رفتن به مطلب

آيا مهندسان شيمي نيز از مكانيك سيالات بهره مي‬برند؟


ارسال های توصیه شده

[TABLE=width: 95%]

[TR]

[TD=class: HTitle, width: 100%, colspan: 2]آيا مهندسان شيمي نيز از مكانيك سيالات بهره مي‬برند؟[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]

نويسنده:مسعود بُربُر

 

علوم و فنون ،شماره پياپي 83، ،سال 7،، شماره در سال 11، اسفند، 1392، صفحه 9-15

 

 

نوع مطلب: معرفي و نقد اثر

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

اغلب كتاب های مكانيک سيالات برای دوره كارشناسی مهندسی عمران و مكانيک نوشته است. بيشتر مسائل مكانيک سيالات برای مهندسان مكانيک و عمران دو يا سه بعدی هستند و به راحتی قابل فهم و تبديل به مساسل يک بعدی نيستند. در صورتی كه بسياری از مسائل مكانيک سيالات برای مهندسان شيمی يک بعدی هستند و يا به آسانی می توان به مسائل يک بعدی تبديلشان كرد. به همين دليل مهندسان مكانيک و عمران مكانيک سيالات را به صورت سه بعدی می آموزند و مهندسان شيمی مكانيک سيالات خود را از همان شكل سه بعدی نتيجه می گيرند.

 

مبنای كار مهندسان مكانيک و عمران شتاب و و نيرو است، اما مهندسان شيمی مبنای كارشان تبديل جرم و انرژی است. مهندسان شيمی از نيرو و شتاب خيلی كمتر استفاده می كنند. مهم ترين معادله مورد استفاده مكانيک سيالات يعنی معادله برنولی می تواند با نيرو و شتاب يا با انرژی به دست بيايد كه مهندسان عمران و مكانيک آن را با شتاب آغاز می كنند، اما اين كتاب از زاويه انرژی به آن پرداخته است.

 

شتاب و نيرو هر دو بردار هستند و از نظر مهندسان مكانيک و عمران، مكانيک سيالات تمرينی از جنس محاسبات برداری است اما انرژی و بيشتر كميت های مهندسی شيمی عددی هستند و مهندسان شيمی كمتر از محاسبات برداری استفاده می كنند. به همين دليل در كتاب بيشتر از كميت های عددی استفاده شده و تنها در صورت لزوم محاسبات برداری به كار رفته است.

 

همه اين ها باعث شده كتاب روايتی از مكانيک سيالات باشد كه به طور ويژه برای مهندسان شيمی مناسب است و از اغلب كتاب های موجود مكانيک سيالات ساده تر است. كتاب از مبحث بقای جرم و انرژی آغاز می شود. در بخش دوم و سوم دامنه وسيعی از مسائل مكانيک سيالات مورد توجه مهندس شيمی مطرح شده كه اغلب به مسائل يک بعدی از راه انرژی نزديک می شوند. سپس در بخش چهارم به مسائل دو بعدی يا سه بعدی شتاب پرداخته شده و در مورد مسائل مرتبط با آن در مهندسی شيمی بحث شده است. هر فصل كتاب با تعدادی مسائل تكميل شده كه راه حل تعدادی از اين مسائل (كه با ستاره مشخص شده اند) در پيوست كتاب آمده است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...