رفتن به مطلب

10 گام برای تغییر موفقیت آمیز شغل


ارسال های توصیه شده

آیا به کار جدیدی علاقمند شده اید؟ اگر چنین است پس باید وضعیت فعلیتان را به دقت بررسی کنید تا گزینه های مختلف کاری را بررسی کرده و شغلی را انتخاب کنید که برایتان رضایت بخش باشد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، 10 گام اساسی برای یک تغییر موفقیت آمیز شغلی وجود دارد:

 

1- رضایت شغلی فعلی خود را ارزیابی کنید.

 

می توانید به صورت روزانه برخوردتان را نسبت به وضعیت شغلی خود یادداشت کنید و از جهت های مختلف رفتارهایتان را بررسی کنید. کدام یک از جنبه های کار فعلی تان را دوست دارید؟ و کدام یک از جنبه های کار فعلی تان را دوست ندارید. آیا نارضایتی شما به دلیل کارهایی است که باید در شغلتان انجام دهید؟ یا مربوط به محل کارتان است؟ آیا با همکارانتان ارتباط خوبی ندارید؟ تمام این موارد را به صورت روزانه یادداشت کنید.

 

2- ارزش ها، علایق و مهارت هایتان را ارزیابی کنید.

 

مثل اگر بخواهید کایت سواری کنید رنگ مورد علاقه شما برای انتخاب کایت کدام است؟ برای اینکه مهارت ها و فعالیت های مورد علاقه خود را بشناسید میتوانید کارهایی را که در گذشته داوطلبانه انجام دادید و مسئولیت هایی را که به عهده داشتید یا پروژه هایی را که انجام دادید مرور کنید. شما باید همیشه در نظر داشته باشید که ارزش ها و مهارت های اصلی شما در شغل فعلی تان به کار گرفته میشود یا خیر.

 

3- ایده های کاری که به صورت ناخودآگاه به ذهنتان خطور می کند میتواند برای ارزش های اصلی و مهارت های شما مفید باشند

 

می توانید آنها را با خانواده، دوستان و یا مشاوران شغلی در میان بگذارید. از منابع آنلاین استفاده کنید، مشاورانی که به صورت آنلاین می توانند شما را راهنمایی کنند یا میتوانید از وب سایت های کاریابی نیز کمک بگیرد همچنین کتابخانه هایی که منابع مفیدی در اختیار شما قرار میدهند نیز میتوانند به شما کمک کنند.

 

4- یک ارزیابی اولیه از چندین رشته مختلف کاری برای تشخیص اهداف جدیدتان انجام دهید.

 

 

5-در مورد این رشته های مختلف کاری مطالعات زیاد انجام دهید تا شخصا بتوانید در مورد آنها اطلاعات کافی را برای ورود به عرصه ی جدید به دست بیاورید.

 

 

6- در ابتدا باید مشاغل مختلف را به عنوان شغل مورد علاقه تان ارزیابی کنید.

 

میتوانید ساعات کوتاهی را در چند روز در کنار افرادی باشید که در حال حاضر شغل مورد علاقه شما را دارند، ببینید که چگونه کارشان را انجام میدهند مثلا میتوانید به دانشگاه‌ها بروید و از فارغ التحصیلان آن رشته مورد علاقه تان پرس و جو کنید.

 

7-برای اینکه علاقه تان را بسنجید و از بابتش آسوده خاطر باشید مدتی را داوطلبانه به کار مورد علاقه تان مشغول شوید.

 

مثلا اگر به حوزه ی ویرایش و چاپ علاقمندید میتوانید در دفاتر چاپ مجلات و روزنامه ها مشغول به کار شوید. اگر به حیوانات علاقمندید داوطلبانه به محل نگه داری حیوانات بروید و از نزدیک خود را با کار مورد علاقه‌تان ارزیابی کنید.

 

8-فرصت های آموزشی را فراموش نکنید.

 

این فرصت های آموزشی می تواند مثل یک پلی شما را به شغل جدیدتان متصل کند. میتوانید در دوره های شبانه دانشگاه ها شرکت کنید. در سمینارهایی که آخر هفته برگزار میشود و به شغل مورد علاقه تان مربوط است شرکت کنید یا حداقل یک روز در هفته را در این سمینارها شرکت کنید.

 

9-در شغل جدیدتان به دنبال راه هایی برای گسترش مهارت هایتان باشید.

 

مثلا اگر شرکت شما میخواهد کلاس های آموزشی را در زمینه های کاری به صورت آنلاین برگزار کند حتما در این کلاس ها شرکت کنید.

 

10- مسئولیت هایتان را در شغل فعلی تان عوض کنید.

 

مثلا اگر مدیر یک فروشگاه زنجیره ای هستید و باید تا پاسی از شب و حتی آخر هفته را هم کار کنید می توانید در همان حوزه کاری یک مسئولیت دیگری را به عهده بگیرید. مثلا اگر کار برنامه ریزی و پشتیبانی را انجام میدهید میتوانید به بخش های دیگری نقل مکان کنید مثلا بخش فروش یا پروژه ها را در دست بگیرید.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...