رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

[TABLE=width: 95%]

[TR]

[TD=class: HTitle, width: 100%, colspan: 2]«تاريخ فكري» چيست؟[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]

 

مقدمه:

 

امروزه، دانشگاه هاروارد به داشتن تعداد زیادى از مورّخان فاضل به خود م ىبالد که دلبستگى ها و رو ش هایشان اصولاً – اگرچه نه لزوماً انحصارى- آنها را با تاریخ فکرى همراستا مى سازد، کسانی چون: دیوید آرمیتاژ آن بلر 2، پیتر بول 3، جویس چپلین 4، پیتر گوردون 5، جیمز هنکینز 6، جیمز کلاپنبرگ7، اِما روتشیلد 8 و جودیت سِرکیس9 اما به راستى تاریخ فکرى چیست؟

 

تاریخ فکرى رشته اى غیرمعمول است که با گلچین کنندگى اش، هم در روش و هم در موضوع مطالعه، در برابر هر تعریف واحد و تعمی میافت هاى مقاومت مى کند. دست اندرکاران تاریخ فکرى، عموماً به دقت مراقب تعهدات رو ششناختى خود هستند. در واقع، اهمیت دادن به روش تاریخى از مشخصه هاى این رشته است. از آنجایى که بسیار محتمل است که مورّخان فکرى، بر سر مقدمات بنیادى آنچه انجام می دهند نیز هم رأى نباشند، هر تعریف واحدى از تاریخ فکرى، ناگزیر مناقشه برانگیز خواهد بود.

 

 

مشخصات مقاله:مقاله در 11 صفحه به قلم پیتر ای.گوردون(استاد تاریخ دانشگاه هاروارد).منبع:تاريخ و جغرافي ،شماره پياپي 187، ،سال 17،، شماره در سال 11، آذر، 1392، ويژه تاريخ فكري در ايران، صفحه 18-28

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...