رفتن به مطلب

اولين سلول مصنوعي کامل ساخته شد


ارسال های توصیه شده

یک گام دیگر به سوی تغییر مفهوم حیات "کریگ ونتر" پدر اولین نقشه ژنتیکی انسان اعلام کرد که به همراه تیم خود اولین سری از سلولهای مصنوعی با توانایی خودتکثیری را با موفقیت ایجاد کرده است

کد خبر : 04744 تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۸۹ sellol1.jpg

 

کریگ ونتر مختصص ژنتیک که سابقه ای طولانی در تلاش برای ایجاد حیات مصنوعی دارد اعلام کرد: "ما سلولهایی را طراحی، ترکیب و ایجاد کردیم که می توانند خود را تکثیر کنند."

 

پدر اولین نقشه DNA و اولین کروموزم مصنوعی ادامه داد: "فکر می کنیم که این نتایج چه از دیدگاه علمی و چه از نظر فلسفی واقعا مهم باشد و به طور حتم می تواند نگاه ما را به مفهوم حیات تغییر دهد."

 

ونتر افزود: "سلول مصنوعی یک ابزار واقعا کارآمد برای طراحی تمام آن چیزهایی است که می خواهیم در زیست شناسی آنها را انجام دهیم. ما در ذهن تعداد بیشماری از کاربردهای محتمل را برای این سلول می پرورانیم."

selllol2.jpg

 

از میان اولین کاربردهای سلول مصنوعی می توان به ایجاد باکتریهای ناجی محیط زیست اشاره کرد که ونتر از سالیان قبل بارها درباره آنها سخن گفته بود. این باکتریهای مصنوعی می توانند به عنوان کارخانه های زنده سازنده سوختهای زیستی و یا برای آزاد کردن آب و زمین از مواد آلاینده مورد استفاده قرار گیرند.

 

همچنین این سلولها می توانند قارچهایی را تولید کنند که همانند اسفنج، دی اکسید کربن را جذب می کنند و یا برای ایجاد باکتریهایی که واکسنها را تولید می کنند به کار روند.اولین سلول مصنوعی که "میکوپلاسم میکوئیدز JCVI-syn1.0" نام دارد در موسسه کریگ ونتر در راکویل توسط گروهی به سرپرستی دانیل گیبسون ساخته شده است.

 

این سلول از نظر ظاهری طبیعی به نظر می رسد اما کاملا توسط DNA مصنوعی کنترل می شود.در سال 2007 این محققان موفق شدند اولین DNA سنتزی را با تکثیر مصنوعی باکتری "میکوپلاسم میوکوئیدز" به دست آورند.

 

در سال 2009 و در ادامه این مطالعات توانستند با انتقال ژنوم (طبیعی) میکوپلاسم میکوئیدز به باکتری دیگری به نام "میکوپلاسم کاپریکولوک"، اولین پیوند DNA را انجام دهند.

 

اکنون با استفاده از این دو سابقه تحقیقاتی موفق شدند با پیوند DNA مصنوعی و بارگذاری آن به روی یک سلول باکتری بدون DNA، "اولین سلول مصنوعی تاریخ بشر" را ایجاد کنند.

sellol3.jpg

 

پدر سلول مصنوعی در این خصوص توضیح داد: "ما این سلول را مصنوعی نامیدیم چون از یک کروموزم مصنوعی به دست آمده و با استفاده از اطلاعات پردازش شده در یک رایانه، ترکیبات شیمیایی و یک سنتزکننده DNA ساخته شده است. این ترکیب از حدود یک میلیون حرف DNA تشکیل شده است (تعداد حروف DNA انسان 2/3 میلیارد است). این DNA مصنوعی کاملا شبیه به یک DNA طبیعی است و می تواند در طول فرایند ایجاد، دستخوش جهشهای ژنتیکی شود."

 

کریگ ونتر که این نتایج مهم را در مجله علمی "ساینس" منتشر کرده است ادامه داد: "این سلولی است که می تواند مفهوم حیات را تغییر دهد. این اولین نوع از موجودات خود تکثیرکننده بر روی سیاره زمین است که پدرشان یک رایانه است."

 

به اعتقاد این دانشمند آمریکایی، این سلول مصنوعی، نمونه آزمایشی آن چیزی است که از آن می توان به عنوان پتانسیل منحصر به فرد علمی یاد کرد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...