رفتن به مطلب

۹۵ درصد مردم بدون وکیل به دادگاه می‌روند


a.namdar

ارسال های توصیه شده

با اجازه Gandom.E و Sadena گرامی.

 

 

بخشی از مصاحبه دکتر سیدمحمود علیزاده طباطبایی رو میذارم که موضوع جالبی بود حیفم اومد اینجا نذارم:

 

 

دکتر سیدمحمود علیزاده طباطبایی تا به حال وکیل پرونده‌های مشهور سیاسی بسیاری بوده است. وی گله فراوانی از محافظه‌کاری هیأت مدیره کانون وکلا دارد و بر این باور است که باید هزینه داد تا جایگاه واقعی وکلا مشخص شود.

 

به نظر شما تا کنون از ظرفیت وکلا و کانون وکلا برای احقاق حقوق در کشور استفاده شده است؟

 

ــ در کانون وکلا تقریبا همه قضات بازنشسته پروانه وکالت می‌گیرند. اکنون بیش از ۵۰۰ ‌قاضی بازنشسته از دیوان عالی کشور و وکیل دادگستری هستند که همه بیش از ۴۰ سال تجربه قضایی داشتند. غیر از این‌ها هزاران ‌قاضی هستند که با تجربه قضایی متفاوت آمدند و پروانه وکالت گرفتند، که همه این تجربه‌ها فراموش شده ‌و این افراد باید تجربیات خود را در پرونده‌های شخصی خود‌ به کار گیرند و مملکت از این همه تجربه محروم شده است.

 

‌تمام اساتید حقوق دانشگاه‌ها، وکیل دادگستری هستند. در این وضعیت که بالا‌ترین تعداد حقوقدان در کانون وکلا وجود دارد و اصلا قابل مقایسه با هیچ کجا حتی خود قوه قضاییه نیست؛ این ظرفیت بلااستفاده مانده است؛ نه قوه مقننه از این ظرفیت استفاده می‌کند، نه قوه مجریه و نه قوه قضاییه.

 

چرا خود وکلا تلاش نمی‌کنند در موضوعات گوناگون دخالت کنند؟

 

ــ ‌از اول انقلاب تا کنون همیشه ‌در فیلم‌ها به وکلا توهین می‌کنند و این هیأت مدیره است که باید شجاعانه در برابر این توهین‌ها می‌ایستاد. این به معنای مقابله نیست، فرهنگ وکالت باید در مملکت ایجاد شود.

 

‌من یک آمار به شما می‌دهم؛ بنا بر آماری که قوه قضاییه ارایه کرده، سالیانه ۱۴ میلیون پرونده در دادگستری و ۳میلیون در تعزیرات و ۳میلیون ‌در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌شود؛ یعنی۲۰ میلیون پرونده و هر پرونده اگر دو ‌مراجعه‌کننده داشته باشد، ۴۰ میلیون تن به دادگستری مراجعه کردند و این در یک سال حداقل است. شاید بگویم ۹۵ درصد آن‌ها بدون وکیل می‌آیند و از ظرفیت جامعه حقوقی ما بی‌اطلاع بودند یا حداقل اعتماد نداشتند و ما این اعتماد را باید ایجاد کنیم.

 

چرا این اعتماد شکل نرفته است؟

ــ یکی از مشکلات مردم که منجر به این می‌شود که ‌سالانه ده‌ها هزار شکایت از دستگاه‌های دولتی به دیوان عدالت می‌شود، این است که مردم و مسئولان دولتی با حقوق خود آشنا نیستند؛ بنابراین، باید ساز و کاری‌ ایجاد شود تا دولت دستگاه‌ها را ملزم کند که فقط به وکیل دادگستری جواب دهند. مثل همه جای دنیا که وقتی فردی با یک اداره کاری دارد، خودش نمی‌رود و‌ وکیل ‌او مراجعه می‌کند.

 

 

 

*متن کامل مصاحبه :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...