رفتن به مطلب

کومبوچا - نوشیدنی تخمیری چین


Mahdi Eng

ارسال های توصیه شده

کومبوچا يكي از سه نوع چاي تخميري بومي كشور چين است.كمبوچا با اضافه كردن كلني باكتري و كپك به شكر و چاي سياه با چاي سبز و اجازه دادن به مخلوط براي تخمير به دست مي اید

 

40ii43bfoc6361mq5d.png

خواص:

حاوي ويتامينهاي B و ساير تركيبات شيميايي مي باشد.خواص منسوب به كمبوچا شامل تحريك سيستم ايمني، پيشگيري از سرطان و بهبود هضم و جذب و بهبود كاركرد كبد موثر در بيماريهاي قلبي، ديابت، آرتريت، سرطان و 200 بيماري فرساينده ديگر مي باشند طرز تهیه ی نوشابه ی کومبوچا

 

مواد مورد نیاز:

10 پیمانه آب (معادل با 2 لیتر) ترجیحا تصفیه شده و بدون گاز که باید در ظرفی سر گشاده چند ساعتی مانده باشد تا درصورت داشتن کلر، از یبن برود.

سه چهارم پیمانه شکر سفید(160 گرم)

یک قاشق غذاخوری چای سیاه یا سبز و یا مخلوط با گیاهان دیگر: یا 2 عدد چای کیسه ای

یک عدد قارچ سالم کومبوچا

2یا 3قاشق غذاخوری سرکه ی سیب یا سرکه ی سفید که برای بار اول که شربت کومبوچا در دسترس ندارید استفاده می شود: در دفعات بعد سرکه را حذف کنید و بجای سرکه cc 200 (یک لیوان معمولی) شربت کومبوچا به کار برید.

توصیه می کنیم که برای شروع کار از چای سیاه یا سبز استفاده کنید و هنگامی که تجربه ی لازم را پیدا کردید، گیاهان دیگر را هم به کار ببنید.

 

روش پرورش نوشابه ی کومبوچا:

برای تهیه ی یک ظرف کومبوچا به یک کاسه و یا شیشه ی سه لیتری (15 پیمانه ای) نیاز دارید: چای را در یک قوری و یا کاسه ی بزرگ ریخته و آب جوش را روی آن بریزید، شکر را به آن اضافه کرده و چندان به هم بزید تا شکر حل شود. بعد به مدت 10 دقیقه چای شیرین را دم کنید. سپس چای کیسه ای را از کاسه خارج و یا چای را در کاسه ی اصلی صاف کنید، بقیه ی آب را به آن اضافه کنید تا به همان اندازه دو لیتر آب برسد و بگذارید سرد شود. سرکه (برای نخستین بار 2 تا 3 قاشق غذا خوری) و یا شربت کومبوچا از شربت قبلی را به اندازه ی یک لیوان معمولی به آن اضافه کنید، سپس قارچ را به آرامی درون کاسه و یا شیشه بگذار ید. قارچ روی چای شناور خواهد شد ولی چنانچه در ابتدای کار به ته ظرف فرو رفت نگران نشوید. یک طرف قارچ صاف تر و احتمالا کمی کم رنگ تر است ، بهتر است طرف صاف تر قارچ را رو به بالا قرار دهید. سر ظرف در حدود 5ساتنیمتر باید خالی بماند، بعد در ظرف را با پارچه ململ یا هر پارچه ای که از الیاف طبیعی باشد بپوشانید و آن را با کش محکم کنید. این کار مانع نفوذ حشرات به داخل ظرف می شود، بعد ظرف را در جایی کمی گرم قرار دهید. دمای مناسب برای تخمیر 23 تا 28 درجه ی سانتی گراد می باشد؛ برای اطمینان از یک دماسنج کمک بگیرید و بدانید که قارچ نیاز به نور ندارد ولی وجود گرما و هوا برای عمل آمدن آن الزامی است. دود و گرد و غبار و بوهای ناپسند دیگر به خصوص دود سیگار برای آن بسیار زیان بار است لذا نباید بوهای زننده به خصوص بوی دخانیات وجود داشته باشد. بعد از 5 تا 10 روز تخمیر کامل می شود و شربت کومبوچا آماده ی مصرف است، البته این دوره ی زمانی در تابستان و یا دمای بالاتر کوتاه تر خواهد بود و در دمای کمتر نیز به مدت طولانی تری نوشیدنی آماده ی مصرف می شود. بعد از 3 تا 4 روز آن را بچشید تا از اوضاع و احوالش آگاه شوید؛ نباید بی مزه و یا زیاد شیرین باشد، در غیر این صورت تبدیل های لازم در شکر صورت نگرفته و آن را به اسید های مفید تبدیل نکرده است ؛ بنابراین دوباره درب آن را یپوشانید و بگذارید یک یا دو روز دیگر بماند. وقتی شربت کمی طعم تند و ترش مزه شبیه به سرکه پیدا کرد آماده ی مصرف است. در این هنگام با دست های تمیز قارچ را از داخل آن ظرف در آورید و در داخل یک بشقاب قرار دهید . خواهید دید که لایه ی جدیدی روی آن تشکیل شده است. آن گاه شربت را صاف کنید و در بطری بریزید و حتما یک مقدار از سر بطری را خالی نگه دارید و بطری ها را سر بسته و در یخچال نگه داری کنید. در غیر این صورت عمل تخمیر ادامه می یابد و شربت که کمی ترش مزه است بسیار ترش می شود. در مرتبه ی بعدی از هر دو قارچ یعنی قارچ مادر و قارچ بچه می توانید برای تهیه ی نوبت بعدی شربت بهره گیرید؛ یعنی از دو طرف جداگانه به تهیه ی نوشیدنی ادامه دهید، در حالی که شربت های داخل یخچال هم آماده ی مصرف است.

وزنیک و اسید گلوکرونیک می باشد.

 

از جمله خواص کومبوچا به گفته محققین :

1.ضعف اعصاب را بهبود و از بی خوابی می کاهد. 2. چین و چروک پوست را کاهش می دهد. 3. باعث کاهش کلسترول در خون می شود. 4. نیروی جنسی را تقویت می نماید. 5. فعالیت کبد و کلیه را افزایش و سموم بدن را دفع می کند. 6.سبب تنظیم قند خون در افراد دیابتی می شود. 7. ناراحتی های مفاصل و عضلانی را برطرف می کند. 8. باعث لاغر شدن و کنترل وزن بدن می شود.

 

 

 

 

منبع :فودا

لینک به دیدگاه

خودتان کومبوچا درست کنید

 

10 پیمانه آب ترجیحاً تصفیه شده و بدون گاز (معادل 2 لیتر آب)

 

3/4 پیمانه شکر سفید (160 گرم)؛ کم کردن مقدار شکر یا بکار بردن شکر قهوه ای می تواند به قارچ آسیب برساند.

 

2 قاشق چایخوری چای سیاه یا سبز و مخلوط با گیاهان دیگر؛ یا دو عدد چای کیسه ای

 

یک عدد قارچ سالم کومبوچا

 

2 قاشق غذا خوری سرکة سیب یا سرکة سفید که برای بار اول که شربت کومبوچا در دسترس ندارید، استفاده می شود. در دفعات بعد سرکه را حذف کنید و یک لیوان معمولی شربت کومبوچا بکار ببرید.

 

توصیه می کنیم که برای شروع کار از چای سیاه یا سبز استفاده کنید، و وقتی تجربه لازم را پیدا کردید، گیاهان دیگر را هم بکار بندید.

 

روش کار

 

برای تهیة یک ظرف کومبوچا به یک کاسه و یا شیشة سه لیتری (15پیمانه) نیاز دارید. چای را در یک قوری و یا کاسة بزرگ بریزید و آب جوش را روی آن بریزید. شکر را به آن اضافه کنید و چندان به هم بزنید تا شکر حل شود.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

10 دقیقه چای شیرین را دم کنید. سپس چای کیسه ای را از کاسه خارج و یا چای را در کاسه اصلی صاف کنید. بقیه آب را به آن اضافه کنید تا به همان اندازه 2 لیتر آب برسد. بگذارید سرد شود.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

سرکه (برای نخستین بار) و یا شربت کومبوچا از شربت قبلی را به آن اضافه کنید. قارچ را به آرامی درون کاسه و یا شیشه بگذارید. قارچ روی چای شناور خواهد شد ولی چنانچه در ابتدای کار به ته ظرف فرو رفت نگران نشوید. یک طرف قارچ صافتر و احتمالاً کمی کم رنگتر است. طرف صافتر را رو به بالا قرار دهید. سر ظرف در حدود پنج سانتیمتر باید خالی باشد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

در ظرف را با پارچه ململ یا هر پارچه از الیاف طبیعی باشد بپوشانید و آن را با کش محکم کنید. این کار مانع نفوذ حشرات به داخل ظرف می شود.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

بعد، ظرف را در جایی گرم قرار دهید. دمای مناسب برای تخمیر 23 تا 28 درجه سانتیگراد است. برای اطمینان، از یک دما سنج معمولی کمک بگیرید. قارچ نیاز به نور ندارد ولی وجود گرما و هوا برای عمل آمدن الزامی است. دود سیگار برای آن بسیار زیانبار است. بعد از پنج تا ده روز تخمیر کامل می شود. و شربت کومبوچا آماده مصرف است. البته این دوره زمانی در تابستان و یا دمای بالاتر کوتاه تر خواهد بود. نباید بی مزه و یا زیادی شیرین باشد، در غیر این صورت تبدیلهای لازم در شکر صورت صورت نگرفته و آن را به اسیدهای مفید تبدیل نکرده است. بنابراین، دوباره در آن را بپوشانید و بگذارید یک یا دو روز دیگر بماند. وقتی شربت کمی تند و طعمی شبیه به سرکه پیدا کرد، آماده مصرف است. در این هنگام، با دستهای تمیز قارچ را از داخل شیشه در آورید و در داخل یک بشقاب قرار دهید. خواهید دید که لایة جدیدی روی آن تشکیل شده است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

شربت را صاف کنید و در بطری بریزید و حتماً یک مقدار از سر شیشه را خالی نگه دارید. بطریها را در یخچال نگه داری کنید. در غیر اینصورت، عمل تخمیر ادامه می یابد و شربت ترش می شود. حالا از هر دو قارچ مادر و قارچ بچه می توانید برای تهیه نوبت بعدی شربت بهره گیرید. شربتهای داخل یخچال هم آماده مصرف است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...