رفتن به مطلب

شبکه های هیبرید(hybird )


Fahim

ارسال های توصیه شده

41073.jpg

سیم ها برای کار هستند. اما بی سیم برای بازی کردن است. چند سال قبل، این نگرش در خصوص مقایسه شبکه های بی سیم در مقابل شبکه های باسیم بود. Wi-Fi برای چک کردن نامه های الکترونیکی در فروشگاه های بزرگ، عالی بوند اما به اندازه کافی سریع یا ایمن نبود تا بتوان از آن در محیط های کاری، حتی دریک دفتر کار خانگی بهره برداری نمود.

مقدمه:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای دست یابی به سرعت وامنیت، استفاده از کابل های اترنت تنها را ه ممکن محسوب می شد.تکنولوژی ها در تحال تغییر هستند. حالا مردم، اترنت و Wi-Fi را اجزای مهمی ازهمان شبکه های محلی یا LAN می دانند. سیم ها برای لینک کردن سرورها و کامپیوترهای دسک تاپ بسیار خوب هستند اما Wi-Fi برای توسعه و گسترش یکپارچه شبکه ها و وارد نموده آن به داخل اطاق های کنفرانس، اطاق ناهار خوری و البته حتی در داخل حمام، گزینه ای ایده آل به شمار می رود. یک LAN معمولی را که دریک محیط دانشگاهی یا کالج نصب شده است درنظر بگیرید. براساس نتایج یک بررسی که درسال 2007 به انجام رسیده، 73/7 درصد دانشجویان کالج ها دارای لب تاپ هستند و به همین دلیل آن ها انتظار دارند تا بتوانند در آزمایشگاه فیزیک یا در خوابگاه از طریق شبکه های دانشگاه خود به اینترنت دسترسی پیدا کنند و فایل های خود را با سایرین به اشتراک بگذارند. این نقشی است که یک شبکه هیبرید ایفا می کند.

یک شبکه هیبرید، به هر نوع شبکه کامپیوتری که در بر دارند دو (یا بیش از دو) استاندارد ارتباطی باشد، اشاره می کند. دراین مورد، شبکه هیبرید ازهر دو استاندارد اترنت (3/802) و Wi-Fi 802.11a/b/g استفاده می کند. یک شبکه هیبرید از روترها، هاب ها و سوئیچ های ویژه ای برای برقراری ارتباط با کامپیوترهای باسیم و بی سیم و سایرابزاری که می توانند بر روی شبکه قرار بگیرند استفاده می نماید. شما چگونه می توانید یک شبکه هیبرید را ست آپ کنید؟ آیا روترهای هیبرید گران هستند؟ آیا پیکره بندی یک لپ تاپ Wi-Fi برای ملحق شدن به شبکه با سیم فعلی، کار دشواری است؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

درک شبکه های هیبرید

دریک شبکه کامپیوتری باسیم، تمام ابزار باید از طریق یک کابل فیزیکی به شبکه متصل شوند.یک پیکره بندی عادی این نوع شبکه، ازیک نقطه دسترسی مرکزی استفاده می کند. از منظر واژه شناسی شبکه سازی، به این کاریک توپولوژی ستاره ای گفته می شود. نقطه دسترسی مرکزی دریک شبکه با سیم می تواند یک روتر، هاب یا یک سوئیچ باشد. تمام ابزار با استفاده از کابل های اترنت CAT5 به شبکه متصل می شوند. اگرهریک از این ابزار بخواهند یک ارتباط اینترنتی را نیز به اشتراک بگذارند، نیاز به این دارد که به یک مودم اینترنتی باند پهن یا یک مودم کابلی یا DSL وصل شود. در یک شبکه بی سیم استاندارد، تمامی ابزار شبکه شده از طریق یک نقطه دسترسی بی سیم با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. خود این ابزار نیز به مودم های بی سیم یا کارت هایی که از یکی (یا چند تا) از استانداردهای Wi-Fi تبعیت می کند نیاز دارند. در این نوع پیکره بندی، تمام ابزارهای بی سیم می توانند فایل ها را از طریق شبکه با هم به اشتراک بگذارند، نقطه دسترسی بی سیم باید به یک مودم باند پهن متصل شود. یک شبکه هیبرید استاندارد از چیزی به نقطه دسترسی هیبرید که یک ابزار شبکه است که هم سیگنال های بی سیم را منتشر می کند و هم شامل درگاه های دسترسی با سیم است استفاده می کند رایج ترین نقطه دسترسی هیبرید، یک مسیریاب هیبرید است. این نوع مسیر یاب ها، با استفاده از استاندارد802.11a,b یا *، یک سیگنال Wi-Fi را منتشر می کنند و دربردارنده چهار درگاه اترنت برای برقراری ارتباط با ابزار با سیم هستند.مسیریاب هیبرید همچنین دارای در گاهی برای اتصال به یک مودم کابلی یا DSL ازطریق کابل اترنت هم هست. وقتی قصد خرید یک مسیریاب هیبرید را دارید، ممکن است واژه Hybrid را مشاهده می کنید که به صورت یک مسیریاب بی سیم یا Wi-Fi یا نوعی که دارای درگاه های LANهستند، عرضه می شوند. قیمت مسیریاب های هیبرید از حدود 50 دلار برای یک مدل ابتدایی که دارای 4 درگاه اترنت و سرعت Mbps54 هستند شروع می شود. چندین نوع پیکره بندی شبکه ای برای یک شبکه هیبرید وجود دارد. درابتدائی ترین پیکره بندی، تمامی ابزار به درون درگاه های اترنت مسیر یاب هیبرید متصل می شوند. سپس، بی سیم با ابزار باسیم موجود برروی شبکه ارتباط برقرار می کند. اما ممکن است شما بخواهید بیش از4 وسیله باسیم را با هم به شبکه کنید. درچنین مواردی، شما می توانید چندین مسیریاب ، چه بی سیم و چه باسیم را در یک پیکره بندی زنجیره ای (daisy chain) با هم ترکیب کنید. شما برای اداره تمام ابزار باسیم به مسیریاب های باسیم وبی سیم کافی درمکان های مناسب نیازدارید تا بتوانیدیک سیگینال Wi-Fi را به تمام نقاط شبکه منتشر کنید. کامپیوترها تنها وسائلی نیستند که می توانند ازطریق یک شبکه هیبرید با هم لینک شوند. درحال حاضر شما می توانید ابزاری مثل چاپ گرها، وب کم ها ودستگاه های فاکس را خریداری واز آن استفاده کنید.به عنوان مثال،کارمندی که در یک دفترکارمی کند و دارای یک لپ تاپ است بدون اتصال مستقیم به یک چاپگر،سند خود را چاپ کند. او می تواندن سند مورد نظر را از طریق یک شبکه هیبرید به یک چاپ گر شبکه ای شده ارسال کند. حالا اجازه دهید به مزایا و معایب شبکه های باسیم وبی سیم سنتی و این که چگونه شبکه های هیبرید بهترین کارآیی این دو نوع شبکه ارائه می دهند بپردازیم.

شبکه های هیبرید: بی سیم در مقابل با سیم

مزیت اصلی یک شبکه باسیم، سرعت آن است. کابل هایی که به اترنت سریع یا Fast Ethernet معروف هستند می توانند داده ها را با سرعتی معادل Mbps100 ارسال کنند در حالی که شبکه های Wi-Fi دارای حداکثر سرعتی معادل Mbps54 هستند. بنابراین اگر شما بخواهید یک شبکه LAN بازی راست آپ کنید و یا بخواهید فایل های حجیم را دریک محیط اداری منتقل نمائید. هرچند باید متوجه باشید که استاندارد Wi-Fi 802.11 ازسرعت بالای Mbps100 برخوردار است.

مزیت اصلی یک شبکه بی سیم، بسیار بودن وانعطاف پذیری آن است. شما از هر جایی در دفتر کار می توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید و همچنین تمام فایل های مورد نظر خود را به اشتراک بگذارید. شما همچنین می توانیداز انتخاب های وسیع تری از ابزار، نظیر ابزار دستی که قابلیت استفاده از Wi-Fi را دارند برای دسترسی به شبکه استفاده کنید. مزیت دیگر شبکه های بی سیم این است که آن ها نسبتاً ارزان تر هستند علی الخصوص در دفاتر کاربزرگ یا محیط های دانشگاهی. کابل های اترنت و مسیریاب ها نیز گران هستند. درعین حال، سوراخ کردن دیوارها وکشیدن کابل بر روی سقف نیز کاری دشوار وهزینه بر است. چند نقطه دسترسی بی سیم که در مکان های مناسبی قرار گرفته باشند و یا حتی بهتر از آن یک شبکه Mesh، می تواند با هزینه کم تر در دسترس ابزار گوناگون قرار می گیرد.به غیر از این مورد، ست آپ هر دو نوع شبکه های باسیم وبی سیم کاری ساده است و این موضوع به اندازه سازمان و پیچیدگی آن بستگی دارد. برای یک دفتر کار کوچک یا یک دفتر کار خانگی، رایج ترین سیستم عامل ها، یعنی ویندوزXP، ویندوز ویستا وMacOS 10 با استفاده از ویزاردهای ساده می توانند شما را برای نصب وپیکربندی شبکه راهنمایی کنند. نصب واداره یک شبکه که در یک دفتر کار بزرگ یا یک سازمان نصب می شود، چه از یک شبکه بی سیم استفاده کنید و چه از یک شبکه باسیم بهره بگیرید به همین نسبت دشوار است. اگرچه با استفاده از اتصالات بی سیم، شما نیازی به چک کردن اتصالات فیزیکی اترنت ندارید. از منظر امنیت نیز، شبکه باسیم ایمن تر در نظر گرفته شده است زیرا افراد مهاجم باید به طور فیزیکی به شبکه شما حمله کنند و با استفاده ازشبکه های بی سیم، همیشه شانس این وجود دارد که یک هکر بتواند نرم افزارPscket sniffing را برای جاسوسی اطلاعاتی که بر روی شبکه بی سیم شما درجریان است به کار بگیرید. اما با استفاده از استانداردهای جدید رمزگذاری بی سیم نظیر WEP Wired Equivalent Privacy و WPA Wi-Fi Protected Accessکه در اغلب مسیریاب های بی سیم کار گذاشته شده است شبکه سازی بی سیم تقریباً به اندازه شبکه های باسیم، ایمن شده است.

به نظر می رسد که یک شبکه هیبرید Wi-Fi با سیم می تواند بهترین سرعت، بسیاربودن، و امنیت را ارائه کند.

اگر یک کاربر به حداکثر سرعت اینترنت و به اشتراک گذاری فایل نیاز داشته باشد، می تواند با استفاده از یک کابل اترنت به یک شبکه متصل شود. اگراین کاربر به تماشای یک ویدئوی جریانی نیاز داشته باشد، می تواند به شکل بی سیم به شبکه متصل شود. با یک طرح ریزی صحیح، یک سازمان می تواند درهزینه استفاده از کابل های CAT5 و مسیریاب ها صرفه جویی کند و میزان پوشش شبکه بی سیم را به حداکثر برساند. و با بهره گیری از رمزگذاری مناسب و مدیریت کلمات عبور، بخش بی سیم شبکه می تواند به اندازه یک شبکه با سیم ایمن شود.

منبع:ماهنامه کامپیوتری بزرگراه رایانه شماره 119

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...