رفتن به مطلب

اجراي پروژه كروموزوم y انساني به دانشمندان ايراني واگذار شد


ارسال های توصیه شده

رییس انجمن پروتئوميكس ايران از واگذاري و ثبت پروژه كروموزوم Y انساني به نام ايران به پيشنهاد پژوهشگاه رويان جهاد دانشگاهي در سال گذشته خبر داد

 

 

 

 

 

کد خبر : 04879 تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۸۹

دكتر قاسم حسيني سالكده در حاشيه سومين كنگره پروتئوميكس ايران كه در محل انستيتو پاستور ايران برگزار شد اظهار كرد: در دومين دوره كنگره پرتئوميكس به پيشنهاد پژوهشگاه رويان، پروژه كروموزوم Y انساني به ايران و پژوهشگاه رويان واگذار شد و تاكنون شاهد مشاركت روز افزون مراكز تحقيقاتي كشور در اين پروژه هستيم.

 

وي با بيان اين كه اين پيشنهاد توسط سازمان جهاني پروتئوميكس انساني تاييد شده است، خاطر نشان كرد: فعاليت در زمينه‌ پورتئوميكس مي‌تواند به ارتقاي سطح پروتئوميكس در بسياري از زمينه‌هاي ژنتيك و بيولوژي مولكولي، ارتقاي جايگاه علمي ايران در اين حوزه در سطح جهان، افزايش ارتباطات بين‌المللي در اين زمينه و كاربرد آن در درمان بيماري‌هايي همچون ناباروري مردان و سرطان منجر شود.

 

دبير علمي سومين كنگره پروتئوميكس ايران در خصوص اهميت مطالعات پروتئوميكس خاطر نشان كرد: بسياري خصوصيات فيزيولوژي موجودات زنده به پروتئين‌ها بستگي دارد، بنابراين مطالعه و شناخت پروتئين‌ها مي‌توانند تاثيري بسياري در درمان بيماري‌هاي گوناگون مانند سرطان و توليد دارو داشته باشد به عنوان مثال از آنجايي كه مهمترين مساله در سرطان تشخيص زود هنگام و به موقع است، اگر پروتئيني را در پلاسماي خون ديتكت كنيم، خيلي سريع تر مي‌توانيم اين بيماري را تشخيص داده و در درمان آن موثر باشيم.

 

حسيني سالكده در خصوص چگونگي روند پروژه كروموزوم Y انساني، تصريح كرد: اين طرح در حال حاضر در فاز تحقيقات مطالعاتي است كه اميدواريم كه با تكميل شدن اين مرحله از تحقيقات بتوانيم دستاوردهاي آن را استخراج كنيم.

 

وي در پايان تصريح كرد: تحقيقات در حوزه پروتئوميكس بيماري‌هاي عفوني توسط انستيتو پاستور،‌ پروتئوميكس سلول‌هاي بنيادي توسط پژوهشگاه رويان و پروتئوميكس كشاورزي در ديگر مراكز تحقيقاتي كشور از جمله فعاليت‌هاي در حال پيگيري در حوزه پروتئوميكس در كشور است كه محورهاي كنگره پروتئوميكس ايران را نيز تشكيل مي‌دهد.

 

گفتني است، پروتئوميکس علم مطالعه گسترده پروتئوم شامل مطالعه بيان، تغييرات پس از ترجمه و مطالعه برهمکنش پروتئين‌ها با ساير ملکول‌ها است.

 

آناليز جامع پروتئين‌ها با هدف بررسي تنوع ژنتيکي، مطالعه تفاوت‌ها و مطالعه پاسخ به تنش‌ها موضوع اصلي علم بين رشته‌اي پروتئوميکس است. پروتئوميکس با بهره گيري از علوم شيمي پروتئين‌ها، بيوانفورماتيک و زيست‌شناسي به شناسايي، کميت سنجي، مطالعه تغييرات پس از ترجمه و برهمکنش‌هاي پروتئين‌ها مي‌پردازد.

 

هدف پروتئوميکس شناسايي پروتئين‌هاي جديد بر اساس نقش، وظيفه و مطالعه نحوه بيان آنها در سيستم‌هاي تنظيمي است.

 

سومين كنگره پروتئوميكس ايران، پنجم و ششم خردادماه جاري به ميزباني انستيتو پاستور ايران در حال برگزاري است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...