رفتن به مطلب

فرآیند تولید خاویار بادمجان


Mahdi Eng

ارسال های توصیه شده

برای خرید بادمجان از بادمجان های درشت و دلمه ای استفاده می شود چون در مراحل فراوری در اثر استهلاک دستگاهها ضایعات زیاد ی ایجاد نمی شود. بعد از اینکه بادمجان وارد کارخانه شد بازرسی و افت زنی بروی آن صورت می گیرد . سر بادمجان ها بوسیله چاقو توسط کارگر ها زده می شوند و سپس آنها را درون صندوق های پلاستیکی می چینند . برای آنکه در هنگامی که بادمجان ها را برای پوست گیری در دستگاه پوستگیر به وسیله الواتور به درون دستگاه منتقل می کنند کار ریختن بادمجانها بروی الواتور راحتر و زودتر صورت می گیرد.

 

l5ohf7yf5w8dfblqjw3n.jpg

 

 

بعد از اینکه بادمجانها توسط الواتور به درون دستگاه پوستگیر ریخته شدند عمل پوستگیری توسط دستگاه پوستگیر صورت می گیرد. درون دستگاه پوستگیر سود %۳-۲وجود دارد که وقتی بادمجان ها در معرض سود و آب گرم قرار می گیرند باعث می شود که پوست آنها از بافتشان جدا شود . بعد از خروج از دستگاه پوستگیر ، چون مقداری از پوست هنوز بر روی بادمجان باقی مانده بر روی دستگاهی وارد می شود که تسمه تفاله آن از جنس توری سیمی می باشد و ضمن انتقال بادمجان ها به سنت دستگاه شستشوی برسی باعث جدا کردن پوستها ی وارد دستگاه شستشوی برسی می شدند که با فشار ۶۰- ۴۰ PSI بروی آنها ریخته می شود تا عمل شستشو بر روی بادمجان های پوست کنده صورت گیرد. در مرحله بعد این بادمجانها ی پوست کنده روی دو کمربند بازدید قرار می گیرند تا لکه های باقی مانده توسط کارگر در روی کمربند بازدید گرفته شود . بعد بادمجان ها در در محلول آب لیمو ۱۵ litr ،نمک ۷کیلو گرم و ۵۰۰ لیتر آب درون وانها ریخته می شوند تا سود با اسید واکنش کند و خنثی سازی صورت گیرد و سود درون بافت بادمجان خنثی شود . برای اینکه اطمینان حاصل شود که خنثی سازی به طور کامل صورت گرفته از محلول فنل فتالئین استفاده می شود و اگر سود خنثی نشده باشد محیط ارغوانی می شود که باید شستشوی خنثی سازی دوباره و بیشتر صورت گیرد یعنی مقداری آبلیمو دوباره در وان خنثی سازی میریزیم تا خنثی سازی به طور کامل صورت گیرد . بعد از آنکه خنثی سازی به صورت کامل انجام شد درون دیگ های پخت ، به مدت ۴۵ در دمای جوش آبپز می کنیم.

بعد از آب پز کردن بادمجانها آنها را درون دستگاه چرخ کن ،چرخ می کنیم . بعد از چرخ کردن ، بادمجان آماده فرموله شدن می باشد که بایستی در فرمالاسیون رب گوجه فرنگی –نمک – ادویه مخصوص خاویار بادمجان – روغن و فلفل قرمز وجود داشته باشد . موادی که در فرمالاسیون بکار می روند و در بالا به آنها اشاره شد باید دارای ویژگی های زیر باشد. رب گوجه فرنگی cold brak از این نوع رب گوجه فرنگی در صورت استفاده خاویار تولیدی طعم و عطر بهتر به خود می گیرد. روغن مورد استفاده در فرمالاسیون خاویار بادمجان ،روغن مایع می باشد و این روغن بی بو و تصفیه شده می باشد .فلفل قرمز مورد استفاده در خاویار بادمجان باید به صورت یکنواخت پودر شده باشد تا فلفل در خاویار به صورت یکنواخت درآن وجود داشته باشد . پیاز مورد استفاده برای فرمالاسیون خاویار باید پیازی باشد که فاقد کپک زدگی باشد. زیرا پیازی که کپک زده باشد عطر و طعم بدی به خود می گیرد که باعث می شود در حد بسیار زیادی کیفیت محصول را پایین آورد.

 

مراحل آماده سازی پیاز سرخ شده :

 

ابتدا سر ودم پیاز توسط کارگر زده می شود سپس پیازها وارد دستگاه پوستگیر پیاز می شوند . بعد از پوست گیری، پیازچرخ زده می شود و سپس در روغن مایع درون دیگ سرخ می شود. بعد از آماده سازی ،مواد فوق که در فرمولاسیون بکار می روند در درون وان فرموله می شوند که درصد بکارگیری از هر ماده به درصد معین تاثیر بسیار زیادی در کیفیت محصول نهایی خواهد داشت.بعد از فرموله شدن بادمجان فرموله شده توسط مونو پمپی به درون دیگ پخت ریخته می شود و پخت نهایی در دیگ به مدت نیم ساعت صورت می گیرد .بعد از پخت ،خاویار وارد دستگاه پر کن می شود و عمل پر کنی در در قوطی های پاستوریزه شده صورت می گیرد. عمل پر کنی به صورت هات فیلینگ صورت می گیرد و بعد از پر کردن باید دربندی قوطی ها انجام شود. در قوطی های ۵۰۰گرمی مرحله هواگیری صورت نمی گیرد به شرط آنکه پرکنی داغ باشد و دربند به صورت یک مرحله ای می باشد و اگر حجم قوطی نسبت به ارتفاع آنها بیشتر باشد عملیات هوا گیری روی آن انجام می دهیم که درجه آن بعد از آنکه دربند ی قوطی ها صورت گرفت چون ممکن است قوطی های دربندی شده در اثر ریختن خاویار در اطراف قوطی در مرحله ایجاد فضای سر خالی یا مراحل دیگ تولید آلوده شده باشند و درون دستگاه اتوکلاو در مرحله انجام عملیات حرارتی آلودگی میکروبی ایجاد کنند آنها را شستشو می دهیم. دستگاه شستشود قوطی ها در بهترین حالت از دو قسمت تشکیل شده است که در قسمت اول دستگاه مقداری مواد شوینده از قبیل تاید و ریکا روی آن ریخته می شود ودر قسمت دوم از آب خالی و گرم ۶۰ درجه سانتی گراد سانتی گراد استفاده می شود تا مواد شوینده پاک شوند. و در مرحله بعد قوطی ها را درون سبدهای اتوکلاو ریخته می شود تا اینکه عملیات حرارتی بر روی آنها انجام شود چون خاویار عملیات آن زیر ۵/۴می باشد بایستی پاستوریزه شوند اما به دلیل آنکه این رقم هم به انجام عملیاتی حرارتی پاستوریزه و هم استریلیزه نزدیک می باشد،عملیات حرارتی را درون اتوکلاو انجام می دهیم ولی فشار اتوکلاو در حد بالایی نمی باشد درون اتوکلاوها سه مرحله ،اول comeup time مرحله دوم holding time ومرحله سوم coloing time داریم .که این مراحل برای قوطی های بسته بندی شده در اندازه های متغیر متفاوت می باشد. مرحله c.u.t برای قوطی های مختلف بین ۵-۲طول می کشد و مرحله Holdin time باید تا زمانی صورت گیرد که باکتری های نزوفیل که قادرند در خاویار رشد کنند از بین بروند و یا غیر فعال شوندو مرحله H.T برای قوطی های ۳۰۰گرمی،۳۵۰گرمی و قوطی های ۴۰۰گرمی ،۴۰و برای قوطی های ۵۰۰گرمی ۵۰- ۴۵ ساعت طول می کشد و مرحله پایانی عملیات حرارت اتوکلاو یعنی C.T در حدود ۲۵دقیقه طول می کشدتا زمانی که دمای مرکز قوطی به حدود ۳۵درجه برسد واین سه مرحله باید به گونه ای صورت گیرند که نه فرورفتگی در قوطی بوجود آید و نه دمای زیادی صورت گیرد.بعد از انجام عملیات حرارتی کارهای زیر به ترتیب انجام می شوند .کارتن گذاری ،پالت گذاری حمل به انبار قرنطینه

 

 

منبع : فودا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...