رفتن به مطلب

آناليز تنش سه بعدی و تخمين عمر خزشی پره توربين گازی از جنس سوپر آلياژ


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

آناليز تنش سه بعدی و تخمين عمر خزشی پره توربين گازی از جنس سوپر آلياژ

 

چکيده

 

پره هاي توربين هاي گازي به علت شرايط کاري بحراني دما و تنش بالا از جنس سوپر آلياژ ساخته مي شوند. اين شرايط کاري باعث مي گردد که مکانيزم هاي تخريب مختلفي چون خزش، خستگي، خوردگي و اکسيداسيون بر روي پره اعمال شده و در نتيجه پره بمرور زمان دچار زوال و افت خواص مي شود.

به دليل حساسيت و ارزش اقتصادي توربينها ( به خصوص توربينهاي گازي) و کمپرسورها در كارخانجات صنعتي مثل نفت و پتروشيمي و همچنين موتور هواپيما و موشک که عموماًاً از جنس سوپرآلياژها و آلياژهاي تيتانيوم و آلومينيوم هستند بحث تخمين عمر و استفاده بهينه از اجزا تشكيل دهنده توربين ها از اهميت خاصي بر خوردار اند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در واقع اهميت تخمين عمر باقيمانده زماني پديدار ميگردد که بخواهيم از يک قطعه بيشتر از عمر طراحي استفاده کنيم.

در اين تحقيق پره متحرك از كار افتاده متعلق به توربين گازي در يك واحد تلمبه خانه شركت نفت كشور از ديدگاه مكانيكي و متالورژيكي مورد بررسي قرار گرفته است. در ابتدا بر اساس تخريب متالورژيكي ، پره را بررسي كرده و سپس آناليز سه بعدي تنش هاي وارد بر پره را با استفاده از نرم افزار المان محدود ANSYS انجام داده و مقدار تنش بحراني ايجاد شده توسط نيروهاي مكانيكي محاسبه مي شود. در انتها تخمين عمر خزشي پره به كمك يكي از روشهاي محاسباتي پارامترهاي خزش بر حسب زمان و دما بدست آمده و باقيمانده پره توربين محاسبه مي شود.

 

مقدمه

 

توربين هاي گازي از انواع وسايل توليد انرژي هستند که مورد استعمال زيادي در صنعت دارند. مهمترين کاربرد اين وسايل در نيروگاه هاي برق، صنايع هوافضا، دريانوردي و صنايع نفت ( براي انتقال فرآورده هاي نفتي )

است[ ١]. پره هاي متحرك به دليل دماي بالالا و نيروهاي گريز از مركزِِ زياد،دچار مشكلالات زيادي مي شوند. عوامل ديگري مثل ارتعاشات كم دامنه، تنشهاي حرارتي و خستگي حرارتي نيز بر كاركرد پره ها تأثير گذارند. از اين رو غالبا پره هاي توربين هاي گازي از جنس سوپرآلياژ ها هستند. سوپر آلياژ ها، مقاومت خوبي در مقابل خوردگي ، اکسايش، خزش و شکست در دماي بالا را دارند.

...

 

متن کامل مقاله آناليز تنش سه بعدی و تخمين عمر خزشی پره توربين گازی از جنس سوپر آلياژ را از لینک زیر دریافت نمایید :

 

دانلود کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...