رفتن به مطلب

بیماری پارکینسون


ارسال های توصیه شده

برخی علائم شایع بیماری پارکینسون

نوع و شدت علائم تجربه شده توسط فرد مبتلا به بیماری پارکینسون با هر فرد متفاوت است در هر فرد ممکن است این بیماری توسعه یابد و ممکن است در فرددیگر متوقف شود .

 

 

بیشتر علایم شایع عبارتند از :

رعشه یا لرزش ، اغلب در دست ، بازو و یا ساق پا. رعشه ناشی از بیماری پارکینسون زمانی رخ میدهد که فرد بیدار و نشسته یا ایستاده است .

• سفتی و درد عضلات . یکی از رایج ترین علئم در ابتدای بیمار این استکه راهرفتن فرد سخت شده و دردناک شده و یا احساس خستگی مفرطی بهشخص بیمار دست بدهد .

• حرکت محدود و آهسته (bradykinesia) ، به ویژه هنگامی که فرد در حال استراحت است و تلاش می کند تا از موقعیت استراحت تغییر کند به عنوان مثال ، ممکن است هنگام خارج شدن از تخت یا صندلی و یا قلت زدن در رختخواب با مشکل مواجه شود.

• ضعف عضلات صورت و گلو : از دست دادن حرکت در عضلات صورت ممکن است بلع را سخت تر کرده و یا حالاتصورت همانند خوشحالی ناراحتی و ... را تحت تاثیر قرار دهد و یا ممکن است در هنگام سرفه فرد را دچار خگی کند

• اشکال در راه رفتن (اختلال در راه رفتن) و تعادل (عدم ثبات). فرد مبتلا به بیماری پارکینسون است به احتمال زیاد با برداشتن گام های کوچک و نزدیک یه هم دچار میشود او اغلب به جلو خم شده و حرکت به طرفین برایش دشوار میباشد .

رعشه معمولا اولین علامت است که افراد مبتلا به بیماری پارکینسون یا اعضای خانواده خود اطلاع می دهند. در ابتدا ، لرزش بدن ممکن است فقط در یک بازو یا پا و یا فقط در یک طرف ظاهر می شود. لرزش همچنین ممکن است ، چانه ، لب ها و زبان را تحت تاثیر قرار دهد . همانطور که بیماری پیشرفت می کند ، ممکن است لرزش های بدن به هر دو طرف گسترش یافته ، هر چند در برخی موارد لرزش در فقط یک طرف باقی می ماند

استرس تاثیر بسزایی در میزن لرزش داشته و این گونه افرد به استراحت کامل نیاز دارند تا بتوانندلرزش را کاهش داده و یا متوقف کند.

 

اگر چه لرزش بیماری یکی از شایع ترین نشانه های پارکینسون بیماری پارکینسون است ، اما تنها نشانه آن نیست.

بیماری پارکینسون می تواند موجب علائم مختلف دیگری هم باشد که عبارتند از :

• کاهش مهارت و هماهنگی. تغییرات در رفتار از قبیل ناتوانی هنگام ورزش کرد نو فعالیت های روزانه و حتی غذا خوردن

• گرفتگی در عضلات و مفاصل.

• روغنی شدن پوست و یا افزایش شوره سر .

• گوارش و مشکلات ادراری.

• یبوست عدم

• عدم کنترل دفع ادرار ( بی اختیاری ) یا تکرر ادرار

• مشکلات عملکردهای غیر ارادی بدن مانند تعریق، افزایش فشار خون پایین یا وقتی که فرد می ایستد افت فشار خون ، و مشکلاتی در عملکرد جنسی

• انجماد ، ناگهانی

• مشکلات خواب ، خلق ، فکر ، وجدان

• مشکل در به خواب رفتن یا در خواب ماندن (بی خوابی)

• فرد مبتلا به بیماری پارکینسون ممکن است آرام آرام دو دل تر وابسته تر ، ترسو ، و منفعل شود

شخص ممکن است در موارد کمتری فعالیت کند و تنها راه نجات او تشویق به حرکت کردن است . در این نوع بیماری اغلب فرد دچار افسردگی میشوندو اما با درمان مناسب بهبود پیدا میکند .

تا یک سوم از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون ممکن است زوال عقل و سردرگمی ، شبیه به آلزایمر دچار شوند ، در اواخر دوره بیماری می شود. افسردگی می تواند سردرگمی بیشتری ایجاد کند و منجر به ازدست دادن حافظه شود . دیدن توهم هم در مراحل بعدی فرد مبتا به پارکیسون را دچار میکند

لینک به دیدگاه

رابطه عملكرد نامتعارف سلولهاي ايمني با بيماريهاي پاركينسون كشف شد

دانشمندان در تحقيقات جديدي دريافته‌اند كه عملكرد غيرمتعارف سلولهاي ايمني بدن مي‌تواند با بروز بيماري پاركينسون ارتباط داشته باشد.

 

اين دانشمندان اعلام كردند: ورود غيرمتعارف سلولهاي ايمني خودسر و تك رو به درون مغز مي‌تواند عامل بروز پاركينسون باشد.

 

مطالعات پژوهشگران در فرانسه روي موشهاي آزمايشگاهي نشان داد: اين سلولها به داخل بافت مغزي نفوذ مي‌كنند و موشهايي كه فاقد اين دسته سلولهاي ايمني در مغزشان هستند بسيار كمتر و كندتر به اين بيماري مبتلا مي‌شوند.

 

با توجه به اين يافته‌ها پژوهشگران خاطرنشان كردند كه مي‌توان با استفاده از داروهاي مناسب اين سلولهاي ناخوانده را در مغز مورد هدف قرار داد و در نهايت بيماري را متوقف كرد.

 

اما از سوي ديگر يك موسسه انگليسي مدعي شده است كه اين يافته‌ها هنوز به اثبات نرسيده‌اند كه بتوان از اين روش براي مقابله با پاركينسون استفاده كرد و انجام مطالعات بيشتر در اين رابطه ضروري است.

 

 

 

در موشهايي كه فاقد چنين سلولهاي ايمني خاصي هستند سرعت پيشرفت پاركينسون بسيار آرام‌تر و كندتر است. اين امر تاكيد مي‌كند كه سلولهاي مزبور نقش مهمي در ابتلا به پاركينسون ايفا مي‌كنند.

 

آمارها نشان مي‌دهد كه در انگليس حدود 120 هزار نفر به بيماري پاركينسون مبتلا هستند. اين بيماري يك اختلال پيشرونده مغزي است كه باعث بروز علائمي چون لرزش و دشواري در حركت مي‌شود.

 

در مطالعات پيشين نيز رابطه بين بروز التهاب در مغز و ابتلا به پاركينسون شناسايي شده است. در اين مطالعات هم به گونه‌اي به واكنش سيستم ايمني بدن در اين بيماري اشاره شده است.

لینک به دیدگاه

از دست دادن حس بويايي، نشانه ابتدايي بروز پاركينسون است

پژوهشگران اعلام كردند: از دست دادن حس بويايي مي‌تواند نشانه ابتدايي بروز پاركينسون باشد.

 

تحقيقات نشان مي‌دهد: افرادي كه مبتلا به پاركينسون هستند مدت طولاني پيش از بروز علائم اصلي پاركينسون مانند مشكلات گفتاري و حركتي و نيز از دست دادن حافظه دچار از دست دادن حس بويايي مي‌شوند.

 

پژوهشگران دانشكده پزشكي فين برگ در دانشگاه نورت وسترن در شيكاگو در يك پژوهش ملي شركت كرده و نشانه‌هاي حس بويايي را در بيماري پاركينسون مورد بررسي قرار دادند.

 

آمارها نشان مي‌دهد كه تقريبا يك ميليون نفر در آمريكا مبتلا به پاركينسون هستند. منشا اين بيماري پيري زودهنگام سلولهاي توليد كننده دوپامين مغز است.

 

به گزارش ایسنا، به گفته پژوهشگران، با بالا رفتن سن جمعيت كلي جامعه،‌ تعداد مبتلايان به پاركينسون افزايش مي‌يابد.

 

معمولا و در اكثر بيماران، اين بيماري زماني تشخيص داده مي‌شود كه 60 تا 70 درصد سلولهاي دوپامين ساز در مغز از بين رفته‌اند به همين دليل امكان پيشگيري از ادامه بيماري غيرممكن مي‌شود. در حالي كه در صورت تشخيص بيماري در مراحل ابتدايي بهتر مي‌شود پيشرفت آن را به تعويق انداخت.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...