رفتن به مطلب

دلیل انفجار باتری‌های موبایل و لپ‌تاپ


ارسال های توصیه شده

دانشمندان به علت داغ شدن بیش از حد و آتش گرفتن باتری‌های لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های تلفن همراه پی بردند.

 

کد خبر : 04701 تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ laptop_battery-explosion.png.jpg

 

به دنبال انفجار بعضی باتری‌های لیتیومی گوشی‌های همراه و لپ‌تاپ‌ها، دانشمندان با تصویربرداری NMR توانسته‌اند عامل این انفجار را که نوعی اتصال کوتاه در مدارهای داخلی باتری است، شناسایی کنند.

 

دانشمندان به علت داغ شدن بیش از حد و آتش گرفتن باتری‌های لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های تلفن همراه پی بردند.

 

محققان دانشگاه کمبریج اعلام کردند شکل‌گیری فیبرهای فلزی در درون لپ‌تاپ‌ها که دندریت‌ نیز نامیده می‌شوند، می‌تواند عامل ایجاد اتصالات کوتاه باشد. آن‌ها با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی هسته‌ای، NMR که معمولا برای شناسایی اجزای مولکول‌ها استفاده می‌شود، چگونگی ایجاد دندریت‌ها را مشاهده کرده‌اند.

 

این پژوهشگران به سرپرستی پروفسور کلر گری از دپارتمان شیمی دانشگاه کمبریج معتقدند این کشف جدید می‌تواند به حل مشکل امنیتی آتش گرفتن لپ‌تاپ‌ها کمک کرده و باعث رفع موانع در توسعه باتری‌های لیتیومی شود. تکنولوژی باتری‌های لیتیومی نقش بسیار مهمی در پیشرفت خودروهای الکتریکی نسل آینده دارد.

 

اتصال کوتاه و داغ شدن سریع

 

زمانی که باتری‌های امروزی سریع‌ شارژ می‌شوند، دندریت‌های کوچک لیتیومی روی آنودهای کربنی تشکیل می‌شوند. این فیبرها می‌توانند باعث ایجاد اتصالات کوتاهی شوند که منجر به داغ شدن بیش از حد باتری‌ها در فاصله زمانی کم و آتش سوزی آن‌ها می‌شود.

 

این فیبرهای دردسرساز، مانع بزرگی بر سر راه تجاری‌سازی نسل بعدی باتری‌های با ظرفیت بالاتر بوده‌اند. اول باید مشکل امنیتی آتش گرفتن باتری‌ها حل شود تا بتوان به سراغ نسل بعدی باتری‌های یون لیتیومی رفت. بعد از آن است که می‌توان این باتری‌ها را به طور گسترده در حمل و نقل مورد استفاده قرار داد.

 

اکنون که دانشمندان موفق به مشاهده شکل‌گیری دندریت‌ها داخل باتری شده‌اند، می‌توانند زمان شکل‌گیری‌ آن‌ها و شرایط لازم برای آن را نیز مشخص کنند و با تحلیل آن، به دنبال راه‌حل‌های باشند تا بتوانند این مشکل را برطرف کرده و از آتش‌سوزی باتری‌ لپ‌تاپ‌ها پیشگیری کنند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...