رفتن به مطلب

تاثیر ماه تولد بر عملکرد مغز | باهوش‌ها متولد چه ماهی هستند


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه کلمبیا و نیویورک در این تحقیق 536 نفر را با استفاده از تصویربرداری مغزی (ام.آر.آی) مورد بررسی قرار دادند.

 

محققان در تحقیقات خود به نتایج جالب توجه و تاحدودی عجیب دست یافتند؛ افرادی که در ماههای پاییز و زمستان به دنیا آمده اند به نسبت افرادی که در ماههای بهار و تابستان به دنیا آمده اند از هوش و حافظه بیشتری برخوردارند.

 

 

این استدلال در لوب تمپورال یا لوب گیجگاهی که نیمکره های مخ را تشکیل می دهد، توجیه می شود. لوب تمپورال در زیر شیار جانبی (شیار سیلویوس) قرار دارد. در جلوی شیار جانبی، لوب فرونتال (لوب پیشانی) واقع شده است. لوب تمپورال مرکز درک شنوایی است. این ناحیه از نیمکره مخ در ادراک کلمات و اصوات نقش دارد. لوب گیجگاهی نقش مهمی در هوش و حافظه دارد.

 

 

در بررسی ها مشخص شد لوب تمپورال افرادی که در دو فصل پایانی سال (پاییز و زمستان) به دنیا آمده اند به نسبت افرادی که در دو فصل اول سال ( بهار و تابستان) متولد شده اند، فعالیت بیشتری دارد. فعالیت بیشتر لوب تمپورال با افزایش هوش اشخاص در ارتباط است.

 

 

آیا این مطالعه پایه علمی دارد ؟

شاید برخی در صحت این تحقیق دچار تردید و شک شوند اما باید گفت این تحقیق در عین جالب بودن، حقیقت دارد و نتایج آن با عنوان "پیش بینی هوش متولدان ماه های سال با ام.آر.آی " در مجله "نورو ایمیج" امریکا به چاپ رسیده است.

 

 

محققان دانشگاه امریکا در روند بررسی های خود بر نتایج تحقیقاتی که در سال های 2005 و 2006 میلادی انجام شده بود، تاکید ورزیدند. مطالعه دیگری در سال 2005 در مجله "روانپزشکی" امریکا به چاپ رسیده بود که از ارتباط بین بیماری اسکیزوفرنی و فعالیت تمپورال حکایت داشت.

 

بررسی های برگرفته از تست روانشناسی عصبی و تصویربرداری های مغزی نشان دهنده تفاوت هایی است که اغلب در لب قدامی مغز هیپوکامپ و لب گیجگاهی رخ می دهد.

 

 

اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی ، اختلال روانی است که مشخصه آن از کار افتادگی فرآیندهای فکری و پاسخگویی است.

 

 

اشخاص مبتلا به این بیماری معمولا با توهم شنیداری، تکلم و تفکر آشفته و .. دست و پنجه نرم می کنند. احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی که در فصل های پاییز و زمستان به دنیا آمده اند، بیشتر است. اما محققان با وجود تمام تحقیقات و بررسی ها معتقدند که این مطالعه جدید نیاز به بررسی و آزمایشات بیشتری دارد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...