رفتن به مطلب

بررسی امکان تولید بیوگاز از لجن خروجی چاههای جذبی در شرایط مزوفیلیک جهت استفاده در یک نیروگاه بیوگازی


ارسال های توصیه شده

بررسی امکان تولید بیوگاز از لجن خروجی چاههای جذبی در شرایط مزوفیلیک جهت استفاده در یک نیروگاه بیوگازی

 

چکیده

با احداث نیروگاههاي بیوگازي ضمن جمعآوري و کنترل آلایندههاي زیست محیطی و کمک به حفظ بهداشت و سلامت عمومی جامعه میتوان قسمتی از انرژي الکتریکی و حرارتی مورد نیاز را تأمین نمود. لجن خروجی از چاههاي جذبی خانگی همانند سایر مواد زائد آلی جامد و مایع قابلیت استفاده در یک نیروگاه بیوگازي را دارد. با توجه به حجم بالاي تولید لجن در چاههاي جذبی کشور در این مقاله به بررسی عملی میزان تولید بیوگاز از لجن چاههاي جذبی خانگی و وضعیت هضم بیهوازي و نحوة کاهش بار آلودگی آن در یک راکتور بیهوازي نیمه صنعتی ده هزار لیتري پرداخته خواهدشد.

 

مقدمه

عدم وجود سیستم هاي جمع آوري فاضلاب موجب شده است که استفاده از چاههاي جذبی خانگی بسیار رایج گردد. جمع آوري و کنترل فاضلاب هاي خانگی در این چاهها عمدتاً باعث آلودگی سفره هاي آب زیرزمینی و بروز مشکلات بهداشتی می گردد . نفوذپذیري محدود خاك کف چاههاي جذبی باعث مى گردد هر چند مدت یکبار شاهد پرشدن چاههاي فوق باشیم لجن چاههاي جذبی با استفاده از پمپ هاي مناسب تخلیه و توسط تانکرهاي مشخص در خارج از شهرها رها مى گردد . عدم وجود مکانهاي مناسب براي تخلیه و تصفیۀ این لجن هاي بیماريزا باعث گسترش عوامل میکروبی و میکروارگانیسمهاي بیماري زا در محیط مى گردد . گرچه شاید بتوان با طراحی و ساخت سپتیک تانکهاي مناسب در منازل مشکل نفوذپذیري و آلودگی آبهاي زیرزمینی را تا حدي کاهش داد ولی مشکل تخلیه و نشر لجن هاي بیماريزا در طبیعت همچنان پابرجاست. روشهاي مختلفی براي تصفیه لجن، تقلیل بار آلودگی شیمیایی ومیکروبی وجود دارد که از آن جمله مى توان به استفاده از تصفیه هاي هوازي، تولید کمپوست، روشهاي ترموشیمیایی و هضم بی هوازي اشاره کرد . از میان روشهاي فوق، هضم بی هوازي به خاطر کنترل بهتر در فرآیند حذف بار آلودگی شیمیایی و از بین بردن درصد قابل توجهی از عوامل بیماري زا از اهمیت بالایی برخوردار است . در این مطالعه فرآیند هضم بی هوازي لجن حاصل از تخلیه چاههاي خانگی در راکتور بی هوازي در مقیاس نیمه صنعتی به صورت غیرپیوسته در یک راکتور 10000 لیتري مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است.

 

 

متن کامل مقاله بررسی امکان تولید بیوگاز از لجن خروجی چاههای جذبی در شرایط مزوفیلیک جهت استفاده در یک نیروگاه بیوگازی را از لینک زیر دریافت نمایید:

 

دانلود کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...