رفتن به مطلب

بررسي تطبيقي كيفيت محيط در محلات شهري، با رويكرد توسعه پايدار


ارسال های توصیه شده

مقاله بررسي تطبيقي كيفيت محيط در محلات شهري، با رويكرد توسعه پايدار؛ محله هاي خيابان و ايلگلي

 

شهرها سیستمی ارگانیک، زنده و پویا می باشند، که برای حصول سلامتی ساکنین و حفظ بقاء خود احتیاج به کیفیت محیط شهری مناسب دارند، در واقع کیفیت محیط یعنی هرآنچه که به ارتقاء کیفیت زندگی مردم می انجامد و رابطه آنها را با شهرشان بیشتر می کند. هم اکنون شهرهای ایران، به لحاظ کیفیت زندگی با انواع مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، کاربردی، حکمروایی، زیرساختی و زیست محیطی مواجه هستند که این موضوعات در ارتباط مستقیم با مقوله کیفیت محیط شهری قرار می گیرد. مهمترین مسأله در این زمینه تفاوت اساسی و چشمگیر در میزان مطلوبیت محیط در فضاهای مختلف محلات شهری است. تاکنون مطالعات جامعی به منظور شناخت تفاوت های احتمالی موجود بین محیط های متفاوت شهری از جهت شاخص های کیفیت محیط صورت نگرفته است، عدم توجه به این مسأله میتواند موجب نزول تدریجی کیفیت محیط و به تبع آن کیفیت زندگی شود. پیامد تداوم این معضل در نهایت منجر به افول تعالی انسانی میشود که از مهمترین الزامات پایداری برای نسل های کنونی و آتی است. از اینرو هدف کلی از پژوهش حاضر تبیین کیفیت محیط شهری پایدار و بررسی تفاوت آن در محلات ارگانیک و برنامه ریزی شده (محلات خیابان تبریز بعنوان محله ارگانیک و محله ائل گلی (کوی پرواز) با بافت برنامه ریزی) در پرتو اصول و معیارهای پایداری بوده است. مبانی نظری تحقیق و عوامل و مؤلفه های مؤثر بر کیفیت محیط از آراء اندیشمندانی چون لینچ، اپلیارد، نسر ... درباره مقوله کیفیت محیط شهری و عناصر سازنده آن برگرفته شده و مدل ارزیابی کیفیت محیط در قالب پنج مؤلفه اصلی کالبدی- فضایی، اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی و حکمروایی- مدیریتی بصورت سلسله مراتبی و ایجاد درخت ارزش با رویکرد از بالا به پایین ایجاد شده است. روش تحقیق تحلیلی- تطبیقی بوده و جهت ارزیابی نهایی و تحلیل داده ها از روش AHP (فرآیند سلسله مراتبی) بهره گرفته شده است.

شیوه جمع آوری اطلاعات میدانی نیز بر پایه بررسی عینی محقق و مصاحبه با مسئولین محلی و تکمیل پرسشنامه از ساکنین محلات فوق الذکر بوده است. ارزیابی ها و نتایج تحلیل نشان می دهد محله ائل گلی(کوی پرواز) تبریز با کسب امتیاز 0.656 دارای کیفیت محیط مطلوب تری نسبت به محله خیابان با 0.344 امتیاز است. کیفیت مؤلفه های کالبدی، فضایی و زیست محیطی با تفاوت آشکار در محله ائل گلی از برتری ویژه ای برخوردار میباشد. مؤلفه های اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی نیز با تفاوت های نسبی در محله خیابان بیشترین امتیازات را به خود اختصاص داده است.گرچه امتیازات حاصل از عوامل حکمروائی- مدیریتی تفاوت محسوسی را در کیفیت این مؤلفه در محلات آشکار نمی سازد.

 

نویسندگان: نفيسه رادجهانباني ، پروين پرتوي

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...