رفتن به مطلب

مقالات چهارمین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت شهری


ارسال های توصیه شده

بررسی سطح سرمایه مکانی در فرم شهر بر پایه تئوری چیدمان فضایی نمونه موردی: شهر مشهد

 

در حال حاضر یکی از مسائل اساسی در بررسی شکل شهر عدم توجه به دیدگاه هاي تحلیلی و کیفی در این زمینه می باشد. فرم شهر به سبب پیچیدگی ها و لایه هاي گوناگونی که دارد نیازمند دیدگاه هاي تحلیلی جهت سنجش سطوح مختلف سرمایه مکانی می باشد. در این راستا، مقاله حاضر با استفاده از تحلیل و آنالیز ادبیات موضوع گسترده در قالب یک مقاله انتقادي –مبانی نظري در نهایت به ارائه شاکله مبانی نظري تحقیق پرداخته است. با عنایت به این مهم که تحقیق مور د نظر ترکیبی می باشد، در ادامه با استفاده از نرم افزار هاي تحلیلی (GIS) و (Space Syntax) به بررسی و تحلیل نمونه مطالعاتی در جهت تایید اعتبار آن اقدام می شد نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که حوزه هاي مختلف شهر داراي ارزشهاي متفاوتی به لحاظ اقتصادي، اجتماعی، فرهنگی و نمادین می باشند که با تاثیر پذیري از فرایند طراحی شهري در ساختار شهر به تولید درجات متفاوتی از سرمایه مکانی در آن می شود و شناخت ارزش هاي کاربردي، برتري مکانی را به صورت چندگانه در زمینه هاي اجتماعی، محیطی و فرهنگی مشخص کند.

 

واژگان کلیدی: فضاي شهري، دسترسی، تنوع، حیات شهري، چیدمان فضایی، سرمایه مکانی

 

نویسندگان: شهاب عباس زاده، حمید گوهري

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 83
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

انتخاب مکان بهینه برای توسعه فیزیکی آتی شهر نمین با استفاده از مدل همپوشانی وزنی در محیط GIS

 

گسترش جمعیت شهرها در چند دهه اخیر، باعث فشار بیشتر بر اراضی آن ها به لحاظ افزایش تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی شده، و در نهایت این شهرها توسعه فیزیکی خود را آغاز کردهاند. توسعه فیزیکی شهرها زمانی میتواند مؤثر واقع شود که به صورت کنترل و هدایت شده صورت گرفته و قبل از مکان گزینی آن ها، گزینه هاي مناسب بدین منظور مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند. در پژوهش حاضر با انتخاب شهر نمین به عنوان محدوده مورد مطالعه، ابتدا معیارهاي دخیل در امر توسعه فیزیکی این شهر شناسایی شده و با روش توصیفی-تحلیلی به گزینش آن ها به منظور معرفی سایت هاي مناسب براي توسعه آتی این شهر پرداخته شده است. معیارهاي دخیل در گسترش کالبدي این شهر هر کدام به صورت لایههایی از نقشه درآمده و با استفاده از روش مقایسه دوبه دو (AHP)، وزن مربوط به هرکدام تعیین شد. سپس با استفاده از وزن هر لایه در محیط GIS و با مدل همپوشانی وزنی، این لایه ها باهم ترکیب شده و در نتیجه، خروجی حاصل نمایانگر سرجمع معیارهاي مورد نظر به منظور انتخاب مکان بهینه براي استقرار آتی شهر میباشد. نتایج حاصل از پژوهش حاضر گویاي این امر می باشد که بهترین مکان بهینه براي توسعه آتی شهر نمین، ابتدا شرق و جنوب شرق شهر تا یک حد معینی بوده و در نهایت در اولویت دوم، بخشهاي جنوب غربی شهر قرار میگیرند.

 

واژگان کلیدی: توسعه فیزیکی، GIS، همپوشانی وزنی، شاخصهاي طبیعی، شهر نمین

 

نویسندگان: موسی عابدینی، محمدرضا اقبال، مجتبی عمرانی دورباش

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

شناخت عوامل فقرزدایی و بررسی خط فقر (مورد مطالعه: منطقه 3 کلانشهر مشهد)

 

فقر پدیده ای است کهنسال .پیدایش فقر به زمانی باز می گردد که جوامع انسانی به مازاد تولید دست یافتند و در سایه آن سلسله مراتب اجتماعی بر اساس تمایزات ناشی از دسترسی نابرابر به مازاد، شکل گرفت. این تحقیق به منظور شناخت عوامل فقرزایی و بررسی خط فقر در منطقه مورد بررسی (منطقه 3 کلان شهر مشهد) انجام گرفته است. علی رغم تلاشهای زیادی از سوی دولت مانند افزایش درآمدها، همچنان فقر وجود دارد و بر دامنه و انواع آن افزوده شده است. با توجه به گسترش نگران کننده فقر در کشور با وجود چند صد میلیارد دلار هزینه کردن برای توسعه، شناخت علت های فقرزایی و بر آن پایه ارائه راهکارهایی برای از میان برداشتن آن کاملاً ضروری است. بدین منظور در فصل اول با استفاده از مدل های ارائه شده متغیرهای مورد نظر تعیین و مدل تحلیلی طراحی گردید و بر اساس مدل مذکور پرسشنامه ای تدوین شد. در فصل دوم روش تحقیق تعیین شد و میدان مشاهده و متغیرها و پرسشنامه مشخص شدند. در فصل سوم با کمک نرم افزار SPSS بررسی آماری داده ها انجام شده و نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحزیه و تحلیل داده ها حاکی از قبول فرضیات می باشد. بدین ترتیب در منطقه مورد بررسی خط فقر مشخص شده و اکثر خانوارها زیر خط فقر قرار دارند و 90% فرضیات مورد تائید می باشد.

 

واژه هاي کلیدي: فقر، فقر شهری، فقر معیشتی، خط فقر.

 

نویسندگان: رئوفه سادات افشار زاده، علی یغمایی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

کدهای فرم بنیاد راهکاری برای توسعه شهری طراحی محور

 

کیفیت حضور مردم در عرصه هاي عمومی شهر و تعاملات بین آ نها، که بی شک مهم ترین خصیصه فضاي شهري است، به طور مستقیم با ماهیت فعالیت هاي جاري در شهر یا محیط شهري و میزان ادغام آن ها بستگی دارد. با توجه به اهمیت ضابطه مندسازي و توزیع فعالیت هاي شهري، بررسی و تحلیل چگونگی استفاده از ابزارهاي مناسب براي این امر، ضروري به نظر می رسد. منطقه بندي شناخته شده ترین ابزار در راستاي تنظیم و توزیع فعالیت هاي شهري است. استفاده غیرمعقول، خشک و غیر قابل انعطاف از منطقه بندي در ضابطه مندسازي عملکردهاي شهري، آنطور که توسط نهضت مدرن پیشنهاد گردید، امروزه دیگر به هیچ وجه مورد حمایت طراحان شهري قرار ندارد چرا که منطقه بندي از دیدگاهی جلوگیري می کند. در مقابل، کدهاي فرم- بنیاد ابزاري موثر و کارامد براي ضابطه مند « خوب » این چنین، از شهرسازي سازي و ایجاد فرم هاي شهري منسجم و پیش بینی پذیر هستند که اولین بار در جنبش نوشهرسازي شکل گرفتند. اساس تدوین این کدها این است که فرم کالبدي اصلی ترین مشخصه یک مکان است. این کدها سهم طراحی سه بعدي در منطقه بندي اقلیدسی، افزایش می دهند. پژوهش حاضر در « مبتنی بر کاربري » شهرسازي را، در تضاد با محدودیت هاي راستاي توجه به جنبه هاي کیفی و اهمیت کاربري در شکل گیري و شکل دهی به فضاي شهري، به دنبال نقد منطقه بندي انعطاف ناپذیر اقلیدسی به عنوان خاستگاه و چرایی پدید آمدن کدهاي فرم-بنیاد، به معرفی و تبیین اصول و ویژگی هاي این کدها پرداخته و امکان ورود این رویکرد به نظام هدایت توسعه شهري کشور را بررسی می نماید.

 

کلیدواژه ها: فضای شهری، منطقه بندی اقلیدسی، اختلاط عملکردی، نوشهرسازی، کدهای فرم بنیاد

 

نویسندگان: فاطمه علی اکبری، هومن قهرمانی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارزیابی نگرش مردم نسبت به میزان عملکرد مناطق مختلف شهرداری با رویکرد فازی (مطالعه موردی: منطقه 1 شهرداری ساری)

 

امروزه صاحب نظران و اندیشمندان حوزه ي مدیریت بر اهمیت و جایگاه مدل هاي ارزیابی و مدیریت عملکرد به عنوان یکی از معتبرترین شاخص هاي اندازه گیريِ میزان پیشرفت جوامع و سازمان ها و نیز به منزله ي کلید حیاتی تحقق اهداف توسعه در ابعاد فردي و اجتماعی تأکید می ورزند. در سازمان هاي عمومی نظیر شهرداري ها، طراحی و استقرار نظام ارزیابی عملکرد و کنترل، می تواند منجر به هدایت صحیح مدیران در راستاي تحقق اهداف، کارآیی و اثربخشی فعالیت ها و پاسخگویی مطلوب نسبت به شهروندان گردد. هدف این مقاله ارزیابی میزان عملکرد منطقه 1 شهرداری ساری از دیدگاه شهروندان با استفاده از تئوری مجموعه های فازی می باشد. حجم نمونه آماري با استفاده از فرمول کوکران، 326 نفر از شهروندان مستقر در منطقه 1 شهرداري ساري تعیین گردید که به روش نمونه گیري متناسب با حجم از سطح محله هاي منطقه مذکور به طور تصادفی انتخاب شدند. به منظور گردآوري داده ها، بین اعضاي نمونه آماري پرسشنامه توزیع شد که روایی آن به صوري و پایایی آن از طریق ضریب آلفاي کرونباخ مورد سنجش و تأیید قرار گرفت. نتایج بررسی نشان می دهد، بر پایه سنجش رضایت مردم از خدمات شهري، وضعیت منطقه 1 شهرداري ساري از نظر ارزیابی میزان عملکرد در 3 شاخص عمده ي وظایف اجتماعی و فرهنگی، خدمات شهري، فنی و عمرانی شهرداري به طور نسبی در حد مطلوبی می باشد؛ همچنین شاخص اصلی خدمات شهري از کمترین فاصله بین وضع موجود و ایده آل برخوردار بوده و می توان گفت شهرداري منطقه 1 ساري تقریبا در این زمینه موفق عمل کرده است.

 

واژه های کلیدی: شهرداري، ارزیابی عملکرد، نظرسنجی از شهروندان، مجموعه هاي فازي.

 

نویسندگان: محمدجواد آخوندیان، سیدمحمدباقر زارعی، سیده فاطمه نورانی پهنه کلایی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارزیابی اثربخشی دوره آموزش کارگاهی مدیریت بحران بر مدیریت شهری مدیران شهرداری های استان ایلام در سال 1390

 

این پژوهش با عنوان ارزیابی اثربخشی دوره آموزش کارگاهی مدیریت بحران بر مدیریت شهري مدیران شهرداریهاي استان ایلام در سال 1390 صورت گرفته است. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی دوره آموزش کارگاهی مدیریت بحران بر مدیریت شهري مدیران ستادي شهرداریهاي استان ایلام، در سطح دانش، آگاهی و میزان رضایت مندي آ نها از دوره آموزشی بر طبق الگوي کرک پاتریک می باشد .پژوهش حاضر از نظر هدف، یک پژوهش کاربردي و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی است، جامعۀ آماري تمامی مدیران ستادي شهرداریهاي 7 شهر استان ایلام شامل ایلام، دره شهر، ملکشاهی، ایوان، مهران، شیروان چرداول، آبدانان که در مجموع 120 نفر هستند می باشد. روش نمونه گیري تصادفی ساده و تعداد نمونه 52 نفر است و ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته و شاخص هاي مورد استفاده آمار توصیفی فراوانی و درصد، میانگین و آمار استنباطی t تست می باشد. یافته هاي این پژوهش بیانگر آن است که 68.8 درصد مدیران با آگاهی از پتانسیل هاي موجود شهر، آمادگی خود را براي برنامه ریزي در مواقع بحرانی در حد زیاد و 9.59 درصد کاملا موافق فراگیري علم مدیریت بحران بودند. 5.83 درصد میزان کیفیت مطالب ارائه شده را در حد خیلی زیاد و زیاد می دانستند. نتیجه گیري: دوره آموزش کارگاهی مدیریت بحران بر مدیریت شهري مدیران شهرداریهاي استان ایلام در سال 1390 ازنظر افزایش دانش و آگاهی مدیریت بحران اثربخش بوده است. تفاوت معنی داري بین میانگین پیش آزمون و پس آزمون نمونه ها در سطح 0.05 > P وجود دارد. از نظر شرکت کنندگان میزان کیفیت کارگاه هاي آموزشی و کل دوره در سطح مطلوب ارزیابی شده است.

 

واژه های کلیدی: ارزیابی، اثرب خشی، مدیریت بحران، آموزش کارگاهی، آموزش مدی ران

 

نویسندگان: روناک عالی پور، بهمن سعیدی پور

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ابعاد اقتصادی حاشیه نشینی در شهر اهواز

 

حاشیه نشینی در شهر اهواز تابعی از روند حاشیه نشینی در کل کشور است. آغاز این پدیده در شهر اهواز به دهه قبل از سال 1320 و دهه 1340 به دنبال انجام اصلاحات ارضی و تحولات اقتصاد ي نفت و افزایش درآمد کشور، روند افزایشی داشته است. ایجاد شرکت نفت و تاسیسات وابسته به آن، نیاز به نیروي کارگر ساده و متخصص و ا یجاد دانشگاه و ... در شهر اهواز باعث رشد مهاجرت و شهرنشینی شد. شهر اهواز هفتمین کلان شهر با جمعیت 1038980 نفر در سال 1388 ، داراي جمعیتی حدود 400000 نفر حاشیهنشین میباشدکه این رقم بیش از 35 %جمعیت کل شهر بوده و بین کلان شهرهاي ایران بحرانی ترین وضعیت را دارد. این مقاله به بررسی و مقایسه ابعاد اقتصادي 3 منطقه حاشیه نشین آلصاف ی، زوویه و عین دو با متغیرهاي جامعه شناسی کار و شغل، بار تکفل، بررسی میزان اشتغال، تنوع مشاغل در ناحیه، موقعیت کسب و پیشه، نرخ بیکاري، اشتغال دولتی، موقعیت فعالیت هاي صنعتی، وضعیت شکاف رفاهی ناحیه، می پرازد . روش تحقیق دراین مقاله توصیفی- تحلیلی و اطلاعات به روش کتابخانه اي و می دانی جمع آوري و تجزیه و تحلیل گردیده است. در پایان نتیجه گرفته میشود که حل مشکلات این مناطق نه تنها در سطح محلی بلکه باید در برنامه هاي ملی و منطقه اي در نظر گرفته شود، دولت و نهادهاي مسئول باید از طریق برنامه ریزي، تدوین استراتژي عمران شهري و آماده -سازي برنامه اسکان کم درآمدها و ایجاد اشتغال براي آنان معضلات موجود را تخفیف دهند.

 

واژگان کلیدی: مهاجرت، اقتصاد غیر رسمی، رشد جمعیت، بیکاري، فقر، حاشیه نشینی

 

نویسندگان: سعید امان پور، کوکب ظریفی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تحلیل الگوی استقرار بازنشستگان در شهر مشهد

 

بازنشستگان بخش مهمی از جمعیت شهري را شامل می شوند. در شرایط کنونی در بسیاري از کشورهاي دنیا با افزایش امید به زندگی و کاهش تعداد موالید، بازنشستگان و سالمندان جایگاه مهمی را در کلیه شئون برنامه ریزي به خود اختصاص داده اند. چنین جمعیتی داراي نیازها و ترجیحات مخصوص به خود است که بایستی در برنامه ریزي ها مورد لحاظ قرار گیرد. اولین قدم در این خصوص، شناسایی الگوي سکونت آن ها در مناطق شهري است. که این مطالعه به طور ویژه در شهر مشهد به آن می پردازد. براي این منظور ضمن تکمیل 15000 پرسشنامه از نواح ی شهر مشهد و استفاده از نرم افزار ARCGIS و همچنین بهره گیري از مدلهاي خوشه بندي، به ویژه مدل « تحلیلی خوشه بند ي و برون هشتگ ی»، جمعیت تقریبی و الگوي سکونت بازنشستگان در شهر مشهد مورد ارزیابی قرار گرفت. نتا یج ای ن مطالعه نشان داد که برخلاف نظریات ارایه شده در تئوریهاي مربوط به اکولوژي شهري، مناطق مرکزي شهر مشهد جذاب یت کمتر ي جهت سکونت بازنشستگان دارد و در مقابل نواحی غربی شهر درصد بالاتري از بازنشستگان را در خود جاي داده است. به گونه اي که می توان آ نها را به عنوان محدوده بازنشستگان معرفی کرد.

 

واژگان کلیدی: شهر مشهد، بازنشستگان، خوشه بندي

 

نویسنده: مصطفی امیرفخریان

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تحلیل و تخمین تقاضای آب خانگی بر اساس بلوک بندی قیمت آب (مطالعه موردی شهر اهواز)

 

شهر اهواز به دلیل مسایل زیست محیطی، آلودگی آب، کافی نبودن ذخیرههاي آبهاي سطحی و زیرزمینی براي جمعیت روزافزون این شهر و نیز شرایط جوي گرم در 9ماه از سال، پایین بودن میزان بارندگی و عدم بارش برف، صنعتی بودن شهر اهواز و وجود کارخانجات بسیار، دچار بحران شدید آبی شده است. در این پژوهش تقاضاي آب خانگی براي سه گروه درآمدي ضعیف، متوسط و مرفه با استفاده از داده هاي مربوط به دوره زمانی 1389-1385 ، براي 30 دوره دو ماهه و11 طبقه مصرفی با رویکرد داده هاي ترکیبی (پانل) برآورد شده است. این تابع بر اساس تابع تقاضاي استون گري و به صورت بلوکبندي قیمتی است. نتایج نشان دهنده ي بی کشش بودن تقاضاي آب خانگی نسبت به قیمت و درآمد براي هر سه گروه درآمدي است، کشش متقاطع نیز منفی برآورد شد. بنابراین، آب کالایی ضروري و بدون جانشین است. در بررسی سطوح آستانه مصرف آب، قشر ضعیف بیشترین و قشر متوسط کم ترین سطح آستانه مصرف را دارا هستند.

 

واژگان کلیدی: تابع تقاضاي استون گري، آب خانگی، داده هاي پانل، اهواز

 

نویسندگان: سید عزیز آرمن، راضیه داودیان رنجبر

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

احیا و باززنده سازی بافت قدیم شهر یزد (مطالعه موردی: برزن شش بادگیر)

 

توسعه فیزیکی شتابان و بیروية شهر یزد و ناموزونی در توزیع فضایی تأسیسات و خدمات شهري و به ویژه نارسائیهاي کالبدي، اجتماعی و اقتصادي بافت قدیم موجب رشد منفی 10/5 درصدي جمعیت بافت قدیم شده است. مهاجرت جمعیت از بافت قدیم موجب بیرونقی، رکود و فرسودگی هر چه بیشتر ساختار اقتصادي، اجتماعی و کالبدي آن گردیده است. در این راستا، برنامه هاي احیاء و باززندهسازي بافت قدیم به اتخاذ رویکردي چند جانبه احتیاج دارند. رویکردهاي کالبد محور که در پی اجراي استانداردهاي شهري در محلات، محرك اولیة نوسازي هستند ولی به الزامات اجتماعی-اقتصادي توجهی ندارند نمیتوانند در دستیابی به اهداف توسعه اي خود به صورت پایدار و همه جانبه موفق باشند. اهمیت توجه به مواردي نظیر توجه به نظرات ساکنین محله و افزایش ظرفیت هاي اجتماعی و نهادي آن ها، توجه به ابعاد اقتصادي و ارتقاء ظرفیت هاي اقتصادي محله و در نهایت توجه به مؤلفه هاي عملکردي و تغییر و ایجاد کاربريهاي لازم جهت رفع کمبود خدمات مواردي هستند که در این مقاله با توجه به مطالعات انجام شده و برداشت هاي میدانی از برزن شش بادگیر در بافت قدیم شهر یزد به آن اشاره گردیده است.

 

واژگان کلیدی: احیاء، باززندهسازي، بافت قدیم شهري، شهر یزد، برزن شش بادگیر.

 

نویسندگان: ابوذر بخشی، محسن کلانتری، رامین کیامهر

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تحلیل راهبردی استفاده از فضاهای پیاده محور در طراحی شهری با تأکید بر کاهش آلاینده های شهری

 

وسایط نقلیه شخصی می تواند راهگشا باشد و این امر با طراحی و تقویت فضاهاي پیاده محور امکان پذیر می باشد. با بررسی تاریخ شهرسازي ایران می توان دریافت که شهرها در گذشته از قابلیت پیاده مداري بالایی برخوردار بوده و پیاده روي به عنوان اصلی ترین الگوي جابجایی مردم در داخل کانون هاي زیستی به دلیل کم هزینه بودن یا در دسترس بودن آسان براي کلیه اقشار جامعه به شمار می رفت این امر پس از انقلاب صنعتی و سلطه اتومبیل ها بر شهر بسیار کمرنگ گردید، تا بدان جا که فقدان این فضاهاي پیاده محور شهرها را دچار مشکل نموده و برنامه ریزان و طراحان شهري نا گریز به ارائه راهکارهایی در جهت احیا این فضاها برآمدند. هدف از این تحقیق ارائه راهکارهاي استفاده از فضاهاي پیاده محور در راستاي کاهش آلاینده ها در بحث مدیریت شهرهاست. روش تحقیق این مقاله مبتنی بر روش تحلیلی توصیفی بوده و اطلاعات مورد نیاز آن با استفاده از روش کتابخانه اي جمع آوري شده است. نتایج بدست آمده در این مقاله نشان می دهد که مدیریت شهري با رویکرد به احداث گذرهاي ویژه عابر پیاده در صورت انجام مکان یابی صحیح و ایجاد تسهیلات لازم براي عابرین پیاده می تواند به عنوان راه حلی جهت تشویق پیاده روي، کاهش مصرف سوخت، حذف آلاینده ها، بالا بردن ایمنی، رفاه اجتماعی و افزایش رونق اقتصادي کاربرد داشته باشند.

 

واژگان کلیدی: کاهش آلاینده ها، پیاده اره، فضاي شهري، مدیریت شهري، زیست م حیط شهري

 

نویسندگان: محمدرضا بمانیان، فهیمه یاری، سیدعلی حسین پور، مصطفی شمشیربند

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی مقایسه اقتصادی دو روش بازیافت و دفن بهداشتی پسماند شهری کنگاور

 

امروزه بازیافت مواد زاید جامد شهري به علت مشکلات زیست محیطی و مخارج هزینه هاي جمع آوري و دفن زباله شهري در زمین، مهم محسوب می گردد. هدف از این پژوهش بررسی مقایسه اقتصادي دو روش بازیافت و دفن بهداشتی پسماند شهري کنگاور می باشد. در تحقیق حاضر به منظور بررسی امکان بازیافت پسماند از مبدأ در شهر کنگاور و تعیین اجزاي فیزیکی، نمونه هایی از زباله طی یک سال از بار کامیون و بر اساس روش نمونه گیري خوشه اي تصادفی جمع آوري شده است. نتایج حاصل نشان داد در کنگاور روزانه متوسط 69 تن زباله تولید می شود. حدود 11 درصد آن مواد قابل بازیافت، 86 درصد مواد آلی و حدود 3 درصد سایر مواد دیگر می باشد. تشکیل داده است. همچنین متوسط سرانه تولید روزانه زباله در شهر کنگاور 870 گرم به ازاي هر نفر در روز به دست آمده است. نتیجه این بررسی نشان داد که مواد قابل فساد بالاترین و شیشه کمترین میزان اجزاء زباله را تشکیل داده است. با توجه به مقدار مواد قابل بازیافت موجود در پسماند شهر کنگاور می توان روزانه حدود 7.5 تن مواد را به فروش رساند که می تواند در تأمین بخشی از هزینه هاي مدیریت مواد زائد شهر کنگاور نقش مهمی را ایفا نماید. از آنجا که تفاوت نرخ بازگشت سرمایه از حداقل نرخ جذب کننده بیشتر است طرح بازیافت زباله شهري کنگاور انتخاب گردید. از طرفی دیگر تبدیل حدود 60 تن زباله فساد پذیر به کود آلی علاوه بر جلوگیري از آلودگی محیط زیست در توسعه کشاورزي منطقه و صرفه جویی در مصرف کودهاي شیمیایی نیز اهمیت دارد که علاوه بر حفظ محیط زیست از نظر اقتصادي درآمدزا می باشد.

 

واژگان کلیدی: مواد زائد جامد، پسماند شهري، بازیافت، کنگاور، IRR ،NPV

 

نویسندگان: سهراب دل انگیزان، مجتبی محمودی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تحلیلی بر اجرای ماده 50 قانون شهرداریها (انتخاب شهردار) در شهرهای میانی (نمونه موردی؛ شهر میانی نورآباد دلفان)

 

طبق ماده 50 قانون شهرداریها، در نظام جمهوری اسلامی ایران انتخاب شهردار با رأی غیر مستقیم مردم و از طریق شورای اسلامی شهر صورت می گیرد، گرچه این قانون در کلان شهرها و به ویژه تهران که نظارت وزارت کشور و مردم بر شهرداری ها زیاد و نقش شهرداران بسیار برجسته تر می نماید، عملاً مشکلی نخواهد داشت، اما در شهرهای کوچک و میانی وضعیت به نحو دیگریست و انتخاب با رأی غیرمستقیم مردم با ناکارآمدهای زیادی مواجه است. هدف این پژوهش ارزیابی و تحلیل اجرای ماده 50 قانون شهرداریها (انتخاب شهردار) در شهر نورآباد دلفان می باشد. این پژوهش از نوع بنیادی- کاربردی و به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته و جهت گردآوری داده ها از شیوه کتابخانه ای و میدانی، با بررسی سابقه شهرداران و نظرسنجی از 400 نفر از شهروندان بهره گیری شده است. نتایج حاصل از یافته های تحقیق بیانگر آن است که انتخاب شهردار با رأی غیر مستقیم مردم در شهر نورآباد باعث کاهش قدرت شهرداران شده و شوراهای شهر نیز در انتخاب شهردار عملکرد ضعیفی داشتهاند؛ به نحوی که طی 12 سال گذشته 9 شهردار را عزل و نصب نموده اند که میانگین طول خدمت هر کدام حدود 16 ماه، که کمترین آن 2 ماه و بیشترین آن 50 ماه بوده است. در این بین تنها 44 درصد از شهرداران انتخابی سمت قبلی شان و 56 درصد رشته تحصیلی شان با سمت شهرداری مطابقت داشته است. با نظرسنجی از شهروندان، نظر آنان در مورد نحوه ی پیشنهادی انتخاب شهردار، مورد سنجش قرار گرفت که از میان پنج شیوه پیشنهادی (انتخاب از طریق شورا، انتخاب با رأی مستقیم مردم، انتخاب از طریق دولت مرکزی، پیشنهاد شهردار توسط اصناف و تأیید شوراها و بلعکس)، 75 درصد از مردان و 68 درصد از زنان با انتخاب شهردار از طریق برگزاری انتخابات با رأی مستقیم مردم به نسبت زیاد و بسیار زیاد موافق بوده اند.

 

واژگان کلیدی: ماده 50 ، قانون شهرداری، انتخاب شهردار، شهرهای میانی، نورآباد دلفان.

 

نویسندگان: عیسی ابراهیم زاده، حسین کماسی، احمد جهانی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

همکاری های بین بخشی رویکردی در زیباسازی مبلمان شهری

 

امروزه اهمیت و نقش مبلمان شهري در خدمت رسانی و زیباسازي شهري بر هیچکس پوشیده نیست و مبلمان شهري از اجزاي ضروري و جدایی ناپذیر شهرها محسوب می شوند. برای ایجاد فضاهایی با کیفیت و ابزاری برای ارائه خدمات به شهروندان می توان از مبلمان شهري کمک گرفت. به منظور ایجاد محیطی مناسب براي رفع نیازهاي مختلف شهروندان (عملکردي و بصري)، ساماندهی مبلمان شهري امري لازم و ضروري است. در این راستا، مقوله مبلمان شهري چند بعدي بوده و نهادها و بخش هاي متعددي در مبلمان شهري دخیل می باشند . بنابراین هدف این مطالعه، جلب همکاري هاي بین بخشی در زیباسازي مبلمان شهري در شهرها می باشد. از این رو از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده و با تقسیم بندي عناصر مبلمان شهري، عمده ترین بخش هاي درگیر در حوزه مبلمان شهري فهرست شده است. در نهایت با بررسی نقش و عملکرد هریک از سازمان هاي ذیربط در مبلمان شهري، الگویی براي هدفمندکردن آن و مدیریت واحد با همکاري سایر بخش هاي مرتبط ارائه شده است. این الگو می تواند راهکاري مناسب براي زیبا جلوه نمودن شهرها با مدیریت یکپارچه آن در حوزه مبلمان شهري باشد.

 

واژگان کلیدی: همکاري هاي بین بخشی، زیباسازي، مبلمان شهري

 

نویسندگان: محمدرضا اقبال، فریدون بابایی اقدم، مجتبی عمرانی دورباش

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارزیابی کیفیت خدمات رسانی شبکه های حمل و نقل عمومی مشهد در سال 1390

 

مطالعه حاضر به ارزیابی کیفیت خدمات رسانی شبکه حمل و نقل عمومی مشهد به تفکیک اتوبوسرانی و تاکسیرانی در سال 1390 می پردازد. بدین منظور با مراجعه حضوري 25 کارشناس در طول مدت 15 روز اطلاعات مربوط به پایانه ها، سرخطهاي تاکسیرانی، اتوبوسهاي و تاکسیهاي فعال در سطح شهر در قالب 68 شاخص جمع آوري گردید. براي ارزیابی کیفیت خدمات رسانی این شبکه ها از روش مجموع ساده وزین استفاده شد. در این راستا وزن هریک از شاخص ها و درجه اهمیت آن ها بر مبناي نظر کارشناسان خبره سازمانهاي مربوطه تعیین گردید. نتایج این تحقیق نشان می دهد که 73% پایانه هاي مسافربري درون شهري مشهد داراي سطح کیفی ارائه خدمات بالاتر از متوسط می باشند. در ارزیابی کیفیت خدمات رانندگان و خودروهاي اتوبوسرانی مشخص گردید که بین سطح کیفی خدمات بخش خصوصی و سازمانی تفاوت معنی داري وجود ندارد. نتایج ارزیابی سرخطهاي تاکسی ها نشان داد که تنها 33% آن ها از سطح کیفی خدمات بالاي متوسط برخوردارند و تاکسی هاي موجود در زمینه استفاده از تاکسی متر و وسائل گرمایشی و سرمایشی ضعیف عمل نموده اند.

 

واژگان کلیدی: سیستم حمل و نقل عمومی، شبکه اتوبوسرانی، شبکه تاکسیرانی، روش مجموع ساده وزین

 

نویسندگان: ابوافضل انتظاری، زهرا گلریز ضیایی، حمید صادقی حصار، جواد فاطمی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

پهنه بندی خطر لغزش دامنه های مشرف بر شهر پاوه به روش آنبالاگان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS

از جمله مخاطرات محیطی که جان و مال انسان ها را تهدید می کند ناپایداری های دامنه ای است. از جمله این دامنه های ناپایدار می توان به دامنه های مشرف بر شهرستان پاوه اشاره کرد، که در سالهای گذشته با تلفات جانی نیز همراه بوده است. با توجه به مطالعات میدانی انجام شده، کاملاً مشهود است که این دامنه های ناپایدار، پتانسیل ایجاد خطر جانی و مالی را دارند. در این تحقیق سعی بر این است تا با استفاده از روش آنبالاگان ابتدا عوامل مؤثر در ناپایداری دامنه ها همچون، شیب، لیتولوژی، کاربری اراضی، پوشش گیاهی، جریانات آبی، و غیره را شناسایی کرده و با متیاز دادن به هریک از فاکتورها، عوامل مؤثر را شناسایی و در نهایت با استفاده از نرم افزار GIS نقشه مناطق خطر، و در نهایت نقشه پهنه بندی لغزش تهیه گردد.

 

واژگان کلیدی: لغزش، شهرستان پاوه، آنبالاگان، GIS

نویسندگان: فریبا اسفندیاری درآباد، سید اقبال هاشمی

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارزیابی طرح بهسازی و نوسازی قطاع 2 بافت پیرامون حرم مطهر با تأکید بر حوزه کالبدی عملکردی

با وجود جایگاه ملی و فراملی مجموعه حرم مطهر امام رضا (ع)، بافت پیرامون آن در طول گذر زمان، دچار رکود و فرسودگی فراوانی شده است، که در این راستا، جهت رفع فرسودگی این محدوده طرحی با عنوان « طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر» که مصوب سال 1379 می باشد، ملاک عمل 4 قطاع آن قرار گرفته است. نمونه مورد تحقیق در این پژوهش، قطاع 2 منطقه ثامن می باشد که مداخله در آن به واسطه برخورداری از عناصر شاخص گردشگری و هویتی از سایر قطاع های این محدوده کاملاً مستثنی می باشد. اما اجرای طرح مصوب در این قطاع، دچار تأخیر زمانی زیادی شده است و این در حالی است که طولانی شدن روند اجرای طرح در این محدوده، به کلیه ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و کالبدی - عملکردی ضربه زیادی وارد نموده است. در این راستا، پژوهش حاضر، در قالب استخراج استانداردهای جهانی در خصوص مداخله در بافت های فرسوده و نیز استخراج اهداف کالبدی - عملکردی طرح تفصیلی مصوب و اقدامات در نظر گرفته آن برای قطاع 2 درصدد است که در چارچوب روش توصیفی-تحلیلی اولاً مشخص گرداند اقدامات و اهداف در نظر گرفته شده در قطاع 2 تا چه میزان همسو و در تناسب با یکدیگر می باشند و ثانیاً مشخص گرداند که آیا اهداف طرح بالادست، که معیار ارزیابی قطاع 2 می باشد، خود بر اساس استانداردهای جهانی تدوین شده اند یا خیر. در نهایت مشخص گردید که پایه و اساس ملاک عمل قطاع 2 (طرح مصوب) دچار نواقص مطالعاتی نبوده است. اما از طرفی نیز برخی از اقدامات در نظر گرفته شده در این قطاع نمی توانند اهداف طرح بالادست خود را محقق سازند. همچنین از جمله نتایج دیگر این پژوهش آن است که مشخص می گردد که هر یک از اهداف و اقدامات مربوط به طرح مصوب و قطاع 2، در زمان اجرای طرح چه اولویتی نسبت به یکدیگر دارند.

 

واژگان کلیدی: بافت فرسوده، طرح بهسازی و نوسازی، ارزیابی، قطاع 2 بافت پیرامون حرم مطهر

نویسندگان: فرانک اسحاقیان، عاطفه حسنی، سید مسلم سیدالحسینی

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

سنجش میزان برخورداری نواحی مختلف شهر یزد از خدمات کتابخانه عمومی با استفاده از روش تاکسونومی عددی

کتابخانه یک مرکز مهم اطلاع رسانی است و نقشی اساسی در ارتقاي سطح سواد و آگاهی افراد جامعه ایفا می کند. اینکه کتابخانه اي مورد استقبال و یا بی مهري مراجعان قرار می گیرد، متأثر از عوامل بیرونی یا درونی است. یکی از مهم ترین جنبه هاي بیرونی موثر بر افزایش میزان مراجعه و استفاده از کتابخانه هاي عمومی، نحوه استقرار و توزیع جغرافیایی آن ها در بافت شهرهاست. بر این اساس این مقاله به میزان برخورداري نواحی مختلف شهر یزد از خدمات کتابخانه هاي عمومی، با استفاده از نرم افزارهاي GIS، Excel و SPSS و در چارچوب روش تحقیق توصیفی- تحلیلی به بررسی میزان برخورداري نواحی مختلف شهر یزد از این خدمت با استفاده از روش تاکسونومی پرداخته است. داده هاي مورد نیاز نیز به روش کتابخانه اي و با مراجعه به منابع و سازمان هاي مربوطه گردآوري شد که داده ها شامل نقشه کتابخانه ها و نواحی 8 گانه شهر یزد و اطلاعات مربوط به آن ها است. نتایج نشان داد نواحی مختلف شهر یزد از لحاظ برخورداري از امکانات کتابخانه هاي عمومی با هم یکسان نیستند و ناحیه 2-3 برخوردارترین و ناحیه 3-1 محروم ترین نواحی شهر را از این نظر تشکیل می دهند.

 

واژگان کلیدی: تاکسونومی عددي، کتابخانه هاي عمومی، میزان برخورداري، شهر یزد

نویسندگان: نجما اسمعیل پور، سمانه ایرجی، فرزانه دستا

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی نقش هتل های بوتیک در جذب گردشگر برای توسعه اقتصادی شهرها نمونه موردی هتل صخره ای لاله کندوان

باوجود پيشرفت هاي روزافزون تكنولوژي و صنعت و باتوجه به افزايش رفاه اجتماعي شوهد نشان ميدهد كه مردم اشتياقي به هزينه و صرف درآمدهاي اضافي خود از طريق سيروسفر دارند امروزه تنها دليل سفرجاذبه هاي طبيعي و آثار باستاني نيست بلكه درياچه هاي مصنوعي استخرهاي مجهز پاركهاي آبي و هتلهايي با معماري كم نظير نقش مهمي درجذب توريست و درآمدزايي دارد دردنياي امروز توريست نقش مهمي درتوسعه اقتصادي شهرها دارد به همين دليل امروزه جهانگردي به عنوان يك صنعت پردرآمد و اشتغال زا درصحنه جهاني و بين المللي اهميت زياد پيدا كرده است به بياني ديگر گسترش صنعت گردشگري توسعه اقتصادي و به دنبال آن تعاملات انساني و همچنين دركانونهاي غيرشهري كاهش مهاجرت به شهرها را به همراه دارد و هركشوري سعي دارد با بوجود آوردن امكانات رفاهي و تفريحي درشهرها و مناطق اطراف آن از مزاياي اقتصادي صنعت گردشگري بهره برد هتلهاي بوتيك مدرن با معماري كم نظير مي توانند يكي از عوامل جذب توريست و اشتغال زيايي باشند دراين پژوهش ابتدا نقش توسعه گردشگري دراقتصادشهري برسري شده و درادامه بطور خاص به نقش هتلهاي بوتيك هتل صخره اي كندوان درجذب گردشگر برا يكندوان و تاثير اقتصادي آن براي شهراسكو و دركنار آن تبريز و درانتها با بهره گيري از تكنيك SWOT به ارايه راهبردها و راهكارهايي جهت بهره وري بيشتر اين هتل پرداخته شده است.

 

واژگان کلیدی: صنعت گردشگري، توسعه اقتصادي، هتل بوتيك، هتل صخره اي كندوان

نویسنده: مهسا فغفوریان

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

مکانیابی مراکز بهداشتی درمانی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (نمونه موردی: منطقه چهار شهر شیراز)

مراكز خدمات بهداشتي و درماني از مراكزي است كه بطور مستقيم درتامين سلامت فردوجامعه دخيل مي باشند دسترسي سريع به موقع و ارزان به اين مراكز درجامعه به خصوص درجوامع شهري خيلي مهم و ضروري است درمنطقه چهارشهرشيراز سرانه اختصاص يافته براي هر نفر 0/5 متر مربع مي باشد كه اين رقم اختلاف آشكاري با وضعيت استاندارد آن دارد اين پژوهش با ارايه الگوي مناسب به دنبال توزيع بهينه كاربري خدمات درماني درمنطقه چهار شهرشيراز مي باشد بدين منظور از معيارهايي از جمله واقع شدن دركاربري مناسب فاصله از كارگاه هاي صنعتي نزديكي به راه هاي اصلي نزديكي به فضاهاي سبزشهري نزديكي به مراكز مسكوني و فاصله از مراكز بهداشتي استفاده كرده است كه ابتدا داده هاي مكاني جمع آوري شده سپس پايگاه اطلاعاتي تشكيل شده و نقشه هاي تهيه شده براي هر يك از معيارها به يك لايه اطلاعاتي در تبديل شده است سپس به منظور الگوسازي به هركدام از لايه هاي اطلاعاتي براساس ميزان اهميتي كه درمكان يابي مراكز بهداشتي دارند وزن مناسبي اختصاص داده شده است.

 

واژگان كليدي: مراكز بهداشتي - درماني، سيستم اطلاعات جغرافيايي منطقه چهارشهرشيراز، مكان يابي توزيع فضايي

نویسندگان: محمد فعلی، سجاد احمدی، حسین حاتمی نژاد

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...