رفتن به مطلب

تصویر ۶ ضلعی مرموز زحل


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تصویر ساختار ۶ ضلعی عظیم زحل، ساختاری مرموز که در اتمسفر قطب شمال این سیاره قرار گرفته است برای اولین بار توسط فضاپیمای کاسینی به ثبت رسید.

 

این ساختار ۶ ضلعی از زمانی که فضاپیمای وویاجر در دهه ۱۹۸۰ آن را کشف کرد به صورت علامت سئوالی بزرگ در ذهن دانشمندان باقی مانده است.

 

کاسینی از سال ۲۰۰۶ تا کنون با استفاده از طیف سنج خود به رصد این ۶ ضلعی مرموز در نور مادون قرمز و نور مرئی پرداخته است اما تمامی تصاویر به ثبت رسیده نسبت به تصویر اخیر از وضوح بسیار پایین تری برخوردار بودند.

 

دانشمندان گمان می بردند این ساختار۶ ضلعی مسیر فورانهای گازی یا تندبادهای اتمسفری است اما اینکه چه عاملی می تواند گاز یا جریان هوا را در چنین ساختار سخت و زاویه داری هدایت کند به شکل سئوالی بی پاسخ باقی مانده بود.

 

تصویر اخیری که توسط کاسینی به ثبت رسیده است تابش موجهایی را از گوشه های ۶ ضلعی نمایان کرده و ساختارهای چند دیواره ای را در هر یک از ضلعهای ۶ ضلعی نشان می دهد.

 

یکی از بیگانه ترین ویژگی های این ۶ ضلعی نقطه ای بزرگ در میان این ساختار است که به گفته دانشمندان این نقطه می تواند با نقطه ای که در خارج از ۶ ضلعی قرار داشته و در سال ۱۹۹۱ به تدریج ناپدید شده است در ارتباط باشد.

 

این همان سالی است که زحل با توجه به مدت طولانی سالهایش، وارد شب قطبی زمستانی شد. هر یک سال در زحل برابر ۲۹ سال در زمین است.

 

تصویر آخر کاسینی در پی فرصتی به ثبت رسید که پس از پدیده اعتدال شب و روز این سیاره در اوت ۲۰۰۹ به دست آمد. این پدیده نشانه آغاز بهار شمالی در این سیاره است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...