رفتن به مطلب

بازگشت به زندگی خزه‌، پس از ۱۵۰۰ سال انجماد!


Adel00

ارسال های توصیه شده

بازگشت به زندگی خزه‌ پس از ۱۵۰۰ سال انجماد!

 

 

تحقیقات محققان دانشگاه و موسسه مطالعاتی قطب جنوب انگلستان نشان می‌دهد، خزه‌ها پس از بیش از ۱۵۰۰ سال انجماد در یخ‌های قطب جنوب، قادر به زندگی دوباره و رشد هستند.

به گزارش افکارنیوز، برای اولین بار این بخش مهم اکوسیستم در هر دو منطقه قطبی نشان داد قادر به قرن‌ها زنده ماندن در یخ‌های چندین هزار ساله است. این کشف بینش جدیدی در زمینه بقای حیات بر روی زمین ایجاد می‌کند.

 

تیم تحقیقاتی، احیای خزه را پس از حداقل ۱۵۰۰ سال انجماد در پوشش‌های یخی مشاهده کرد. چنین بقای طولانی در گیاهان برای اولین بار مشاهده شده است. پیش از این چنین بقای طولانی در باکتری‌ها مشاهده شده بود.

 

شواهد پیش از این نشان می‌داد که خزه‌ها عمر کوتاه مدت زیستی دارند و در مقیاس زمانی ۲۰ ساله زنده هستند و توانایی بالقوه آنها برای زندگی طولانی مدت مورد بررسی قرار نگرفته بود.

 

خزه‌ها بخش مهمی از زیست شناسی مناطق قطبی و از گیاهان غالب در مناطق وسیعی از قطب هستند. علاوه بر این، آنها ذخیره عمده کربن ثابت در مناطق قطبی بویژه مناطق شمالی به شمار می‌آیند.

 

تیم تحقیقاتی، هسته خزه را از اعماق خزه یخ‌زده استخراج کرد. در حال حاضر، عمر این خزه چندین دهه قدیمی‌تر از زمانی است که برای اولین بار یخ زده است.

 

محققان، هسته خزه یخ زده را به دقت و به دور از آلودگی، برش دادند و در دستگاه انکوباتور در دمای رشد طبیعی و سطح نور قرار دادند. تنها پس از چند هفته، رشد خزه آغاز شد.

 

تیم تحقیقاتی با محاسبه قدمت کربن ذخیره شده در خزه پس از شروع رشد مجدد، موفق به شناسایی قدمت خزه شد که بیش از ۱۵۰۰ سال است.

 

به گفته پروفسور کانوی، دستیار تحقیقات موسسه تحقیقاتی قطب جنوب انگلستان، این آزمایش‌ها نشان داد موجودات چند سلولی، در این مورد گیاهان، می‌توانند در بازه‌های زمانی بیش از آنچه تصور می‌شد، زنده بمانند.

 

این تحقیقات در مجله Current Biology به چاپ رسیده است

 

منبع: فرهنگیان نیوز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...