رفتن به مطلب

مقوا - مصالحي پايدار براي مسكن موقتي


sam arch

ارسال های توصیه شده

54mlpegvr5wcalphkzik.jpg

 

شايد اولين تصوري كه از مقوا در ذهن شكل مي گيرد به عنوان كالاي بسته بندي است، اما در چند سال اخير، خانه ها و پروژه هاي متنوع و وسيعي با استفاده از مقوا ساخته شده اند. مقوا، مصالحي سبك، ارزان و سازگار با محيط زيست است. سبكي اين ماده و احتمالاً قابليت تاشدن و كشويي كردن آن، باعث مي شود كه در مواقعبحران در مناطق جنگ زده و يا زلزله زده به منظور ايجاد مسكن موقتي قابل بهره برداري باشد. اين مقاله ضمن معرفي مجدد اين ماده آشنا، مي كوشد تا نگاه كاربردي جديدي را نسبت به آن معرفي نمايد و نمونه هايي چند از ساختمانهاي برافراشته شده بوسيله آن را نيز به نمايش بگذارد.

 

مقوا يك مصالح دوستدار محيط زيست، ارزان و سبك وزن مي باشد. صنعت بسته بندي دانش زيادي در مورد كارتن به عنوان يك متريال بستهبندي دارد. اما در صنعت ساختمان اين ماده هنوز ناشناخته است. با توجه به وظيفه حساس و خطير ساختمانها، ويژگيهاي فيزيكي و مكانيكي اين ماده بايد بازشناسي، تحقيق و تعريف شود. به ويژه مشكلات حريق و مقاومت لازم است بررسي شوند. تحقيقات همچنين مي تواند روي سطوح قابل كاربري با مورد ملاحظه قرار دادن ويژگيهاي مشخصه آن انجام شود. سبكي اين متريال وامكان تا كردن و برش دادن آن باعث شده تا در حال حاضر با استفاده از مقوا طرحهايي براي خانه هاي موقتي براي مواقع زلزله و يا مناطق بحران زده ساخته شود.

 

به صورت كلي مزاياي استفاده از مقوا در صنعت ساختمان عبارتند از:

 

در اين ساختمانها تا 85 % از مواد بازيافتي استفاده مي شود.

 

در اين خانه ها، كاهش بار مرده ساختمان به صورت چشمگيري اتفاق مي افتد.

 

به دليل قيمت بسيار كم، قابليت حمل و نقل و انعطاف پذيري اين خانه به گزينه اي واقعي جهت استفاده در انواع شرايط موقت تبديل مي شود.

 

خدمات رساني مستقل: فقط با استفاده از باتري هاي 12 ولت يا سلول هاي كوچك نيروزاي نوري انرژي توليد مي كند.

 

قابليت بازيافت كامل، جمع آوري آب، و توليد الكتريسيته همگي گزينه هاي وجود يك معماري پايدار در اين ساختمانها مي باشد.

 

 

سابقه تاريخي

 

كاغذ و مقوا موفقيتهاي زيادي را در طول تاريخ داشته اند مخصوصاً براي نوشتن و يا كالاي بسته بندي. جعبه هاي چوبي كه در گذشته موارد استفاده بسياري داشت، امروزه بوسيله جعبه هاي مقوايي كه داراي قابليتهاي زيادي از جمله تاشدن، سبك تر بودن، قابل بازيافت بودن و... است، وجود Nagashizuki و washi جايگزين شده است.

 

ژاپن سابقه تاريخي غني اي در رابطه با كاغذ دارد. انواع كاملاً شناخته شده اي از كاغذ به نام مي باشد. كاغذ و مقوا قرن ها است كه براي ساخت خانه هاي بومي در ژاپن به Fusuma و Shoji دارد. در زمينه معماري نيز درهاي تاشو نيمه شفاف در مناطق زلزله خيز هم ارزان و هم ايمن بوده است. به علاوه از فن كاغذ و تا (اوريگامي)، براي shoji « برنج شوجي » كار مي روند، زيرا كه كاغذ معمار ژاپني از مقواهاي مسطح و لوله ، Shigero Ban « شيگرو بن » .

 

كارهاي تكميلي سبك وزن و ساخت مجسمه هاي كاغذي استفاده مي شده است وينست » ، اي در مقياسي وسيع در ساخت خانه، شهرسازي، سالن هاي بزرگ نمايشگاهي و سرپناه هاي اضطراري استفاده كرده است. در استراليا ،« آندريانو پوپيلي » ، اين كار پيش تازانه را بر عهده گرفته است و در سال گذشته ،« نيو سات ويلز » از دانشگاه Vincent Sedlack « سدلاك،«Col James كل جيمز » دانشجوي افتخاري دانشگاه سيدني، يك ساختمان كامل پنج خوابه در ابعاد واقعي را به كمك Andriano Pupilli طراحي و بنا نمود. اين عمل توجه عمومي را به خود جلب ساخت و آن بنا مستقيما به نمايشگاهي از مقوا به عنوان مصالح ساختماني آينده مبدل شد.

 

خانه مقوايي

 

روش شيگرو بن در معماري بسيار ساده و همراه با استفاده از مواد ساده و قابل بازيافت براي ايجاد ساختارهاي با شكوه است ؛ او در ساختارهايش از مصالحي استفاده مي كند كه مفهوم مصالح در معماري مدرن را به چالش مي كشد. يكي از موفق ترين پروژه هاي او در زماني بوجود آمد كه نياز به آن 6 ريشتر شهر كوبه ژاپن را لرزاند. بيش از سيصد هزار نفر از مردم خانه هايشان را / واقعاً احساس مي شد. در 17 ژانويه 1995 ، زمين لرزه اي به بزرگي 9 ترك كردند.

 

بعد از زمين لرزه شهر كاملاً تخريب شد و نزديك به 2100 ساختمان از بين رفت. اين رويداد فاجعه آميز باعث شد تا شيگرو بن، روش ساختماني جديدش را به آزمايش بگذارد. همه مواد و مصالح مورد استفاده او به صورت پيش ساخته بودند و در سايت مونتاژ مي شدند. او از جعبه هاي آب جو كه هر يك بوسيله كيسه هاي شن پر شده بودند، به عنوان فونداسيون براي 172 فوت از سايت استفاده كرد. اين موضوع كمك مي كرد تا جعبه ها 4 اينچ (كه / درون سايت محكم شود. سپس كف 13 در 13 فوتي را در امتداد لبه ها با چوبهاي تخته سه لا ميخ كوب نمود. لوله هاي مقوايي به قطر 5 ضخامت خود مقواها 4 ميليمتر بود) به عنوان ستونهايي روي ميخها قرار گرفت و با نوار اسفنجي ضد آب مهروموم گرديد.

v71ja0zf8vc0uo1lef.jpg

 

جعبه هاي آب جو پر شده بوسيله كيسه هاي شن به عنوان فونداسيون خانه مقوايي

 

لینک به دیدگاه

لوله هاي مقوايي بوسيله ميله هاي فولادي 2 اينچ مربعي نگهداشته شدند. پوشش سقف از ماده اي سبك وزن است كه همچون خود سازه قابليت جابجايي دارد. پارچه سقف همچون چادري در اهتزاز، به پابرجا نگاه داشتن ساختمان كمك مي كند و در حالي كه در روز نوري غير مستقيم توليد مينمايد، شب هنگام همانند جعبه اي منور مي درخشد. سقف خرپايي توسط لوله هاي مقوايي پشتيباني شده و توسط پارچه چادري دولايه ضخيم پوشيده شده است. به منظور كنترل آب و هوا، انتهاي خرپاي سقف جهت باز و بسته كردن آنها متحرك است. پنجره هاي بازشو و پشت دري هايي نيز از جنس تخته سه لا در اين خانه وجود دارد.

 

تانكرهاي انعطاف پذير آب نيز در زير كف ساختمان قرار مي گيرد. آب در اين مخازن در زير كف ذخيره مي شود كه در عين حال به عنوان وزنه هاي تعادلي در استوار نگه داشتن ساختمان سبك وزن عمل مي كنند. هر واحد 52 فوت مربعي هزينه اي كمتر از دوهزار دلار براي ساخت دارد.و هر خانه زماني حدود 6 ساعت جهت برپا شدن لازم دارد. اين خانه ها به اساني احداث و به راحتي برچيده شوند. بعد از تخريب، مصالح به كارخانه هاي بازيافت رفته و اين پروسه دوباره آغاز مي گردد. خانه هاي كوبه در ژاپن، نمونه مهمي از معماري متحرك است. پروژه هاي مشابهي نظير خانه هاي كوبه، در هند، تركيه و رواندا و اخيراً در جنوب شرقي آسيا ساخته شدند.

 

hcgzxjw291za4cgemwn5.jpg

 

طراحي داخلي فضا با استفاده از مقوا

 

شايد تنها بتوان در مورد ساخت خانه هاي موقتي از مقوا به طور كامل و به عنوان مصالح اصلي استفاده نمود؛ اما استفاده از اين مصالح در معماري داخلي تمامي ساختمانها - دائمي يا موقتي- محدوديتي ندارد. به همين دليل كاربرد اين ماده در مبلمان و طراحي داخلي بسيار وسيعتر است. به هر حال، استفاده از مقوا در طراحي داخلي بناها، نقش زيادي در كاهش بار زنده و مرده ساختمان و در نتيجه سبك سازي آن دارد.

 

يكي از شناخته شده ترين كاربردهاي سنتي كاغذ در صنعت ساختمان، كاغذ ديواري است. اما امروز، كاغذ در انتظار موفقيتهاي عظيمي است كه احتمالاً آن را در زمره بهترين يك اداره كامل را با استفاده از كارتن طراحي Ad Kil en Ro Koster متريالهاي ساختماني آينده قرار خواهد داد. در سال 2005 ، فردي به نام داخلي كرد. تيغه ها، پارتيشن ها، و ديوارهاي جداكننده مقوايي مي توانند به گونه هاي بسيار متنوعي طراحي شوند. ديوارهاي مقوايي لانه زنبوري به عنوان جداكننده خوبي كارگاه ها، قفسه ها، كتابخانه و سطوح ارائه را فضاسازي مي كنند. گاهي نيز استفاده از لوله هاي مقوايي كه بدون فاصله در كنار همديگر قرار گرفته اند مي تواند نقش اين جدا كننده ها را ايفا نمايد.

 

fqiyj32x1hexp6whitc.jpg

 

0krzghuemyd96oo7xdpo.png

لینک به دیدگاه

مبلمان و دكوراسيون داخلي مقوايي

 

ساخته شده بوسيله فرانك گهري احتمالاً بهترين مبلمان شناخته شده از جنس مقوا مي باشد.استفاده از اين مصالح در صنعت Wiggle صندلي طراحي مبلمان و دكوراسيون داخلي با پيشرفتهاي زيادي روبه رو بوده است. ميزها، قفسه ها و حتي تختخوابهايي با مقوا طراحي و ساخته شده اند.

 

aa082g5q556uub67w7zw.png

 

b6je89p3mqi80uz7ty6s.png

 

d0far6rg9d5wglw5s2ti.png

 

e4qj5ejd4y31rse5ktjr.png

 

u7k2p6fc5zu6hvft78zl.png

 

tz0mbrbzmtx17vcyu4g0.png

 

i049vvrgggznouwuxwny.png

لینک به دیدگاه

ديگر نمونه هاي اجرا شده

 

شيگروبن كه همه او را با خانه هاي مقوايي اش مي شناسند در جديدترين كار خود، پل موقتي مقوايي را روي رودخانه گاردن در جنوب فرانسه 0 اينچ دارند، / 7 تني از 281 قطعه تيوپ مقوايي با مارك تجاري شيگرو كه هر يك قطري برابر 4 اينچ و ضخامتي معادل 47 / ساخته است. اين سازه 5 ساخته شده است. اين پل معبري را در نزديكي پن دوگارد، يكي از پلهاي روم باستان كه هم اكنون در ليست ميراث جهاني يونسكو قرار گرفته است، فراهم مي كند. بن معتقد است، مقوا تضاد مهيجي را در كنار سازه سنگين سنگي ايجاد كرده و شكل پل بر مبناي قوس رومي باعث ايجاد يك هارموني گرديده است. پله هاي اين پل از كاغذ ها و پلاستيك هاي بازيافتي ايجاد گرديده اند. بن ادامه مي دهد:" من مقوا را انتخاب كردم براي اينكه سبك وزن است و به راحتي مي توان آن را پياده كرد و مواد در محل به آساني پيدا مي شد."

 

يك تيم 24 نفري از دانشجويان معماري فرانسه و نيز سه دانشجوي ژاپني در يك ماه وي را در برپايي اين پل همراهي كردند. آنها براي سنجش مقاومت 1 تن استفاده نمودند تا مطمئن شوند پل تحمل وزن 20 نفر را خواهد داشت.

 

bh19kqaw9m148gnv941e.png

 

پل مقوايي توسط شيگروبن

 

ipp7k892bk96d1tqy3u.png

 

kzturnbycucl99uz5qk.png

 

طراحي و ساخت كليسا با استفاده از لوله هاي مقوايي توسط شيگروبن

 

x11uxlgjll3zice6sp2q.png

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...