رفتن به مطلب

دانشمندان نخستین لحظات تولد جهان را مشاهده کردند!


parisa.na

ارسال های توصیه شده

دانشمندان مرکز علوم اخترفیزیک هاروارد اسمیتسونین، امروز دوشنبه طی نشستی خبری از کشف تاریخی نخستین شواهد مستقیم از انبساط کیهان در نخستین لحظات تولد جهان خبر دادند. این موفقیت تاریخی شواهد قطعی از «بیگ بنگ» را نشان می دهد.به گزارش بیگ بنگ، دستاورد تازه اخترفیزیکدانان آمریکایی در مشاهده امواج گرانشی نخستین در ۱۳.۸ میلیارد سال پیش حاصل سه سال بررسی دقیق نجومی است که می‌تواند چهره کیهان‌شناسی و فیزیک ذرات بنیادی را دگرگون کند و در نهایت جایزه نوبل را برای آنها به ارمغان بیاورد. این کشف جدید با استفاده از تلسکوپ بایسپ در قطب جنوب انجام شده است. این تلسکوپ آسمان را در طول موج‌های فروسرخ می‌کاود. جایی که احتمالا ردپایی از اثر امواج اولیه گرانشی یافته است. امواجی که در نخستین لحظات پیدایش جهان، پس از بیگ بنگ به وجود آمده‌اند و می‌توانند اطلاعات مهمی درباره‌ی پیدایش کیهان در اختیار دانشمندان قرار دهند.

 

امواج گرانشی تغییرات فضا-زمانی هستند که اجرام در حال حرکت آن ها را به وجود می آورند. هرچند آلبرت اینشتین در سال ۱۹۱۶ آن ها را پیش بینی کرد، اما دانشمندان موفق به کشف آن‌ها نشده بودند. زیرا این امواج با ماده واکنش بسیار ناچیزی دارند. این واکنش ضعیف بیان می‌کند که امواج گرانشی پاسخ‌های ارزشمندی از جهان هستی با خود به همراه دارند. این امواج به شکل وسیعی به سوی ما در حال گسترش اند و این انبساط درست از ۲۴-^۱۰ ثانیه پس از بیگ بنگ آغاز شد. اما پرتوهای الکترومغناطیسی ای که می توان آن ها را آشکارکرد (تابش میکرو موج کیهانی) ۳۸۰ هزار سال پس از بیگ بنگ به وجود آمدند. در همان زمان بود که نور نیز شروع به گسیلش کرد. در نظریه های بیگ بنگ و تورم (زمان کوتاه فرا انبساط) پیش بینی شده است که دینامیک انبساط جهان، امواج گرانشی اولیه را به وجود آوردند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...