رفتن به مطلب

در تعطیلات زیادی نخوابید: سلول های مغزتان آسیب می بیند


Imaaan

ارسال های توصیه شده

دانشمندان می گویند آن دسته از افرادی که روز تعطیلی آخر هفته برای جبران کسر خواب در رختخواب می مانند و می خوابند، احتمالا در خطر از دست دادن شماری از سلول های مغز خود هستند.

 

آفتاب: «سیگرید ویزی» دانشمند علوم اعصاب در دانشگاه پنسیلوانیا، این باور کلی را که کسر خواب می تواند با خوابیدن بیشتر در روزهای تعطیل جبران شود، افسانه می داند. این دانشمند به همراه گروه تحقیقاتی خود، پس از آنکه الگوی خواب طبق برنامه در هفته و خواب طولانی در آخر هفته - مانند کاری که بسیاری از کارمندان می کنند - را روی موش ها آزمایش کردند، دریافتند که مغز موش ها حدود 25 درصد از سلول های مرتبط با هشیاری و حافظه را از دست می دهد. وی در مقاله ای که در نشریه نوروساینس چاپ کرده، توضیح می دهد که وقتی موش ها کمتر می خوابند، مغزشان از طریق تولید پروتئین «سروتونین نوع 3» که سلول های عصبی را حفاظت می کند، واکنش نشان می دهد، اما وقتی کم خوابی به عادت بدل می شود، تولید آن پروتئین متوقف شده و حفاظت از سلول های عصبی کاهش می یابد. به گزارش ایرنا، سیگرید ویزی و گروهش اکنون قصد دارند روی مغز افرادی کار کنند که به شکل شیفتی کار می کردند تا دریابند که آیا عارضه فوق قابل پیش بینی هست یا نه.

 

14-3-22-144453%D8%B3%D9%84%D9%88%D9%84%20%D9%85%D8%BA%D8%B2.jpg

 

منبع: آفتاب

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...