جوابگو نیاز آبی هستند. در حال حاضر که با وضعیت خشکسالی و مشکلات برداشت از بالادست، رودخانه خشک شده است عملا آبی از چاه های فل من برداشت نمی شود چون میزان آب این چاهاحدود 100 لیتر بر ثانیه است. لذا اصفهان دچار بحران آب آشامیدنی است و آب بسیاری از نقاط شهر در برخی از ساعات روز قطع می شود.

میرمحمد صادقی بیان داشت: در یک مطالعه جامعی که توسط مشاوران انجام شده و جدیداً در شرکت آب و فاضلاب تصویب شده است در افق 1420 که در حال طراحی برای سی سال آینده است اصفهان با افزایش جمعیتی که در آن سال ها صورت خواهد گرفت در حدود 24 متر مکعب در ثانیه آب نیاز خواهد داشت و در سال 1410 حدود 21 متر مکعب بر ثانیه آب نیاز خواهد بود. حداکثر میزان آب حتی اگر رودخانه های اصفهان آب داشته باشد که بتوانیم از چاه های فلمن استفاده کنیم هم چنان نیاز به ده متر مکعب آب هستیم و این موضوع انگیزه اصلی احداث تونل گلاب است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: تامین آب استان اصفهان برای 30 سال آینده انگیزه اصلی احداث این تونل است.در حقیقت تونل گلاب قرار است 10 مترمکعب آب را در یک افق 30 ساله منتقل کند که تصمیم داریم تقریبا هر 10 سال یک سوم آن را اجرا کنیم را که برای انتقال نیاز به تاسیسات خطوط لوله و تصفیه خانه دارد و این 10 متر مکعب در سی سال قرار است اتفاق بیفتد.تمام سازه های تونل گلاب در استان اصفهان قرار دارد و هیچ ربطی به استان چهارمحال بختیاری پیدا نمی کند.

صادقی اشاره کرد: قسمتی از رودخانه که در پایین دست این تونل قرار دارد در استان چهارمحال و بختیاری است که برخی عزیزان اعتقاد دارند اصفهان می خواهد آب را در داخل تونل بیندازد و عملا رودخانه را خشک کند اما این حرف کاملا اشتباه است. در پایین دست سد چم آسمان که در پایین رودخانه قرار دارد وقتی رودخانه از پایین می آید می رسد به این چم آسمان پس تاسیسات اصلی ما و خطوط لوله از آنجا است تمام تاسیسات صنعتی بزرگ اصفهان که باید آب بگیرند در پایین این رودخانه است صنایعی مثل ذوب آهن، فولاد مبارکه و وجود بستر مناسب کشاورزیدر محدوده این رودخانه وجود دارد و تصفیه خانه باباشیخ علی که تصفیه خانه اصلی اصفهان است پایین دست اینهاست، پس برای اصفهان غیر ممکن است که بخواهد اینکار را انجام بدهد. ما نیازمند آب بیشتری برای این رودخانه هستیم و در ثانی این یک طرح سی سال است آن هم به اندازه 10 متر مکعب بر ثانیه .

ایشان در خصوص اندازه تونل حفر شده که نمایانگر انتقال آب به حجم بسیار بیشتری است اینگونه پاسخ داد: تونل با تی بی ام حفر شده و این حداقل قطره ای است که می توان بکار برد. در واقع حداقل اندازه ای که می توان با دستگاه های تی بی ام حفر کرد را مورد استفاده قرار داده ایم این موضوع که این تونل توانایی انتقال 20 متر مکعب آب بر ثانیه را دارد درست است اما چون تاسیسات کنترلی در ابتدا و انتهای تونل داریم تنها 10 متر مکعب قادر خواهیم بود با تاسیسات کنترلی جابه جا کنیم.

مسعود میر محمد صادقی افزود: اینکه برخی می گویند رودخانه خشک می شود حرف بی اساسی است و تنها مسئله زیست محیطی اصلی این پروژه موضوع خشک شدن رودخانه است که چون این طرح استانی است کارهای زیست محیطی آن نیز در استان اصفهان پیگیری می شود و لزومی برای فرستادن به تهران نبوده است. همچنین بر اساس تصویب نامه هیات وزیران در سال 1390 اگر طرح های انتقال آب بین حوضه ای نباشد و فقط تامین کننده کمبود آب شرب باشند مشمول ارزیابی زیست محیطی نمی باشند ولی با این وجود گزارشات زیست محیطی را به محیط زیست استان اصفهان فرستادیم و کارهای اولیه آن در شرف انجام است و در حال حاضر پروژه به دستور وزیر نیرو متوقف شده تا ایشان تصمیم گیری کنند.

در پایان میرمحمد صادقی ضرورت احداث تونل گلاب را اینگونه مطرح کرد: در حال حاضر که از تونل گلاب استفاده نمی شود تنها معبرآب شرب اصفهان تونل اشترجان که 10 متر مکعب بر ثانیه آب را عبور می دهد. در حقیقت وقتی فقط یک معبر داشته باشیم یعنی ریسک آب شرب خیلی بالا می رود و اگر این تونل خدای نکرده آسیبی ببیند آب شرب اصفهان قطع می شود. به طور مثال چند مدت پیش در چهارمحال بلدوزری باعث آسیب زدن به لوله نفت شده بود و موجب ورود نفت به رودخانه زاینده رود شد، در نتیجه آب اصفهان چندین روز قطع شد. پس ما برای پدافند غیر عامل هم حتماً باید یک معبر دیگر برای آب آشامیدنی استان اصفهان داشته باشیم که تونل گلاب قطعا جوابگو است.وی افزود: وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تمام بررسی ها و برنامه های لازم در باره این پروژه انجام داده اند و به این نتیجه رسیدند که این طرح برای تامین آب آشامیدنی اصفهان لازم است.

لینک به دیدگاه

[h=1] دکتر مکنون نایب رییس کمیته ملی توسعه پایدار: محیط زیستی ها با احداث تونل گلاب به شدت مخالفند [/h]

زیست بوم: دکتر رضا مکنون در خصوص پروژه تونل گلاب به خبرنگار زیست بوم گفت: اهالی محیط زیست با احداث تونل گلاب به شدت مخالف هستند چرا که در بالادست این تونل منابع آبی زیادی وجود دارد که با انجام این پروژه تمامی منابع آبی به سمت پایین کشیده می شود در نتیجه قسمت وسیعی از منطقه خشک می شود.15399_301.jpg

به گزارش زیست بوم دکتر مکنون افزود: اجرای تونل گلاب نمی تواند سناریو درستی باشد و بسیاری از کارشناسان هم روی اصل انتقال آب مخالف هستند. به اعتقاد من باید قبل از انتقال آب به مکان دیگر کلیه اقدامات صرفه جویی و اصلاح الگویی مصرف را در مقصد بررسی کنیم و بدون انجام ارزیابی انتقال آب کاری بسیار اشتباه است.

نایب رییس کمیته ملی توسعه پایدار بیان داشت: می توانیم با یک دهم پولی که صرفه کانال کشی می کنیم در پایین دست کاهش مصرف، اصلاح الگوی مصرف و کشت را اصلاح کنیم و بدانیم برای تامین آب شرب مردم راههای بهتری هم وجود دارد. این اصلاً عاقلانه نیست که ما مبلغ 3000 تومان برای هر متر مکعب اب صرف کنیم و از آب شیرین کنی و انتقال 1000 کیلومتری استفاده کنیم تا بتوانیم محصولی را به عمل بیاوریم که نهایت قیمتش 500 تا 1000 تومان است.

ایشان ادامه داد: تا اصلاح الگوی مصرف را نداشته باشیم به نظر بنده انتقال آب به جز برای شرب مردم که همیشه زندگی برای ما از اهمیت بالاتری برخوردار است جای کمی تامل دارد. در حقیقت باید در هر منطقه توسعه به نحوبی صورت پذیرد که با آب و هوا، اقلیم آنجا همخوانی داشته باشد و اکوسیستم ها را بیشتر از این بخاطر فعالیت های انسانی منهدم نکنیم. برای تونل گلاب هم باید بطور ویژه ارزیابی زیست محیطی انجام بشود و تا زمانیکه مراجع آن را تایید نکنند هیچ اقدامی صورت نگیرد.

لینک به دیدگاه

[h=1] رییس سازمان تحقیقات منابع آب استان چهارمحال بختیاری: احداث تونل گلاب به گردشگری صدمه می زند [/h]

زیست بوم: دکتر شایان شاه محمدی رییس سازمان تحقیقات منابع آب استان چهارمحال بختیاری در خصوص تونل گلاب 2 به خبرنگار زیست بوم گفت: متاسفانه عزیزان در استان اصفهان بدون داشتن مجوز اقدام به حفره تونل گلاب 2 کرده اند. این تونل که دو قسمت دارد و در بخش اول تحت عنوان تونل گلاب یک برای انتقال آب آشامیدنی برای شهر کاشان حفر شده است و 1.7 تا 2 متر مکعب بر ثانیه آب را منتقل کنند که اندازه این تونل بیانگر حجم بیشتری از 2 متر مکعب بود و قسمت دوم این تونل با اسم تونل گلاب دو برای انتقال 22 متر مکعب آب برای اصفهان بزرگ در حال حفاری است.

به گزارش زیست بوم شاه محمدی افزود: به طور میانگین میزان آب رودخانه زاینده رود در محل تونل گلاب حدود ۴۶ متر مکعب است در مواقع کم آبی میزان آب در حدود ۲۲ متر مکعب است یعنی در شهریور و مهر آبی نخواهیم داشت و رودخانه خشک خواهد. اولین اتفاقی که در پایین آن رودخانه پل زمان خان که مکان تفریحی و گردشگری است عملا بحث گردشگری در استان صفر خواهد شد.

استاد دانشگاه شهرکرد ادامه داد: یکی از اعتراضات اصلی مردم این است که این میزان آبی که می خواهند با تونل گلاب منتقل کنند قبلا هم از طریق پل زمان خان به اصفهان منتقل می شد اما الان با حفر تونل دیگر مردم اجازه استفاده از رودخانه در مسیر را هم از دست داده اند و آن لذت و جلوه زیبایی که اجداد ما از آن استفاده کرده اند محروم می شویم هم چنین فاضلاب و پسمانده های کشاورزی (آب های خاکستری) که وارد رودخانه می شد بدون اینکه ضرر و زیانی به کیفیت آب وارد کند و در داخل آب حل می شد باعث ایجاد لجن زار نمی شود بنابراین بودن رودخانه باعث حمل پساب به پایین دست بدون هیچ مشکلی هم می گردید.

رییس سازمان تحقیقات منابع آب استان چهارمحال بختیاری خاطر نشان کرد: آبی را که می خواهند از بالا دست منحرف می کنند می توانند از پایین دست منقل کنند و در حین حال مردم استان چهارمحال هم از آن استفاده می کردند. میانگین آب در آن نقطه ۴۶ متر مکعب بر ثانیه است که استان اصفهان می خواهد ۲۲ متر مکعب آن را منتقل کند و ۲۴ متر مکعب آن باقی می ماند اما عدد ۴۶ متر مکعب میانگین است یعنی در ماه های شهریور و مهر به ۲۰ متر مکعب میرسد در نتیجه در ماه های از سال بطور کامل حق آب رودخانه در نظر گرفته نمی شود

در پایان شاه محمدی بیان داشت: منحرف کردن رودخانه از مسیر اصلی خود باعث به هم خوردگی در شرایط هیدرولوژیکی منطقه می شود که براساس قانونی در دنیا اجازه منحرف کردن رودخانه را از ما می گیرد و به اعتقاد ما با احداث تونل گلاب شرایط هیدروکلیمایی را بهم میزند، حق آب رودخانه در نظر گرفته نمی شود در ماه های کم آب، گردشگری دچار نزول می شود و حق مردم از دیدن آبی که حفره تونل بر میزان انتقالش اثری ندارد محروم می شوند. متاسفانه استان اصفهان با داشتن صنایع گرانقیمتی که دارد مخارج این تونل را تامین می کنند و بدون داشتن مجوز به کار خود ادامه می دهند.

لینک به دیدگاه

زیست بوم: حمید ظهرابی مدیرکل محیط زیست استان اصفهان درخصوص پروژه تونل گلاب 2 به خبرنگار زیست بوم گفت: با توجه به اینکه سامانه انتقال و تصفیه آب اصفهان با ظرفیت حدود 10 متر مکعب در ثانیه پاسخگویی نیاز آبی ناشی از شهر نشینی، مهاجرت و افزایش طبیعی جمعیت نیست لذا بر اساس برنامه های وزارت نیرو، افزایش ظرفیت آبرسانی به مجموعه اصفهان بزرگ شامل شهرستان اصفهان و 13 شهرستان دیگر اجتناب ناپذیر بوده است.15422_866.jpg

به گزارش زیست بوم حمید ظهرابی افزود: اگرچه برنامه های وسیعی در حوزه کاهش مصرف آب و بهبود راندمان مصرف در بخش های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت و شرب با مصوبه شورای عالی آب کشور، شورای هماهنگی مدیریت بهم پیوسته حوضه آبریز رودخانه زاینده رود و هم چنین شورای حفاظت کیفی زاینده رود در حال برنامه ریزی و انجام است اما با این وجود برای پاسخگویی به نیازهای آتی و دسترسی به سامانه منابع آب شرب مطمئن و پایدار در دراز مدت ضروری است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان بیان داشت: تونل گلاب 2 به طول 17 کیلومتر بخشی از پروژه ای است که بخش اول آن تحت عنوان تونل گلاب یک به طول ده کیلومتر در سنوات گذشته حفر و جهت آبرسانی به شهرستان کاشان در حال بهره برداری است. بنابراین هدف اصلی احداث تونل گلاب 2 ایجاد بستری مطمئن برای انتقال آب با شیب طبیعی سرزمین است که طبیعتاً هزینه نگهداری کمتر نسبت به روش پمپاژ دارد.

حمید ظهرابی اضافه کرد: پروژه تونل گلاب در حوضه آبخیزداری زاینده رود قرار دارد و در سنوات گذشته در هیات محترم دولت و شورای برنامه ریزی استان مصوب گردیده است. آنچه از نظر زیست محیطی حائز اهمیت است حفظ اکوسیستم طبیعی رودخانه زاینده رود در تمام مسیر از سرچشمه تا تالاب گاوخونی و رعایت حقآبه رودخانه زاینده رود و تالاب گاو خونی می باشد.

ایشان افزود: این مهم مطالبه جدی اداره کل محیط زیست اصفهان بوده است و در اجرای بند نهم مصوبه شورای عالی آب کشور در حال پیگیری است. احیاء تالاب گاوخونی و جلوگیری از تداوم بیابان زایی در شرق اصفهان از الزامات حیاتی برای زیستن در شرق اصفهان است چرا که با خشک شدن این تالاب و تشکیل کانون تولید ریزگرد در فاصله اندکی نسبت به شهر اصفهان حیات شهر را با مخاطرهات جدی روبرو خواهد نمود.

در پایان ظهرابی خاطرنشان کرد: این در شرایطی است که کیفیت هوای شهر اصفهان در حال حاضر نیز در شرایطی نامناسب قرار دارد و این اکوسیستم شهری آسیب دیده تحمل بار جدیدی با عنوان ریزگردهای ناشی از خشکیدن تالاب و بیابان زایی در شرق را نخواهد داشت.لذا بطور قطع به یقین احیاء تالاب گاوخونی بایستی در الویت برنامه های مربوط به مدیریت منابع آب در حوضه آبخیز داری زاینده رود قرار گیرد.

لینک به دیدگاه

عجب گیس و گیس کشی راه انداختنا:ws3:

 

آره انگاری آسیب زیادی وارد میکنه اما فقط جلوگیری و مخالفت کارساز نیست. از اون طرف مردم دارن اذیت میشن. باید به فکر چاره هم باشن.:ws38:

لینک به دیدگاه
hit[/MENTION]a;1422966]عجب گیس و گیس کشی راه انداختنا:ws3:

 

آره انگاری آسیب زیادی وارد میکنه اما فقط جلوگیری و مخالفت کارساز نیست. از اون طرف مردم دارن اذیت میشن. باید به فکر چاره هم باشن.:ws38:

یه راهش صرفه جوییه که به عهده خود ماست اما رعایت نمیکنیم

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...