رفتن به مطلب

یونیكس و نسخه های معروف آن


Fahim

ارسال های توصیه شده

241025.jpgیونیكس، سیستم عاملی است كه در سال 1969 توسط گروهی از كاركنان AT&T (سازمان تلگراف و تلفن آمریكا) در لابراتور بل (Bell ) بنیان نهاده شد. سیستم های یونیكس امروزی به انواع و شعبه های گوناگونی تقسیم می شوند كه در طول سال ها توسط خود AT&T و بسیاری از شركت ها و گروه های انتفاعی و غیر انتفاعی دیگر در سراسر جهان گسترش پیدا كردند. از سال 2007، یك كنسرسیوم استانداردهای صنعتی به نام The Open Group صاحب نام تجاری UNIX می باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تنها، سیستم هایی كه به طور كامل همسان و مبتنی بر قوانین Single Unix Spcification می باشند، مجاز به استفاده از این نام تجاری شناخته می شوند و باقی سیستم ها در طبقه بندی یونیكس مانند (Unix- like) جایدهی می شوند. در دهه های 1970 و اوایل 1980، تاثیر یونیكس در دایره های آكادمیك (برای مثال نسخه های BSD كه محصول دانشگاه كالیفرنیا –Berkeley بود) موجب جنبش بزرگی از آن در گرایش های تجاری نیز گشت كه از مهمترین آنان می توان به نسخه هایی چون Solaris از شركت Sun Microsystems و یا HP-UX و حتی IBM AIX اشاره كرد. امروزه به علاوه سیستم های تایید شده یونیكس مانند سیستم های نامبرده به علاوه Apple Mac OS X سیستم های یونیكس مانند هم بسیار پر طرفدار می باشند كه از جمله آنان می توان به سیستم عامل های معروفی چون Linuxها و یا BSD ها اشاره كرد. گاهی اوقات یونیكس سنتی ممكن است به منظور توضیح و تفسیر یكی از نسخه های یونیكس و یا سیستم عامل هایی كه یكی از خصوصیات Version7 Unix یا Unix System V را دارا هستند، مورد استفاده قرار گیرد. شایان ذكر است كه زبان برنامه نویسی اصلی كه در یونیكس به كار رفته C می باشد.

لینوكس: Linux

لینوكس به طور كلی نامیست كه به سیستم عامل های یونیكس مانندی كه بر اساس هسته لینوكس می باشند، تعلق می گیرد. پیشرفت و توسعه این سیستم عامل را می توان والاترین و برجسته ترین مثال از خانواده نرم افزارهای آزاد و باز دانست، به طوری كه می توان گفت تمام سورس و ساختار بستر این سیستم عامل، تحت قوانین ذكر شده در اجازه نامه عمومی و همگانی گنو (GNU)، قابل ویرایش و پخش مجدد در سراسر دنیا و به صورت كاملاً مجانی می باشند. این سیستم عامل غالبا به دلیل استفاده هایش در سرورها مورد شناخت واقع می شود. البته این مسئله را نمی توان تایید و یا تكذیب نمود، اما آن چیز كه پر واضح است، قدرت بالا و انعطاف پذیری فوق العاده این سیستم عامل در سرورها و كلاینت های سطح بالا می باشد.

اگر چه باید گفت این سیستم عامل بر روی انواع مختلفی از سخت افزارها، سیستمهای درون ساختاری، موبایل ها و حتی ابر كامپیوترها استفاده می شود. در ساله ای اخیر، نسخه های مختلف لینوكس كه قابلیت نصب بر روی كامپیوترهای رومیزی و همراه را دارا هستند، این افزایش را به صورت گسترده ای افرایش یافته اند. Linux اگرچه، این افزایش را به صورت گسترده ای مدیون نسخه بسیار محبوب Ubuntu برای كامپیوترهای همراه است. Ubuntu نسخه ای از لینوكس است كه بر اساس نسخه پایه ای و اصلی گنو لینوكس Debian پایه گذاری شده است.

هدف اصلی این نسخه محبوب و البته علل اصلی محبوبیت آن را بایستی در نكاتی چون آسانی مراحل نصب، كارآمدی، زیبایی گرافیكی و مثال زدنی آن و البته پشتیبانی اینترنتی بسیار قدرتمند و فراگیر، جست و جو نمود؛ البته این زیبایی و سادگی با اشكالاتی در سطح هسته سیستم عامل نیز همراه بوده كه خود نیازمند رسیدگی ویژه ای می باشد نام لینوكس، خود از Linux Kernel برگرفته شده است كه در واقع در سال 1991 توسط «لینوس تراوالدوز» كه امروزه با عنوان بناینگذار لینوكس شناخته می شود، برای این سیستم عامل انتخاب شد. نام های استفاده شده در این سیستم اگر چه، از سیستم عامل GNU كه بنیان آن را «ریچارد استالمن» برای اولین بار در سال 1983گذاشت، برگرفته شده اند از جمله این نام ها می توان به Library و یا Utility اشاره كرد. گنو نام منتخب برای بنیاد نرم افزارهای آزاد یا GNU/Linux می باشد. موارد زیر را می توان از نسخه های معروف لینوكس دانست:

Debian

IBM-Novell OpenSuse

RedHat Linux

RedHat Fedora Core

Ubuntu / Kubuntu

Sun Microsystems OpenSolaris

Xandros

Aich Linux

CentOS Enterprise Linux

سولاریس: Solaris

سولاریس سیستم عاملی دیگری بر پایه یونیكس است، در ابتدا، این مسئله شایان ذكر است كه سیستم عامل های Solaris و OpenSolaris اگر چه هر دو از محصولات شركت Sun Microsystems بوده و بر پایه یونیكس بنا شده اند، دارای تفاوت های بسیار زیادی در سطح بستری سیستم می باشند. سیستم عامل Solaris خوش آوازگی خود را در Scalability ‌به خصوص در سیستم های SPARC می داند. Scalability را می توان به طور اختصار به عنوان یكی از خواص بسیار مهم یك سیستم، یك شبكه و یا حتی یك پردازش در علوم مخابرات و مهندسی نرم افزار دانست، كه در واقع بیان كننده توانایی آنها برای برخورد و رویارویی با میزان نامشخص و در حال افزایشی از وظایف به صورتی كاملاً منطقی و حساب شده است، به بیان دیگر این نام به سیستم های آماده گسترش تعلق می گیرد. از علل دیگر محبوبیت سولاریس برای كاربران آن را می توان خدمات نوینی كه در این سیستم عامل ارایه شده اند، دانست. از جمله این خدمات می توان به DTrace و ZFS اشاره كرد. سولاریس از سیستم عامل هاییست كه دارای مجوز Single Unix Specification می باشند و به همین دلیل نه تنها برپایه یونیكس است، بلكه از نسخه های یونیكس نیز به حساب می آید. البته امروزه بیشتر كدهای این سیستم عامل تحت عنوان OpenSolaris به عنوان نسخه ای از لینوكس ارایه شده اند و در دسترس می باشند. سولاریس به عنوان سیستم عاملی ایده آل برای استفاده در سرورها شناخته شده است، اما معمولا به لحاظ محیط گرافیكی بسیار ساده آن به كاربران معمولی و برای استفاده بر روی كامپیوترهای شخصی توصیه نمی شود. البته این اعتقاد كم كم در حال فراگیر شدن است كه سولاریس نیاز به بروز رسانی جدی دارد، اما از طرفی دیگر حضور OpenSolaris به عنوان یك لینوكس و سیستم عاملی با سورس باز كه بر پایه خود سولاریس بنا شده است، خود گمان این مسئله را ایجاد می كند كه شركت Sun احتمالا به مسئله بروز رسانی توجه ویژه ای را اختصاص داده است. جدیدترین نسخه این سیستم عامل 10 Solaris می باشد.

یونیکس برکلی: BSD

این نام كه برگرفته شده از نام كامل Berkeley Software Distribution است، نسخه ای از یونیكس است كه نام «یونیكس بركلی» نیز شناخته می شود. این سیستم عامل، شناخته و پرداخته گروه تحقیقات سیستم های كامپیوتری دانشگاه بركلی كالیفرنیا در ایالات متحده، بین سال های 1977 تا 1995، زمانی آخرین نسخه پایدار آن معرفی شد، می باشد. امروزه نام BSD به طور غیر تنها، معمولا و نه همیشه به سیستم عامل های برگرفته شده از آن اتلاق می شود. از جمله معروف ترین این سیستم ها می توان به FreeBSD و NetBSD و OpenBSD اشاره كرد. این خانواده از سیستم عامل ها را نیز می توان فوق العاده قدرتمند برای سرور ولی این بار همچنین مفید برای كاربران سطح بالا دانست. شایان ذكر است كه سیستم عاملی كه در حال حاضر توسط شركت Yahoo، صاحب و اداره كننده رسمی سایتhttp://www.Yahoo.com مورد استفاده قرار می گیرد، FreeBSD می باشد.

سیستم عامل مكینتاش: Apple Mac OS X

OS X سیستم عاملی است كه طراحی، پخش و فروش آن توسط شركت Apple به انجام رسیده، و از سال 2002 در تمام انواع كامپیوترهای تولید این شركت مورد استفاده قرار گرفته است. تولید این سیستم عامل اگر چه، پس از تولید و ارایه آخرین سیستم عامل سبك كلاسیك Apple به نام9 Mac OS صورت گرفت. Mac OS به عنوان سیستم عاملی اصلی Apple از سال 1984 مورد توجه قرار دارد. شایان ذكر است كه «بیل گیتس» مدیر عامل شركت مایكروسافت یك سال پیش از آن، در سال 1983، در كنفرانس بین المللی شركت Apple گفت: «به نظر من تا به حال تنها كامپیوترهایی كه تمام استانداردهای ممكن را دارا هستند، كامپیوترهای تولید شده توسط شركت Apple می باشند» البته این اعتقاد كماكان درمیان كاربران Apple وجود دارد، كسانی كه به هیچ وجه حاضر به تعویض كامپیوترهای خود با هیچ مدل از مارك دیگر نیستند.

اما چرا؟ زیبایی، آسانی در استفاده، هماهنگی و هارمونی فوق العاده میان سخت افزار و نرم افزار، قدرت، كیفیت و سرعت و از همه مهمتر امنیت بسیار بالا در این سیستم عامل، همه و همه از عوامل مهم و عللی به شمار می روند كه موجب می شود كاربران این سیستم آن را عضوی جدا نشدنی از خانواده درجه یك خود ببینند. اما Mac OS X به نوع خود در میان سیستم عامل های Apple، انقلابی مهم به شمار می رود. حرف X كه بیان كننده عدد 10 در اعداد رومی است، به عنوان عضوی معروف و معرف نوع جدید این سیستم عامل كه بر پایه یونیكس نیز می باشد، شمرده می شود. این سیستم عامل بر پایه تكنولوژی شناخته شده توسط شركت سابق مدیر عامل Apple آقای Steve Jobs موسوم به NeXT در نیمه دوم ده هشتاد تا اوایل سال 1994، زمانی Apple این كمپانی را خرید، بنا شده است. Mac OS X بر پایه Mach Kernel بنا شده است به همین سبب قسمت های مشخصی از سیستم عامل های Free BSD و NetBSD در Nextstep یا در واقع هسته OS X به کار رفته اند.Nextstep سیستم عاملی شی گرا (Object- Oriented) بود كه توسط NeXT بنیان نهاده شد. در ششمین و جدیدترین نسخه این سیستم عامل، 10,5 Mac OS X v كه سازگار با سیستم های دارای پردازشگرهای (CPU) شركت Intel نیز می باشند، دارای گواهینامه UNIX 03 می باشد، و بنابراین از نسخه های مستقیم یونیكس محسوب می شود.

اولین نسخه از این 1,0 Mac OS X Server در سال 1999 و چندی بعد نسخه رومیزی و خانگی آن موسوم به 10,0 Mac OS X در سال 2001 وارد بازار شدند. نامگذاری نسخه های Mac OS X بر اساس نام گربه سانان بزرگ انجام می گیرد؛ برای مثال، 10,5 Mac OS X v به طور معمول از سوی Apple با عنوان Leopard یا پلنگ خوانده می شود.از سوی دیگر، نسخه سرور این سیستم عامل موسوم به Mac OS X server به لحاظ ساختاری شبیه نسخه رومیزی آن است و دارای ابزارهای پیشرفته ای در زمینه مدیریت شبكه می باشد كه از جمله مهمترین آنان می توان به Mail Transfer Agent وSamba Server وXgrid Server وDomain Name Server وLDAP اشاره كرد.

این سیستم عامل از قبل بر روی كامپیوترهای سرور تولید این كمپانی، موسوم به سرورهای Xserve نصب می شود، اما تقریبا می توان گفت كه قابلیت نصب و هماهنگی بر روی تمامی كامپیوترهای Apple اعم از سرور و رومیزی را دارد. Apple همچنین 3 نسخه مخصوص از این سیستم عامل را برای 3 محصول دیگر خود، به جز كامپیوترها،نیز مورد استفاده قرار می دهد، این سه محصول شامل موارد مقابل می شوند:سیستم عامل موسوم به iPhone OS برای گوشی ها موبایل iPhone و دستگاهای پخش موسیقی iPod Touch و در نهایت سیستم عامل بدون نام مورد استفاده در Apple TV شایان ذكر است كه سورس اصلی خود این سیستم عامل باز نمی باشد اما دارای كامپوننت هایی با سورس باز است. Mac OS X از قدرتمندترین و پیشرفته ترین انواع سیستم عامل در تمام سطوح از سرور تا كاربران مبتدی خانگی به شمار می رود.

منبع: ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات؛ شماره 78

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...