رفتن به مطلب

ساخت دندان مصنوعی با سلول‌های بنیادی


ارسال های توصیه شده

ساخت دندان مصنوعی با سلول‌های بنیادی ... :icon_gol::icon_gol:

 

دانشمندان به روش جدیدی برای ساخت دندان‌های مصنوعی منطبق با ویژگی‌های آناتومی دهان دست یافته‌اند. در این روش ، سلول‌های بنیادی هر فرد درون چارچوبی که دقیقا مشابه دندان فرد طراحی شده، رشد می‌کنند.

 

از دست دادن دندان شاید چندان به چشم نیاید، اما درد بزرگی است. با این که امروزه،‌ پیشرفت‌های مهم در زمینه ترمیم و ایمپلنت دندان،‌ می‌تواند تا حد زیادی، ‌این فقدان را جبران نماید، اما گاهی فرایند درمان ماه‌ها طول می‌کشد. بدتر این که گاهی در طی فرایند رشد و تحول استخوان‌های فک، دندان جدید تناسب خود را با دهان از دست می‌دهد. اما محققین این‌بار مژده روش جدیدی در ایمپلنت دندان را داده‌اند که با استفاده از آن،‌ دندان جدید کاملا منطبق با فیزیولوژی دهان فرد خواهد بود و از فاکتور رشد هم برای انطباق با تحول دهان برخوردار خواهد بود.

 

بر اساس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، یک روش جدید برای بازسازی دندان ابداع شده که به افراد امکان می‌دهد رشد یک سری دندان تازه را تجربه نمایند.

دکتر جرمی مائو، استاد دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کلمبیا،‌ یک چهارچوب سه‌بعدی دارای عامل رشد را ارائه کرده که قابلیت بازسازی یک دندان جدید با ویژگی‌های آناتومی کاملا صحیح را دارد. به گفته مائو، این دندان تنها در عرض 9 هفته بعد از جراحی ایمپلنت، ساخته می‌شود.

 

humanmolarscaffoldlarge2.jpg

 

اما چطور چنین کاری ممکن است؟ در حقیقت پایه این روش استفاده از سلول‌های بنیادی است. دکتر مائو با استفاده از روشی که آزمایشگاه پزشکی بازسازی و مهندسی بافت دانشگاه کلمبیا در اختیارش قرار داده، می‌تواند سلول‌های بنیادی فرد را به طور مستقیم به سمت چهارچوبی که طراحی کرده است هدایت نماید. این چهارچوب هم از مواد طبیعی ساخته شده است. به محض این که سلول‌های بنیادی در چهارچوب جمع بشوند، یک دندان جدید شروع به رشد می‌کند و به سایر بافت‌های اطراف متصل می‌شود.

روش ابداعی دکتر مائو نه تنها نیاز به بازسازی دندان‌ها درون ظرف‌های آزمایشگاهی را برطرف می‌سازد، بلکه در نتیجه دندانی را به دست می‌دهد که از هر نظر کاملا منطبق با فیزیولوژی بدن افراد است. به علاوه این اولین باری است که از سلول‌های بنیادی فرد برای بازسازی دندان‌هایش استفاده می‌شود. همچنین در این روش، بر خلاف روش‌های معمول ایمپلنت دندان، افراد در مدت زمان بسیار کوتاهی یک دندان جدید خواهند داشت. دندانی که از جنس سلول‌های بدن خودشان است، با سایر بافت‌ها اتصال خوبی برقرار می‌کند و پا به پای سایر بافت‌ها رشد می‌کند و دستخوش تحول می‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید از کی این روش اجرا خواهد شد، باید بگوییم که از همین حالا دانشگاه کلمبیا برای این عمل ثبت‌نام می‌کند و منتظر است که از سایر مراکز برای فراگیر شدن این روش کمک بگیرد. در همین راستا، دکتر مائو در تلاش است که هزینه‌های این روش را به حدی برساند که از نظر اقتصادی، برای افراد و نیز مراکز درمانی به صرفه و عملی باشد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...