رفتن به مطلب

کنترل کیفیت آماری


ارسال های توصیه شده

« کنترل کیفیت» روش منظمی است که به موجب آن :

1.کیفیت اندازه‌گیری می‌شود.

2.کیفیت با استانداردهای از پیش تعیین شده مقایسه می‌شود.

3.اقدامی موثرجهت کاهش اختلافات با استانداردها انجام می‌شود.

 

پنج بعد کیفیت

پنج بعد کیفیت عبارتند از : یکپارچگی، معتبر بودن روش‌ها، درستی و قابلیت اعتماد، قابلیت استفاده، و قابلیت دسترسی .

بعلاوه این چارچوب، مجموعه‌ای از پیش‌نیازهای لازم را برای ارزیابی کیفیت داده‌ها، پوشش می‌دهد.

0- پیش نیازهای کیفیت

لزوماً جزو ابعاد کیفیت محسوب نمی شوند اما به عنوان پیش نیازها یا پیش شرط‌ های سازمانی نقش بسیار مهمی در کیفیت آمارها دارند. مواردی همچون حمایت فضـای سازمانـی از علم آمار، متناسب بودن منابـع موجـود با نیازهـای برنامه‌های آماری به کار گرفته شده و توجه به عامل کیفیت به عنوان اساس فعالیت های آماری، در این بعد مورد برسی قرار می گیرد.

این پیش نیازها عناصر زیر را در بر می‌گیرد:

01 - محیط سازمانی و قانونی

02- منابع موجود برای برنامه های آماری

03- مناسبت

04- سایر موارد مربوط به مدیریت کیفیت

1 - یکپارچگی

یکپارچگی تابع اصل بی‌طرفی در جمع‌آوری، پردازش و انتشار آمارها می‌باشد. این بعد که شفافیت، استانداردهای اخلاقی و تمهیدات سازمانی که تضمین کننده حرفه‌ای بودن در سیاست‌ها و فعالیت‌های آماری است را دربرمی‌‌گیرد. مواردی مانند راهبری خط مشی‌ها‌ و عملکردهای آماری توسط اصول تخصصی، شفاف بودن آنها و راهبری خط مشی‌ها و عملکردها توسط استانداردهای اخلاقی در این بعد مورد بررسی قرار می گیرد. سه عنصر زیر برای این بعد از کیفیت وجود دارد:

1-1 تخصصی بودن

2-1شفافیت

3-1 استانداردهای اخلاقی

2 -معتبر بودن روش‌ها

این بعد، خاص مجموعه داده‌ها است، روش‌‌‌های مختلف برای مجموعه داده‌های متفاوت را بیان می‌کند و از چهار عنصر زیر تشکیل شده است:

1-2 مفاهیم و تعاریف

2-2 حوزه عملیاتی

3-2 طبقه‌بندی / رده‌بندی

4-2 مبنای ثبت

دراین بعد مواردی مانند مفاهیم و تعاریف بکار رفته، مطابقت با چارچوب های آماری پذیرفته شده بین‌المللی، مطابقت فعالیت ها، طبقه‌بندی و نظام‌های رده‌بندی با استانداردهای پذیرفته شده بین‌المللی شده بررسی می شوند.

3 -درستی و قابلیت اعتماد

ایده این بعد این است که خروجی‌های آماری به گونه‌ای کارا واقعیت اقتصادی را به تصویر در می‌آورند. این بعد نیز خاص داده‌ها است و منابع مورد استفاده و فرآیند آن‌ها را منعکس می‌کند. و پنج عنصر زیر را شامل می‌شود:

1-3 داده های منبع

2-3 ارزیابی داده های منبع

3-3 روش‌های آماری

4-3 ارزیابی واعتبار سنجی داده‌های واسطه‌ای و خروجی‌های آماری

5-3 مطالعات تجدید نظر

4 -قابلیت استفاده

این بعد به این اصل مربوط است که آمارها با تناوب مناسب در روشی بهنگام و سازگار با سایر مجموعه داده‌های اصلی و به پیروی از یک خط مشی بازنگری منظم منتشر می‌شوند و شامل سه عنصر زیراست:

1-4 تناوب و بهنگام بودن

2-4 سازگاری

3-4 سیاست و فعالیت تجدیدنظر

5 -قابلیت دسترسی

این بعد مربوط می‌شود به دستیابی به داده‌ها و فراداده‌هایی که در روشی آسان، شفاف و قابل درک بر مبنایی بی‌طرفانه ارایه می‌شوند. عناصر این بعد عبارتند از:

1-5 در دسترس بودن داده‌ها

2-5 در دسترس بودن فراداده‌ها

3-5 کمک به کاربران

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...