رفتن به مطلب

مقالات سومین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت شهری


ارسال های توصیه شده

مجموعه مقالات سومین کنفران برنامه ریزی و مدیریت شهری که در مشهد برگزار شد رو تو این تاپیک می تونید دانلود کنید:

 

زنان، امنیت و حمل و نقل شهری

 

در نخستين برنامه ريزي هاي شهري در نيمه قرن بيستم شهرها براساس تفكيك كاركردها به شيوه ي سنتي مورد توجه قرار مي گرفتند يعني نظر به اين كه زنان بيشتر به كارهاي خانه مي پردازند طبعا در فضاهاي شهري حضور كمتري دارند و همچنين بهعلت اين كه معماري شهرها در دست مردان قرار داشت نيازهاي زنان براي استفاده از فضاهاي شهري در نظر گرفته نمي شد اما اين روند با افزايش درصد شهرنشيني و حضور بيشتر زنان در فضاهاي شهري همچنان بدون تغيير باقي ماند عدم توجه به مهندسي انساني آرگونومي در مبلمان شهري ايجاد فضاي امن و حمل ونقل مناسب براي زنان محدوديت هايي براي مشاركت فعال آنان فراهم آورده است اين تحقيق با استفاده از روش كتابخانه اي موانع و محدوديت هاي حضور فعال زنان در فضاهاي شهري را تبيين مي كند. بافته هاي تحقيق حاكي از آن است كه ايران از نظر شكاف جنسيتي در بين 128 كشور جهان در رتبه 118 قرار دارد و يكي از مصاديق ان عدم استفاده ي عادلانه از فضاهاي عمومي است و نتيجه آن سبب شده تا مردان به دليل احساس امنيتي بالاتر بيشتر از زنان از فضاهاي شهري استفاده كنند و اين در حالي استكه زنا بيشترين استفاده كنندگان وسايل نقليه ي عمومي هستند.

 

كلمات كليدي: زنان، تحليل جنسيتي، آرگونومي، حمل و نقل شهري ، احساس امنيت

 

نویسندگان: خدیجه بوذر جمهری، سمیه عبدالهی، نعیمه ترکمن نیا

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 49
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

مکانیابی ساختمان های بلند مسکونی در قزوین با استفاده از فرآیند سلسله مراتبی (AHP) و GIS

 

بلندمرتبه سازي براي استفاده ي حداكثر از فضا و منابع محدود به توسعه ي پايدار شهرها كمك مي كند اما عدم توجه به ضوابط و معيارهاي لازم براي مكان يابي صحيح اين ساختمان ها مي تواند باعث بروز مشكلات متعددي در مناطق شهري گردد و ممكن است اين امر نگراني ها و يا حتي حوادث ناگواري را به وجود آورد. بلندمرتبه سازي در كجا و با چه معيارها و مشخصاتي بايد انجام گيرد تا عوارض ناشي از ساخت اين بناها به حداقل ممكن كاهش يابد؟ اين پرسش اساسي است كه درباره ي موضوع مطرح مي شود. ضوابط و معيارهاي مكان گزيني بهينه براي بلندمرتبه ها در هر شهر با توجه به شرايط خاص محلي اولويت هاي اقتصادي اجتماعي محيط طبيعي و وضعيت تاريخي و ... با شهر ديگر متفاوت است از آنجايي كه عوامل كمي و كيفي متعددي در فرايند مكان يابي تاثير دارند و هر معيار داراي ارزشي متفاوت در فرايند مكان يابي است لذا ضروري است كه چارچوبي مناسب براي تلفيق و تركيب اين معيارها وجود داشته باشد.

 

كلمات كليدي: سلسله مراتبي AHP، اطلاعات جغرافيايي G.I.S، مكانيابي، ساختمان هاي بلند مسكوني، قزوين

 

نویسندگان: زینب عادلی، علی اکبر سردره

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تحلیل شاخص های شهر سالم در محله بهارستان شهر مشهد

 

گسترش شهرنشيني و به دنبال آن مشكلات خاص آن؛ مانند تخريب محيط زيست، آلودگي آب، هوا، خاك، افزايش بيماريهاي رواني و... جامعه شهري را بيش از پيش تهديد ميكند. اين امر خلاف اصول توسعهي پايدار شهرها و محيط زيست است و موجب شده تا امروزه مديريت شهري با چالشهاي فراواني در زمينهي تراكم جمعيت، كمبود مسكن، آلودگي و تخريب محيط زيست، تعارضهاي اجتماعي و تأمين خدمات و تسهيلات زيرساختي روبرو باشد. دراين خصوص اجراي طرح شهر سالم ضمن ايجاد مشاركت مردمي در توسعهي پايدار شهرها نقش مهمي ايفا ميكند. در واقع شهر سالم، شهري براي تحقق انسان سالم است. هدف اين پژوهش تحليل شاخصهاي شهر سالم در محلهي بهارستان شهر مشهد ميباشد. اين تحقيق از نوع توصيفي - تحليلي است و جمعآوري اطلاعات به 2 شيوه اسنادي و پيمايشي انجام گرفته است. بر طبق نتايج اين تحقيق، محله بهارستان از نظر شاخصهاي پنج گانه سلامت(اجتماعي، اقتصادي، زيستمحيطي، بهداشتي و فرهنگي) با وضعيت مطلوب و استانداردهاي شهر سالم فاصله دارد و در برخي زمينهها نيز نياز به برنامهريزي و مشاركت هرچه بيشتر مسئولين و ساكنان محله احساس ميشود

 

كلمات كليدي: توسعه پايدار، مشاركت اجتماعي ، شهر سالم، شهر مشهد ، محلهي بهارستان.

 

نویسندگان: محمدرحیم رهنما، زهرا افشار، محمدمحسن رضوی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی اعتماد اجتماعی و مشارکت ورزشی زنان در جامعه شهری ایران

 

پژوهش حاضر به بررسي رابطه ي اعتماد اجتماعي و مشاركت ورزشي در بين زنان در جامعه شهري ايران پرداخته است روش تحقيق پيمايش است جامعه آماري زنان 30-15 ساله شهر جهرم هستند كه 336 نفر به عنوان نمونه تعيين و با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي چندمرحله اي انتخاب شدند ابزار تحقيق پرسشنامه اي مشتمل بر دو مقياس نگرش به مشاركت ورزشي و اعتماد اجتماعي مي باشدكه جهت تعيين اعتبار آن از روش اعتبار سازه به كمك تكنيك تحليل عاملي و براي تعيين پايايي از شيوه ي هماهنگ دروني به روش آلفاي كرونباخ استفاده شده است نتايج توصيفي پژوهش بيانگر آن است كه نگرش زنان به مشاركت ورزشي در سطح پاييني است اما نتايج تحليلي پژوهش نشان داد كه اعتماد اجتماعي بر نگرش زنان به مشاركت ورزشي تاثير دارد. در بين متغيرهاي جمعيتي فقط بين سن، تاهل و تحصيلات با نگرش زنان به مشاركت ورزشي رابطه ي معنادار وجود دارد.

 

كلمات كليدي: اعتماد اجتماعي، اعتماد نهادي، مشاركت، اعتماد بين فردي، ورزش

 

نویسندگان: سیروس احمدی، سعید کارگر

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تحلیل و رتبه بندی عوامل اجتماعی ایجاد بافت فرسوده شهری؛ مطالعه موردی: شهر اصفهان

 

شهر موجودي زنده و پويا است كه كالبد آن در دوره هاي مختلف تحت تاثير تحولات اقتصادي سياسي فرهنگي طبيعي و اجتماعي شكل مي گيرد و تغيير مي كند در يك روند درست و سالم اين تحولات به گونه اي است كه عناصر قديمي شهر ها مطابق با نيازهاي نوين احيا گردند شهرهاي تاريخي و قديمي عليرغم وجود ويژگيهاي مركزيت ثقل اقتصادي جغرافيايي ارتباطي و رونق بازار قديم از فرسودگي هاي ظاهري ضعف زيرساختهاي شهري مشكلات فرهنگي و اجتماعي و مسائل ناشي از آن رنج مي برند نسلهاي جديد تمايلي به ادامه ي زندگي در بافت هاي سنتي و قديمي را ندارند و اين موجب تغيير در ساختار و حتي تخريب اين بافت ها مي شود. اصفهان بزرگترين شهر تاريخي ايران است كه قسمت وسيعي از آن را بافت قديمي تشكيل مي دهد كه قسمتهايي از آن فرسوده شده است دراين پژوهش به شناسايي و رتبه بندي عوامل اجتماعي به وجود آورده ي بافت فرسوده شهر اصفهان با استفاده از تكنيك AHP پرداخته شده است.

 

كلمات كليدي: بافت فرسوده شهري، رتبه بندي، فرايند تحليل سلسله مراتبي AHP، شهر اصفهان

 

نویسندگان: نعمت الله اکبری، اعظم اکبری

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بازارچه های مرزی و مکانیابی نامناسب آنها در شهرها (مورد: بازارچه مرزی شهر پاوه)

 

با رشد سريع شهرنشيني گسترش و پيچيده شدن مسائل شهري يكي از اولين مشكلات شهري كه نزد برنامه ريزان ديده شده است مكان گزيني براي كاربري هاي مختلف شهري مي باشد از جمله مهمترين اين كاربري ها كه در بسياري از شهرها بويژه شهرهاي مرزي تبديل شده بازارچه هاي مرزي است با وجود اين كه هدف كلي يعني صرفه اقتصادي ايجاد بازارچه ها تا حدي عملي شده است اما احداث آن و الگوهاي ارائه شده معمولا بدون مطالعات انجام شده است. بنابراين ايجاد بازارچه هاي مرزي بيش از آن كه به ساختمان و فضاي استقرار متكي باشد نيازمند پشتوانه اي است كه در بردارنده ي نياز و خواست گردشگران و شهروندان بوده و از طرف ديگر مطالعاتي را در خود داشته باشد كه در آن به عنوان يك برنامه مسائل مربوط را بطور جامع و كامل تحليل كرده و مشتمل بر ابعاد اقتصادي اجتماعي كالبدي سازماني و سيستمي شهر شهروندان و گردشگران باشد و علاوه بر آن نقاط احداث بازارچه هاي مرزي مي تواند پايدار باشد

 

كلمات كليدي: مكان يابي، شاخصهاي مكان يابي، بازارچه، بازارچه مرزي، شهر پاوه

 

نویسندگان: سید دانا علیزاده، پرستو علیزاده، مریم بیرانوندزاده، کبری سرخ کمال

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تأثیر گردشگری در احیاء بافت تاریخی (نمونه موردی: بخش مرکزی شهر اصفهان)

 

هدف اصلي از انجام اين پژوهش پاسخ به اين سوال است كه گردشگري چگونه مي تواند در احيا و حل برخي از مشكلات بافتهاي تاريخي كمك نمايد؟ دراين راستا بعد از بيان ارزش بافت تاريخي به مطالعه بخش مركزي اصفهان كه در برگيرنده ي بخش وسيعي از بافت تاريخي شهر است پرداخته و مشكلات حاكم بر آن بررسي مي شود سپس تاثيرات مثبتي كه گردشگري مي تواند دربهبودو احيا اين فضاي باارزش داشته باشد ارائه خواهد شد اين اثرات مي تواند بصورت مستقيم و غيرمستقيم بوده و جنبه هاي مختلف اقتصادي كالبدي اجتماعي فرهنگي و زيست محيطي را دربر گيرد. در نهايت به ارائه پيشنهاداتي جهت استفاده ي بيشتر از مزاياي گردشگري در بافت و آثار تاريخي محدوده ي مورد مطالعه مبادرت به عمل آمدها ست.

 

كلمات كليدي: احيا بافت تاريخي، گردشگري، بخش مركزي شهر اصفهان

 

نویسندگان: مهدی عامل بافنده، وحید یوسف پور، علی رضایی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

مکانیابی پهنه های مستعد جهت احداث پارک کسب و کار سلامت با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط GIS (مطالعه موردی: شهر مشهد)

 

شهر مشهد با وسعت حدود 230 كيلومتر مربع و جمعيتي بالغ بر دو ميليون و چهارصد هزار نفر به عنوان دومين كلان شهر ايران گسترش فيزيكي شهر در سالهاي اخير و رشد مراكز تجاري اداري خدماتي و مسكوني باعث ايجاد معضلات شهرنشيني و همچنين ايجاد مشكلات در خصوص فعاليت انواع كسب و كار شده است. امروزه احداث پارك كسب و كار به عنوان منطقه اي براي ايجاد محيط ثمربخش و كارا براي پرداختن به كسب و كار و كاهش آثار نامطلوب مشاغل و حرف در شهرها پيشنهاد مي شود از سوي ديگر با توجه به پتانسيل شهر مشهد از لحاظ امكانات و خدمات بهداشتي و درماني و تراكم مطب پزشكان در مناطق مسكوني اطراف بيمارستانهاي اصلي شهر باعث وجودمشكلات براي ساكنان بيماران و حتي پزشكان آن مناطق شده است احداث پارك كسب و كار سلامت به عنوان يكي از انواع پارك هاي كسب و كار شامل موضوعات مرتبط با بهداشت و درمان در شهر مشهد امري ضروري است.

 

كلمات كليدي: تحليل سلسله مراتبي AHP، سيستم اطلاعات جغرافيايي GIS، مكان يابي، پارك كسب و كار سلامت، بهداشت و درمان، كلان شهر مشهد

 

نویسندگان: حسن رضا انتظاری یزدی، سارا پدرام نیا

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

امکان سنجی فضاهای زیرسطحی محدوده مرکزی شهرها (نمونه موردی طرح بهسازی نوسازی اطراف حرم مطهر اما رضا (ع))

 

توسعه ي علم و تكنولوژي با مهاجرت فراوان مردم به شهرها همراه بوده است هجوم جمعيت به شهرها مشكلات شهري مرتبط با جمعيت محيط زيست ترافيك زمين و مصرف انرژي را به دنبال داشت دانشمندان و پژوهشگران صاحب نظر براي حل اين معضلات بهره برداري و استفاده از فضاي زيرزميني را توصيه و ثابت كردند كه استفاده از فضاي سه بعدي شهري سطح زيرزميني و ارتفاع مي تواند تا حدي از مشكلات شهري را حل كند مقاله حاضر با نگاهي تحليلي سعي م يكند خلاصه اي از يافته ها و نتايج بهره برداري از سطوح زيرين در ديگر كشورها نشان دهد و همچنين با درنظر گرفتن بافت پيرامون حرم مطهر امكان سنجي فضاي زيرسطحي اين محدوده را بررسي كند برپايه مطالعات انجام شده مجموعه هاي زيرسطحي در توسعه پايدار شهري اهميت فوق العاده دارد. به همين دليل پژوهش حاضر برضرورت طراحي ترازهاي زيرسطحي تاكيد دارد.

 

كلمات كليدي: فضاهاي زيرسطحي، استفاده ي كاراا از فضا، توسعه ي پايدار شهري، بافت پيرامون حرم امام رضا (ع)

 

نویسندگان: شکوفه سادات اشرف زاده، مجید کاظمی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

مناسب سازی بافت تاریخی شهر یزد برای سکونت جوانان (مطالعه موردی: محله شش باد گیری)

 

توجه و برنامه ريزي براي جوانان موجب ارتقاي وضعيت زندگي كل جامعه و برپايداري شهرها تاثير مثبت دارد بافت تاريخي شهر يزد عليرغم مساحت قابل توجه و قابليت هاي ويژه بسرعت در حال تخليه شدن از جمعيت جوان و بومي است اين امر زمينه ي فرسودگي جمعيتي بافت و بطور خاص حاكميت ساختار سني سالخورده در محله شش يادگيري را فراهم نموده است جايگزين اين جمعيت مهاجراني هستند كه كمترين احساس مسئوليت و وظيفه نسبت به حفظ محلات بافت قديم وارزشهاي آن ندارند. پژوهش حاضر د ر جستجوي مناسب سازي بافت براي سكونت جوانان با تاكيد خاص برمحله شش يادگيري با توجه به گرايش ها و ارزشهاي مورد پذيرش جوانان و پتانسيلهاي بافت تاريخي جهت سكونت آنها است روش تحقيق توصيفي - تحليلي است و از دو تكنيك مطالعات ميداني و كتابخانه اي - اسنادي براي گردآوري داده ها استفاده شده است.

 

كلمات كليدي: بافت تاريخي، فرسودگي، كالبد و كاركرد، جوان، مناسب سازي، محله شش يادگيري

 

نویسندگان: نجما اسمعیل پور، نرگس قانع عزآبادی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مدلسازی محلات مسکونی مناسب شهر اردبیل به روش شاخص همپوشانی وزن دار در محیط GIS

 

امروزه اغلب فرايندهاي فيزيولوژي، جسمي و رواني انسان از شهرنشيني تاثير پذيرفته اند لذا برخي از معضلات خاص بشر از مله بي خوابي، اضطراب افسردگي خستگي رواني و غيره از اين امر ناشي مي شود توسعه بي رويه شهري افزايش وسايل نقليه و زوال محيط زيست اثرات زيان باري برساختار محيطي كالبدي شهر وارد كرده است فقدان ايمني شهروندان در مقابل تصادفات عدم امنيت در فضاهاي شهري و مسكوني انزوا، افسردگي و گسست اجتماعي در محلات شهري از بيماريهاي مزمن در محيط هاي شهري هستند بنابراين شناسايي اثرات نامطلوب توسعه شهري و مسكن بر سلامت عمومي شهروندان و ارتقاي زندگي سالم شهري ضروري است هدف اصلي اين پژوهش تعيين محله هاي مناسب شهر اردبيل به منظور سكونت مي باشد هدف فرعي نيز مي تواند تعيين فاكتورهاي مناسب براي محلات شهري باشد.

 

كلمات كليدي: مكان يابي محله هاي مناسب سكونتي، مدل همپوشاني شاخص وزني، GIS، اردبيل

 

نویسندگان: فریدون بابایی اقدم، محمد آزادی مبارکی، جواد جعفری

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تحليل جمعيتي محلات حاشيه نشين (مطالعه موردي محله سلمان آباد شهر اردبيل)

 

مهاجرت بخصوص مهاجرت روستا به شهر به عنوان يكي از پيچيده ترين پديده هاي جمعيتي تحولات بسيار زيادي را در گسترش شهر و شهرنشيني بخصوص در شهرهاي بزرگ و مراكز استان ها به وجود آورده است اين مهاجرين به دليل فقر اقتصادي و عدم مهارت تخصص و سواد كافي جذب حواشي شهرها و مناطق كم ارزش شهري شده اند و به دنبال خودمسائل و مشكلات بسياري را در ابتدا براي مديران و مسئولان شهري و سپس براي ساير شهروندان به وجود آورده اند عمده ترين معضل اين نوع مهاجرت گسترش حاشيه نشيني در پيرامون كلان شهرها است بنابراين شناسايي و بررسي وضعيت موجودمهاجرين ساكن در حاشيه و محلات مختلف شهرها از لحاظ مبدا انگيزه ها و عوامل دخيل مهاجرت امري بسيار ضروري است. هدف اصلي اين تحقيق شناخت وضعيت مهاجرين ساكن د رمحله ي سلمان آباد درشمال غربي شهر اردبيل است.

 

كلمات كليدي: مهاجرت، دافعه و جاذبه، حاشيه نشيني، شهر اردبيل، و محله سلمان آباد

 

نویسندگان: فریدون بابایی اقدم، عبدالوهاب غلامی، جواد جعفری، آصف آشفته

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

شهر متذکر: شهری زیبا برای زندگی

 

زيبايي را مراتبي است كه عاليترين آن زيبايي معقول است و بي گمان آگاهي و دانش و بري بودن از جهل و غفلت يكي از زيباترين مراتبش زيبايي معقول است به تبع آن عناصر و سيما و منظر متذكر و آگاهي دهنده و يادآور و هدايت كننده نيز واجد زيبايي معقول و حتي زيبايي محسوس خواهند بود در واقع سيماي متذكر هم داراي زيباي معقول و معنوي است و هم اين كه زيبايي محسوس و بصري را به نمايش مي گذارد در كنار اين موضوع و در جهت تبيين ارتباط سيما و منظر شهر با زيبايي تذكر توجه اين نكته ضرورت دارد كه اولا از منظر همه كساني كه در مورد هنر سخن گفته اند زيبايي نيز ارتباط غيرقابل انكاري با هنر دارد و ثانيا اكثريت قريب به اتفاق رشته ها و موضوعات و زمينه هايي كه به ايجاد سيما و منظر شهري مي انجامند مثل معماري معماري منظر، طراحي شهري، منظرسازي ، هنرهاي تجسمي ، مبلمان شهري ، زيباسازي و امثالهم با هنر ارتباط دارند ويكي از مقاصد و زمينه هاي كارشان ارتباط با زيبايي و خلق زيبايي است.

 

كلمات كليدي: زيبايي، تذكر، سيماي شهري، منظر شهري، فضاي شهري، غفلت، فرهنگ ايراني

 

نویسنده: محمد نقی زاده

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

فضاهای رها مانده شهری در افت کیفی منظر بافت تاریخی شهر شیراز و برنامه ریزی راهبردی آنها

 

کلمات کلیدی: بافت تاریخی، فضاهای رها شده، توسعه میان افزا، تکنیک SWOT، ماتریس QSPM

 

نویسنده: علیرضا اشتیاقی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تحلیل فضایی عوامل موثر بر قیمت مسکن در ایران (رهیافت رگرسیون وزنی جغرافیایی)

 

بخش مسكن درايران طي سالهاي اخير نوسانات بسياري را پشت سر گذاشته است كه اين نوسانات در سطح استانها و شهرهاي مختلف داراي ابعادي مختلف بودهاست اين مقاله بر آن است تا با استفاده از داده ها 30 استان كشور كه مربوط به قيمت مسكن و برخي متغيرهاي اثر گذار بر آن است و با بكارگيري تكنيك اقتصاد سنجي فضايي و روش رگرسيون وزني جغرافيايي به بررسي و تحليل تاثير متفاوت برخي متغيرهاي اقتصادي برقيمت مسكن در استان هاي مختلف كشور براي سال 86 بپردازد نتايج حاصل از تحقيق نشان ميدهد كه اقتصاد سنجي فضايي و روش رگرسيون وزني جغرافيايي نسبت به روش مرسوم اقتصاد سنجي داراي كاربرد مناسب تري است همچنين نتايج نشان ميدهند كه تغييرات فضايي در مورد دو متغير هزينه يك متر بناي ساختمان درسال مورد مطالعه و توليد ناخالص داخلي همراه با درآمد نفتي معنادار مي باشند و وابستگي فضايي بين قيمت مسكن در استان ها نيز تاييد نمي شود.

 

كلمات كليدي: تحليل فضايي، مسكن، قيمت مسكن، ناهمساني فضايي، رگرسيون وزني جغرافيايي

 

نویسندگان: شکوفه فرهمند، فردوس فروغی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی نیازهای اطلاعاتی مدیران شرکت های آب و فاضلاب و ارائه الگوی مفهومی مطالعه موردی استان آذربایجان شرقی

 

اين پژوهش كه به منظور بررسي نيازهاي مديران آب و فاضلاب انجام شده تلاش كرده است ضمن بررسي نظريه و روشهاي نيازسنجي اطلاعاتي اطلاعات مورد نياز رده هاي مختلف مديران در شركت آب و فاضلاب استن آذربايجان شرقي را با استفاده از مطالعه استراتژي و اهداف سازماني و بررسي وظايف مديران و همچنين تعيين عوامل بحراني موفقيت و بررسي فعاليت هاي اصلي شركت آب و فاضلاب در رويكردهاي از بالا به پايين و از پايين به بالا شناسايي و تعيين كند در راستاي شناخت وضعيت موجود اطلاعات و سيستم اطلاعاتي ا زروش پرسشنامه و تحليل نتايج آن استفاده شده است جامعه آماري به صورت تمام شمار و پرسشنامه به تعداد 62 نفر از مديران رده هاي مختلف توزيع گرديده است. براساس تحليل به عمل آمده نشان ميدهد كه سيستم اطلاعاتي موجود به لحاظ كمي و كيفي 56/12 درصد نيازهاي اطلاعاتي مديران شركت را تامين مي ند و همچنين 58/29 درصد اطلاعات توليد شده در سيستم اطلاعات توليد شده در سيستم موجود براي مديران آب و فاضلاب متناسب با نقش آنهاست.

 

كلمات كليدي: نيازسنجي اطلاعاتي، سيستم اطلاعاتي، عوامل بحراني موفقيت، آذربايجان شرقي

 

نویسندگان: حمیدرضا نیشابوری قاچکانلو، محمدحسین علیزاده نظمی، فرشید نیشابوری قاچکانلو

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی عملکرد شهرداری در چهارچوب حکمرانی خوب شهری (نمونه مورد مطالعه: شهر بابلسر)

 

جمعيت شهري به مرحله انفجار رسيده است و با سرعت زيادي خصوصا در كشورها كمتر توسعه يافته رو به افزايش است در سال 1800 ميلادي معادل 29 ميليوننفر در شهرها زندگي ميكرده اند اما در كمتر از 200 سال اين جمعيت شهري به 2.8 ميلياردنفر رسيده است اين در حالي است كه رو زبروز سهم كشورهاي كمتر توسعه يافته از اين جمعيت شهري بيشتر وبيشتر مي شود و جالب تر آن كه انفجارشهري در اين كشورها در كمتر از 100 و حتي 50 سال اخير رخ داده است اين فقط يك آمار نيست بلكه نشان دهنده ي تغييرات زيادي است كه ساختارهاي جديد هويت هاي جديد و تغييرات بنيادي در ساختار مديريتي را طلب مي كند. تجربه كشورهاي تمركز گرا نشان داده است كه نگاه يك سو نگر و سوژه انگار به شهر مشكلات زيادي را به بار خواهد آورد كه تنها راه براي رفع ان نظارت عموم پاسخ گويي و عمل مشاركتي و با تكيه بر اين دو مولفه بالا بردن سطح كارايي است هدف اين تحقيق تعريف و تحليلي جامع از حكمراني خوب شهري و همچنين ارائه مجموعه اي از شاخصها براي توسعه ي حكمراني خوب شهري در ايران و بررسي اين شاخصها در مديريت شهري شهر بابلسر است.

 

كلمات كليدي: انفجار جمعيت، ساختار مديريتي، حكمراني خوب شهري، نظارت عموم، عمل مشاركتي، كارايي و اثر بخشي

 

نویسندگان: مصطفی قدمی، مریم حاجی زاده سی سخت، علی اصغر آدینه وند

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تعامل مراسم، مناسک و آیین ها با کالبد شهر (نمونه موردی مراسم عزاداری ایام محرم و صفر در بافت قدیم مشهد)

 

مقاله حاضر در راستاي هدف ارتقاي كيفيت فضاهاي شهري به دنبال تبيين نحوه ي تعامل مراسم و مناسك آييني به ويژه مراسم مذهبي ايام محرم و صفر به عنوان عامل هويتي فرهنگي و پايداري شيعيان با ساختار كالبدي فضاي شهري و رابطه ي متقابل صورت گرفته است اين مراسم به عنوان يكي از عوامل تاثير گذار بر ساختار شهر از ديرباز مطرح بوده و ساختار شهرسازي بافت قديم شهرهاي سنتي گوياي اين موضوع مي باشد درواقع ساختار مراسم عامل ايجاد نوعي پيوند ميان انسان كالبد تاريخ و فضا بوده است كه در ك ناصحيح و عدم توجه كافي به آن در ساخت و سازهاي شهري امروزي منجر به ا زهم گسيختگي ساخت اجتماعي از نظر ساخت كالبدي - فضايي و در نتيجه از دست رفتن سرمايه هاي هويتي - مذهبي و شكل گيري فضاهاي نامطلوب شهري شده است. بررسي بافت قديم شهر مشهد با توجه به خاستگاه اعتقادي عميق شيعي آن و جايگاه فعلي اين شهر به عنوان كلنشهر مذهبي جهان در رابطه با اين زمينه حائز اهميت است

 

كلمات كليدي: مراسم و مناسك آييني، مراسم مذهبي، فضاي شهري، مشهد

 

نویسندگان: گل آسا غلامی، هومن قهرمانی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی مسائل کلانشهرها از منظر مخاطرات طبیعی با تأکید بر ایران

 

رشد سريع شهرنشيني از بزرگترين چالشهاي قرن حاضر محسوب مي شود و مشكلات پيچيده اي را براي مناطق شهري بوجود آورده است گسترش بي قاعده شهرها خصوصا سكونت گاه هاي افراد كم درآمد همراه با افزايش تعداد بلاياي طبيعي باعث شده كه سوانح طبيعي در شرايطي كه ابعاد آن چندان هم گسترده نباشد اما ضايعات مالي و جاني فراواني را برجاي گذاشته و باعث شده اين وقايع به فاجعه و بحران تبديل شود. بررسي خسارات مالي وجاني بلاياي طبيعي و در چند دهه ي اخير نشان ميدهد كه خسارات قابل توجه بلايا از فرايندهاي گسترش بي رويه شهرنشيني غيراصولي نشات مي گيرد و روند خسارات در كشورهاي د رحال توسعه همچنان در حال افزايش مي باشد. دراين پژوهش مهمت رين عوامل آسيب پذيري كلان شهرها در برابر بلاياي طبيعي و تجربه كشورهاي مختلف در نحوه ي رويارويي با آن بررسي مي شود.

 

كلمات كليدي: كلان شهر، مخاطرات طبيعي، حاشيه نشيني، آسيب پذيري، برنامه ريزي شهري

 

نویسندگان: مریم هادی زاده بزاز

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

عوامل موثر بر میزان مشارکت شهروندان در اداره امور شهر مشهد

 

هدف اين تحقيق بررسي ميزان مشاركت شهروندان در امور شهري در حوزه هاي خدمات شهري محيط زيست و عوامل موثر آن در بين ساكنان 18 تا 64 ساله شهر مشهد مي باشد روش تحقيق پيمايشي توصيفي - تبييني است جامعه آماري ان را كليه ساكنان شهر مشهد تشكيل مي دهد و حجم نمونه 348 نفر بود كه به شيوه ينمونه گيري طبقه اي متناسب با حجم از سطح شهر مشهد انتخاب و موردمصاحبه قرارگرفته اند پايايي و روايي پرسشنامه نيز با استفاده از روش اعتبار صوري وآلفاب كرانباخ صورت گرفت. يافته هاي تحقيق ميانگين مشاركت در امور شهري به ميزان 0.319 در بازه 4-0 نشان داد كه بيانگر مشاركت زياد مردم در امور شهري است همچنين نتايج حاصل از آمار استنباطي و ازمون فرضيات تحقيق مشخص كرد بين متغيرهاي احساس بي قدرتي، ميزان آگاهي نسبت به مشاركت در امور شهري، سن، شبكه روابط اجتماعي، اعتماد اجتماعي، عضويت انجمني، پايگاه اقتصادي اجتماعي رضايت از عملكرد شهرداري و احساس خود اثربخشي شهروندي و مشاركت پاسخگويان رابطه معني داري وجود دارد.

 

كلمات كليدي: مشاركت شهري، مديريت شهري، شهروندي، مشاركت شهروندي، شهر مشهد

 

نویسندگان: مریم هاشمیان، حسین بهروان، محسن نوغانی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...