رفتن به مطلب

رقابت نمادها در تهران! برج آزادی یا برج میلاد، مساله این است!


ارسال های توصیه شده

هویت هر شهری با نماد ان شهر مشخص می شود و به همین دلیل است که همه شهرها در دنیا، حتی شهرهای کوچک بنا و یا میدانی را به عنوان شناسه و نماد شهر خود معرفی می کنند.

 

به عنوان مثال، میدان نقش جهان نماد شهر اصفهان است و با نام بردن از نقش جهان همه به یاد اصفهان می افتند یا آرامگاه حافظ و حافظیه نماد شهر شیراز است.

 

تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست. سال ها پیش و قبل از ساخته شدن برج میلاد، میدان آزادی به عنوان نماد شهر تهران شناخته می شد و روی کارت پستال ها و تمبرهای این شهر و حتی روی پول ملی کشور، نقش میدان آزادی وجود داشت.

 

حالا اما با ساخته شدن برج میلاد شهرداری تهران می کوشد نماد تهران را از میدان آزادی به برج میلاد تغییر دهد.

 

در واقع از آغاز ساخت پنجمین برج بلند مخابراتی جهان در تهران از سال 1374 و گذشت 14سال برای بهره‌برداری از برج میلاد، در حالی برج آزادی کش‌ وقوس‌های فراوانی را برای سرپا ماندن پشت سر می گذاشت، مدیریت شهری تهران همه‌ی هم‌وغم خود را در این گذاشت تا برج میلاد را به سروسامان برساند، ولی برج آزادی بی‌سرپرست به حال خود رها شد و حالا هر روز خبر از نابودی تدریجی آن به گوش می رسد و هیچ کس هم به فکر مرمت آن نیست. شاید هم تنها دلیل عدم توجه به برج میدان آزادی رقابت آن با برج میلاد بر سر نماد بودن باشد!

 

در هر شکل نماد شهرها به خصوص در شهرهایی که بناهای تاریخی مطرح چندانی وجود ندارد، معمولا بنا ها یا میادین خاطره ساز هستند. در واقع انسان در فضاهایی که تعاملات در آن اتفاق می‌افتد می‌تواند آن فضا را خاطره ساز لقب دهد.

 

بنابراین به‌طور کلی فضاهای عمومی، فضاهای خاطره انگیزی هستند اما این خاطرات تنوع‌های بسیار دارند. شاید ماندگارترین خاطرات آنهایی هستند که انسان در فضاهای فرهنگی برایش اتفاق می‌افتد و یکی از ویژگی‌های اماکن عمومی هم خاطره‌سازی یا ایجاد خاطرات ملی برای شهروندان و مردم جامعه است که از این حیث، میدان آزادی با خاطره ساز بودن در دوران انقلاب بر برج میلاد برتری دارد.

 

گفتنی است، برج آزادی نمونه‌ای از نشانه‌های شهری است که به‌عنوان یک یادمان سال 1345 ساخته شد و به عنوان یک نماد شهری مورد توجه است. این برج که پس از انقلاب به دلیل نقش تاریخی اش در این رخداد تاریخی، برج آزادی نام گرفت، پیوند تنگاتنگی با هویت تاریخی و فرهنگی شهر و شهروندان داشته و دارد.

 

با این حال اما بنای این برج به دلیل عدم مرمت در حال تخریب است و بودجه لازم برای مرمت آن اختصاص داده نمی شود و از سوی دیگر خبر رسیده که فاز دوم برج میلاد هم کلید خورده است!

 

در واقع گفته می شود شهرداری تهران قصد دارد، ساختن دو برج دیگر در فاصله یک‌ سوم برج میلاد را در دستور کار قرار دهد و این در حالی است که بسیارسی از نماهای تاریخی و نمادین تهران مانند برج آزادی در حال تخریبند و کسی پاسخگو نیست که نیست.

 

منبع: معماری نیوز

لینک به دیدگاه

سازه‌های شهری در شهرهای مختلف جهان نمادهایی هستند که به‌عنوان هویت تاریخی و فرهنگی شهر و شهروندان از آنها یاد می‌شود. از این‌رو، کمتر پایتختی در جهان سراغ داریم که نمادی برای خود نداشته باشد. این نمادهای هویتی می‌تواند برج‌ها، مجسمه‌ها، ساختمان‌های تاریخی، نیایشگاه و معبد یا حتی ساعت‌های بزرگ باشد.

 

 

از مشهورترین نماد شهرها در سراسر جهان می‌توان به برج ایفل پاریس، ساختمان اپرای سیدنی، معبد بهشت پکن، ساعت بیگ بن لندن، مجسمه آزادی نیویورک و مجسمه مسیح ریو دوژانیرو اشاره کرد. در ایران نیز، برج آزادی نمونه‌ای از نشانه‌های شهری است که به‌عنوان یک یادمان سال 1345 ساخته شد و به عنوان یک نماد شهری مورد توجه است.

 

 

این برج که پس از انقلاب به دلیل نقش تاریخی اش در این رخداد تاریخی، برج آزادی نام گرفت، پیوند تنگاتنگی با هویت تاریخی و فرهنگی شهر و شهروندان داشته است. برج آزادی به‌طور رسمی نماد شهر تهران باقی ماند تا اینکه، کلنگ ساخت برج دیگری سال 1376 زده شد. برج مخابراتی میلاد پس از ۱۱ سال ساخته و روز ۱۶ مهر ۱۳۸۷ گشایش یافت.

برج میلاد که با کارکرد مخابراتی مانند بسیاری دیگر از برج‌های مخابراتی دردنیا ازجمله برج توکیو اسکای تری در ژاپن، برج گوانگژو در چین و برج برلین در آلمان ساخته و بالغ بر 500 میلیون دلار هزینه آن شد، تا به حال نتوانسته است کارکردهای مطلوب مخابراتی، فرهنگی و اقتصادی خود را داشته باشد. با این حال، ساخت دو برج دیگر در فاصله یک‌سوم برج میلاد چالش برانگیز شده و مخالفت‌های زیادی را به‌دنبال داشته است. ساختار کلی طرح پروژه فاز دو برج میلاد که درحال حاضر گودبرداری آن انجام شده است، شامل دو برج اداری، هتل و پهنه‌ای از ساختار تجاری که المان اتصالی دو برج است، می‌شود.

 

 

در آخرین اظهارنظرها پیرامون این موضوع، اعضای شورای شهر تهران ضمن مخالفت با این طرح، احداث دو برج دیگر را غیر اصولی دانسته و خواستار توقف این پروژه شده‌اند.

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر با اعلام اینکه پیمانکاران در حال گودبرداری در زمینه اجرای پروژه فاز دو برج میلاد هستند، گفت:‌ متاسفانه هنوز اختلاف شهرداری و فرمانداری در این زمینه برطرف نشده و باید هرچه زودتر نسبت به تصمیم‌گیری در این رابطه اقدام شود.

 

 

همچنین عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، در واکنش به صحبت‌های شاکری اظهار کرد: ‌این موضوع ربطی به فرمانداری ندارد بلکه این طرح به تعاونی مربوطه واگذار شده و داوران ما به عنوان اعضای شورای شهر طرح موردنظر تعاونی را نپذیرفتند. مهدی چمران با بیان اینکه ساختن دو برج مرتفع دیگر در کنار برج میلاد درست نیست، خاطرنشان کرد: باید دوستان تعاونی و برج میلاد دوباره این موضوع را در مناقصه بگذارند.

 

 

همچنین ما نسبت به برداشتن تصاویر نصب شده از دیوارهای این پروژه اعتراض کرده‌ایم که تصاویر مربوطه برداشته شود اما، هنوز در این زمینه اقدامی نشده است. با وجود این مخالفت‌ها، الهه راستگو، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، ساختن دو ساختمان مرتفع در کنار برج میلاد را موضوع بدی ندانست.

 

 

احداث دو برج دیگر غیراصولی است

 

در این زمینه یک عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه فضاهای دیگری در شهر داریم که می‌توان از آن استفاده کرد، می‌گوید: ساختن دو برج دیگر در فاصله یک‌سوم برج میلاد غیراصولی و غیرمنطقی است.

 

 

به‌گفته غلامرضا انصاری، برج‌های مخابراتی نماد معماری نوین و توسعه اقتصادی کشورها هستند، البته فضای این برج‌ها هر اندازه فرهنگی تر شود بهتر است. او با اشاره به اینکه ساختن دو برج دیگر در کنار برج میلاد موجب قضاوت بد افکار عمومی می‌شود، تاکید می‌کند: شورا از ساخت این برج‌ها جلوگیری خواهد کرد.

 

 

این عضو شورای شهر در تشریح آخرین وضعیت احداث این دو برج عنوان می‌کند: گودبرداری انجام شده اما، به دلیل مخالفت شورا کار تعطیل شده است، امیدواریم به‌زودی تابلو آن نیز برداشته و گود پر شود. انصاری معتقد است: برج میلاد هنوز با کارکردهای مخابراتی که می‌تواند داشته باشد فاصله زیادی دارد، این برج با توجه به ارتفاعش می‌تواند بخش قابل‌توجهی از نیازهای مخابراتی را بر طرف کند و دیگر آنتن‌ها در سطح شهر که سلامتی شهروندان را به خطر می‌اندازد، تجمیع شود. او جنبه‌های فرهنگی، اقتصادی و صنعت توریسم را از دیگر کارکردهای برج میلاد می‌داند و می‌افزاید: این برج با کارکردهای فرهنگی که ظرفیت آن را دارد فاصله زیادی دارد.

 

 

برج میلاد کارکرد هویتی ندارد

 

همچنین، یک کارشناس شهری با بیان اینکه برج میلاد به عنوان برج مخابراتی ساخته شد، بیان می‌کند: این نوع برج‌ها معمولا در شهرهای مسطح ساخته می‌شود، تا از طریق نصب دکل کارکرد مخابراتی داشته باشد.

 

 

به گفته محمدکریم آسایش، شهر تهران دارای ارتفاعاتی است که به کارکرد مخابراتی این شهر پاسخ می‌دهد و نیازی به احداث این برج نبود. او با بیان اینکه برج‌ها کارکرد نمادین و هویت معماری خاصی در شهرها دارند، می‌افزاید: این برج‌ها معرف معانی هستند، برای مثال در شهر تهران پیش از برج میلاد برج آزادی نماد شهر بود آسایش ادامه می‌دهد: هویت نمادهای شهری با نقش، تاریخ و فرهنگ شهر گره خورده است که حس تعلق و هویت در شهروندان ایجاد می‌کند درحالی که، چنین نقش‌هایی را نه خود برج میلاد دارد و نه فضای پیرامونی که برج در آن ساخته شده است.

 

 

این کارشناس شهری برج ‌آزادی و مجلس (بهارستان) را با تاریخ و فرهنگ شهر تهران دارای پیوند می‌داند و اظهار می‌کند: این مکان‌ها قلب جنبش‌های تاریخ معاصر ایران بوده است. به گفته او، علاوه بر اینکه برج میلاد کارکرد هویتی ندارد، طبق معیارهای زیبایی شناختی نیز تنها این ویژگی را دارد که از دوردست قابل مشاهده است.

 

 

او در رابطه با احداث دو برج دیگر کنار برج میلاد عنوان می‌کند: احداث این دو برج نمی‌تواند به هویت برج میلاد لطمه بزند، چراکه این برج هویتی ندارد. آسایش می‌افزاید: از لحاظ معماری و تحت‌تاثیر قراردادن دید برج میلاد توسط این دو برج نیز مساله قابل بررسی است.

 

منبع: معماری نیوز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...