رفتن به مطلب

۶ آرامش بخش طبیعی رو بشناسیم


a_gadget

ارسال های توصیه شده

۶ آرامش بخش طبیعی رو بشناسیم

۰۱ خرداد ۱۳۹۳ | زندگی سالم

depp.jpg

زمانهایی هست که آدم احتیاج به چیزی داره که آرامش رو بهش برگردونه. بعضی ها ورزش های ملایم مثل یوگا انجام میدن، بعضی ها قرص های شیمیایی میخورن و بعضی دیگه از طبیعت برای گرفتن آرامش استفاده می کنن. از زمانهای قدیم، حضور توی طبیعت، مثلا برای باغبانی و خاکی شدن دست ها ، یا تنفس هوای خوشبوی گیاهان به عنوان فعالیت های آرامش بخش شناخته شده بودن. خواص آرامش بخش گیاهان و خوراکی ها برای کاهش استرس و اضطراب هم خیلی وقته که کشف شدن. میخوایم توی این مطلب چند تا گیاه آرامش بخش بهتون معرفی کنیم، تا از این به بعد برای رفع استرس هاتون از جادوی طبیعت استفاده کنید.

 

سنبل الطیب

گیاه سنبل الطیب از قدیم به عنوان آرامش بخش و برای رفع بی خوابی استفاده می شده. قسمت اصلی مورد استفاده از این گیاه ریشه های اونه که بوی خاصی داره و میتونه باعث سرمستی آدم بشه. جدا از مصارف سنتی سنبل الطیب که با له کردن، جوشاوندن ۵ گرم از ریشه انجام میشه، این روزها از ریشه های این گیاه توی صنایع داروسازی به شکل قرص، کپسول، و قطره تهیه میشه که استفاده از اون رو راحت تر میکنه. چیزی که باید درباره ی سنبل الطیب توجه کنیم اینه که نباید به مدت طولانی از اون مصرف کرد . بعد از دو، سه هفته مصرف، برای یک یا دو هفته مصرف از اون رو باید قطع کنیم.

 

رزماری

برگ های معطر رزماری از قدیم به صورت دم کرده به جای یک آرامش بخش طبیعی استفاده می شده. کافیه ۵ گرم از این گیاه رو خرد کرده و بعد یک لیوان آب جوش روش بریزید و ۲۰ دقیقه روی بخار قرار بدید. بعد از صاف کردن، دمنوش رزماریتون آماده ست. البته فرآورده هایی با شکل های مختلف از این گیاه تولید میشه که مصرف اون رو ساده تر می کنه.

 

گل ساعتی

گل های گیاه گل ساعتی خیلی قشنگن و اتفاقا همون بخشی از این گیاه هستن که برای آرامش بخش بودن مورد استفاده قرار می گیرن. این گیاه هم از قدیم به عنوان آرامش بخش و خواب آور معروف بوده. میشه فرآورده های مختلف این گیاه رو تهیه کرد یا به روش سنتی، ۵-۷ گرم از گل های خشک اون رو به صورت دم کرده استفاده کرد. نکته ی مهم راجع به گل ساعتی اینه که فرآورده های این گیاه هم نباید به طور طولانی و ممتد استفاده بشه چون میتونه وابستگی ایجاد کنه.

 

بادرنجبویه

بادرنجبویه از خانواده ی نعناع هاست که شباهت زیادی به نعناع داره اما برگ هاش نازک تر و بوی بهتری از نعناع داره. این گیاه خواص زیادی مثل ضدویروس، ضد آلزایمر، ضد نفخ و درد و اسپاسم هست، اما یک دیگه از ویژگی هاش آرام بخشی و رفع کننده بی خوابیه. هنوز فرآورده ی صنعتی این گیاه در ایران تولید نشده ولی میشه روی ۵ گرم از برگ اون یک لیوان آب جوش ریخت و بعد از ۱۵ دقیقه انتظار برای دم کشیدنش روی بخار، اون رو بنوشیم!

 

اسطوخودوس

اسطوخودوس هم از خانواده ی نعناع هاست و از بوش توی صنایع عطرسازی خیلی استفاده میشه. این گیاه خواص زیادی داره که یکی از اونها آرامش بخشی و رفع بدخوابیه، هنوز توی ایران به صورت فرآورده ی دیگه ای تولید نشده، اما میشه اون رو به روش بادرنجبویه دم کرد و نوشید.

 

علف چای

علف چای قویترین گیاه ضد افسردگیه که ارتباطی با گیاه چای معمولی نداره، اما به خاطر اینکه علف هرز مزارع چای هست، به این اسم معروف شده. این گیاه بیشتر از ده ساله که توی صنایع دارویی به صورت قطره به نام هایپیران در حال تولیده. داروهای مشابه اون هم در سرتاسر دنیا توی بیشتر از صد کارخونه ی داروسازی تولید میشه، و در حال حاضر پرمصرف ترین داروی گیاهی در ده سال اخیر جهان به حساب میاد. اثرات مهمی که قطره هایپیران میذاره: ضد اضطراب و دلهره، رفع بدخوابی، ضد رخوت و سستی، مسکن درد، تسکین دهنده افکار مغشوش، ضد میگرن، ایجاد سرخوشی و…

Aromatic11.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...