رفتن به مطلب

93 توانمند


ارسال های توصیه شده

روزهای پایان سال همواره شلوغ است و پر جنب و جوش. در این شلوغی‌ها و گرفتاری‌‌های پایان سال، گاهی فراموش می‌کنیم که چه تجربیاتی در سالی که می‌گذرد به دست آورده‌ایم و چه چیزی را برای سال پیش‌رو بیشتر می‌خواهیم. شاید هرگز نتوان برای آینده برنامه‌ریزی دقیقی داشت. شرایط بیرونی در هیچ‌کجا چندان قابل کنترل و پیش‌بینی نیست که بتوان همواره بهترین برنامه‌ها را داشت اما می‌توانیم در مورد خود بیشتر بدانیم. این‌که چه کسی هستیم؟ چه ویژگی‌هایی داریم و چگونه برمبنای آنکه هستیم آینده‌مان را طراحی کنیم؟ می‌توانیم شرایط مورد نظرمان را بیشتر بررسی کنیم و ببینیم که در چه زمینه‌‌هایی می‌توانیم بهبود داشته باشیم و سمت و سوی حرکتمان را مشخص کنیم. در مجموعه مطالب ۹۳ توانمند که تا پایان سال منتشر خواهم کرد، سعی می‌کنم تا با مجموعه‌ای از نکات به شما کمک کنم تا بتوانید با رویکردی موثر سال جدید را آغاز نمایید.

 

 

بخشی از مطالبی که منتشر می‌کنم تمرین‌هایی دارد که می‌تواند حاصل آن توییت یا تصویر باشد. شما می‌توانید مطالب مرتبط با این تمرین‌ها را در توییتر یا اینستاگرام با تگ strong93 # همراه کنید.

 

 

تمامی مطالب این تاپیک برگرفته از وبلاگ thecoach دات ای ار می باشد

 

پ.ن: از این مطالب 93 توانمند خیلی خوشم اومد گفتم شاید خوب باشه از این طریق با شما در میان بذارم

لینک به دیدگاه

پنج پادکست برای ۹۳ توانمند

 

همانطور که در مطلب قبل وعده دادم مجموعه‌ای از محتوا را آماده خواهم کرد برای شروع توانمند سال ۹۳٫ در این مطلب پنج پادکست را منتشر کرده‌ام که هر کدام از آنها به شما برای حرکت رو به‌جلو کمک خواهد کرد. این پادکست‌ها را ساده و با iPad ضبط کرده‌ام و ویرایشی روی آنها نداشتم. سعی کردم تمرکزم را روی ارائه محتوا بگذارم. سعی کرده‌ام پادکست‌ها مختصر و مفید باشند و در آنها سوالاتی را مطرح کنم که ذهن شما را برای پاسخ دادن فعال کند. قبل از این‌که به خود پادکست‌ها برسیم یک درخواست دارم و آن ایسنت که اگر این نکات را مفید دیدید، آنها را با دیگر دوستانتان نیز به اشتراک بگذارید.

 

۱- مرور گذشته (حجم ۱۰٫۸ مگابایت، زمان ۱۲:۴۷)

 

نوع نگاه ما به گذشته می‌تواند تاثیری بزرگ بر شکل‌دهی آینده‌مان داشته باشد. در این پادکست شما با مجموعه سوال‌هایی روبرو می‌شوید که پاسخ دادن به آنها به شما کمک می کند تا ارزیابی درستی از روزهای سال ۹۲ داشته باشید و دستاوردها و شکست‌های خود را ببینید. یکی از مهمترین سوالاتی که در این پادکست تعریف می‌شود اینست که اگر شما یک کوله‌پشتی داشته باشید که در آن تجربیاتی را از سال ۹۲ بریزد و با خود به ۹۳ ببرید، محتویاتش چه تجربیاتی خواهد بود؟ همینطور اهمیت موضوع بازتاب دادن (Reflection) آنچه که درک می‌کنیم بر روی کاغذ یا برای دیگران نیز توضیح داده شده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

۲- شکل‌دهی رویای ۹۳ ( حجم ۱۱٫۰ مگابایت، زمان ۱۱:۴۷)

 

داشتن رویا در زندگی یعنی امیدوار بودن. این رویا صرفا نباید برای زمان‌های دور و دست‌نیافتنی باشد بلکه می‌تواند رویایی برای یکسال آینده باشد. در پادکست دوم مسئله اهمیت داشتن رویا را توضیح داده‌ام و همینطور مجموعه سوالاتی را مطرح کرده‌ام که به شما کمک می‌کند تا ۹۳ مطلوب را برای خودتان شفاف کنید. در این پادکست توضیح داده‌ام که صرفا به مسائل نباید تک‌بعدی نگاه کرد و نیاز است تا ابعاد مختلف حرفه‌ای و شخصیتی خود را رشد دهیم و اهدافمان باید کمی چالشی باشد تا انگیزه حرکت پیدا کنیم.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

۳- قدرت پرسش ( حجم ۵٫۳۱ مگابایت، زمان ۶:۰۳)

 

پرسش از قدرتمند‌ترین ابزارهایی است که انسان در اختیار دارد. طرح سوال درست در زمان‌های حساس می‌تواند برای انسان نجات بخش باشد. در این پادکست درباره تفاوت سوال امکان محور و سوالی که ما را در دور باطل می‌اندازد صحبت کرده‌ام. همواره ما به‌دنبال پاسخ‌ها هستیم اما گاه بیشترین زمان خود را باید برای طرح سوال‌های درست صرف کنیم.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

۴- دانشگاه شخصی (حجم ۹:۰۵ مگابایت، زمان ۱۰:۳۷)

 

ایده داشتن دانشگاه شخصی را در سخنرانیم در اولین همایش پرسنال برندینگ مطرح کردم. ما همواره در طول زندگی نیاز به یادگیری مداوم داریم و اینگونه است که می‌توانیم در مسیر رشد باقی بمانیم و در زندگی به خرد برسیم. دانشگاه شخصی مفهومی است که به ما کمک می‌کند تا به آنچه که نیاز داریم بیاموزیم و منابع در دسترس ما دوباره نگاه کنیم.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

۵- پذیرش و تسلیم (حجم ۵٫۷۹ مگابایت، زمان ۶٫۲۶)

 

در موقیعت‌های بحرانی افراد یا تسلیم شرایط می‌شوند و قافیه را می‌بازند و یا بحران را می‌پذیرند و برای خروج از آن تصمیم می‌گیرند. در این پادکست به تفاوت پذیرش و تسلیم و نشانه‌های آن پرداخته‌ام. تسلیم همواره ما را منفعل می‌کند و پذیرش امکان حرکت رو به جلو رو فراهم می‌آورد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پی‌نوشت: مطالب، پرسش‌ها و نکات مرتبط با مجموعه مطالب ۹۳ توانمند را می‌توانید از طریق تگ strong93 # در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک بگذارید.
لینک به دیدگاه

کوله‌پشتی برای سال ۹۳

 

پایان سال زمان خوبی است برای مرور تجربیات گذشته و برنامه‌ریزی آینده. هدف از این پست این است که بیشتر به موقعیت فعلی خود آگاه شویم و قدم‌های آینده را مستحکم‌تر برداریم. انتشار تجربیات خود و آنچه که رویای ماست کمک می‌کند تا انرژی جمعی شکل بگیرد و علاوه بر این‌که به سوالات خود پاسخ می‌دهیم دیگران را نیز ترغیب کنیم که به این سوالات پاسخ دهند و به آینده خود بیشتر فکر کنند.

 

 

در اینجا وبلاگی شما به دو سوال پاسخ می‌دهید:

 

سوال اول

 

فرض کنید که یک کوله پشتی دارید که قرار است با خودتان به سال ۹۳ ببرید. داخل این کوله پشتی چه تجربه‌ یا تجربیاتی از سال ۹۲ می‌گذارید؟ این تجربیات می‌توانند بزرگترین و بهترین درس‌هایی باشند که در سال ۹۲ در خلل کارها بدست آورده‌اید.

 

 

سوال دوم

 

همواره ما رویایی داریم که این رویا انگیزه حرکت و ادامه دادن ماست. تصویر رویایی که برای سال ۹۳ در کوله پشتی خود می‌گذارید چگونه است؟

 

احتمالا وقتی به این سوال فکر می‌کنید، هزاران دلیل خواهید داشت که نمی‌خواهید درباره رویاهایتان صحبت کنید که کاملا طبیعی است. بنابراین کافیست که فقط درباره یک رویا یا بخشی از آن رویا بنویسید.

 

 

پی‌نوشت : پادکست‌هایی که منتشر کرده‌ام به‌شما در پاسخ دادن به این سوالات کمک خواهد کرد.
لینک به دیدگاه

یک جمله برای ۹۳ توانمند

 

 

به‌ لطف ظهور شبکه‌های اجتماعی هر روز با خیل عظیمی از جملات مختلف از بزرگان روبرو می‌شویم. همواره پوسترها و نوشته‌ها را می‌بینیم که لایک می‌خورند، به‌اشتراک گذاشته می‌شوند و کمی که با خودمان روراست باشیم می‌بینیم که در لحظه‌ای که این جملات را می‌خوانیم سرمان را به نشانه تایید تکان می‌دهیم و در دلمان می گوییم: “عجب جمله درستی!”

 

اما سوالی مطرح می‌شود و آن اینست که چقدر از این جملات واقعا استفاده می‌کنیم؟ چقدر این جملات حتی می‌توانند درست باشند؟ تاثیر این جملات برای ما چقدر است؟

 

برای توانمندتر شدن در ۹۳ پیشنهاد می‌کنم تا به‌جای مرور جملات زیاد از بزرگان، یک جمله را از قهرمانتان انتخاب کنید و سعی کنید یک‌سال آینده را با آن جمله زندگی کنید. سعی کنید ابعاد مختلف آن جمله را درک کنید. اصلا آن جمله بشود شعار سال شما. خوب است که در انتخاب جملات هم دقت کنید. این‌که این جمله بار مثبت دارد یا منفی. این‌که صحت دارد یا نه و …

 

این‌کار به‌شما کمک می‌کند تا ارزش‌های زندگیتان را بیشتر بشناسید. بیشتر بدانید که در زندگی چه می‌خواهید و چگونه انسانی هستید. به‌عنوان یک مدیر، یک صاحب کسب و کار و یا عضوی از یک تیم کاری می‌توانید جملات خود را با دیگر اعضای گروهتان به اشتراک بگذارید و هر از گاهی جریان کار را متوقف کنید و خلاصه و مختصر راجع به تجربه کردن آن جمله‌ای که به آن باور دارید گپ بزنید.

 

 

در پادکست مرور گذشته اشاره کرده‌ام که بازتاب دادن آنچه که در ذهن ما است تاثیر بزرگی در درک درست آن موضوع برای خود ما دارد. بنابراین اهمیت گفتگو با افرادی که با افکار شما همسو هستند و می‌توانید درک متقابل داشته باشید، موثر خواهد بود.

لینک به دیدگاه

برای من کوله‌پشتی مفهومی گره خورده با زندگی روزانه دارد. سال‌هاست که کوله‌دارم و با کوله‌ اینطرف و آنطرف می‌روم و همواره برای خریدش دقت می‌کردم. حالا اما کوله‌ام یک مفهوم ذهنی پیدا کرده و باید یک‌سال گذشته را بیرون بریزم و کوله‌ام را برای سال ۹۳ پر کنم. تجربه‌ها زیادند و متفاوت. بنابراین سعی می‌کنم خلاصه و مفید همه را بیان کنم. اگرچه همه این تجربیات صرفا از سال ۹۲ ناشی نشده است.

 

گل آفتابگردان

امسال بیشتر متوجه شدم که ما می‌توانیم انتخاب کنیم که چه‌چیزهایی را در دنیا ببینیم. یا حتی چه‌چیزهایی را در آدم‌های اطرافمان مورد توجه قرار دهیم. برای من یک آدم می‌تواند بد باشد اگر او را با ضعف‌ها و خطاهایش تعریف کنم و همان فرد می تواند خوب باشد اگر او را با توانایی‌ها و خوبی‌هایش روایت کنم. حتی شهرم، کشورم و زندگی می‌تواند این‌گونه باشد. امسال بیشتر درک کردم که چشم‌هایم را باید تمرین بدهم برای این‌که همانقدر که نقد می‌کند، خوبی‌ها را هم ببیند. درست مثل آفتابگردانی که همواره رو به خورشید می‌چرخد من هم می‌توانم انتخاب کنم که خوش‌بین باشم و به‌سمت مثبتِ رویدادها گرایش داشته باشم. شاید تصور کنید که این ساده‌لوحی خواهد بود. اما تجربه کردم که وقتی به انسان‌ها و موقعیت‌ها مثبت نگاه می‌کنی آنها هم روی مثبت خودشان را نشان می‌دهند. بنابراین یک آفتابگردان در کوله‌ام می‌گذارم و می‌خواهم که باز هم این تجربه را تکرار کنم.

 

 

حرف و عملت را یکی کن

وقتی در جایگاه معلم می‌ایستی انتظارها از تو بالا می‌رود. خطای کوچکت هولناک جلوه می‌کند. در سال ۹۲ این موضوع از چالش‌های من بود و با خودم کلنجارهای زیادی رفتم. اعتراف می‌کنم که زمان‌هایی بود که خودم را بی‌رحمانه به‌باد انتقاد گرفتم که تو نباید خطا کنی. در نهایت با خودم کنار آمدم و توافق کردم که من هم می‌توانم خطا کنم اما از لحظه‌ای که چیزی را تجربه کردم و به اشتباهم پی‌بردم، حق‌ندارم گفتار و کردارم را متفاوت کنم و در تناقض با خود زندگی کنم. پس‌چیزی که در کنار آفتابگردان در کوله‌ام می‌گذارم تجربه تلاش برای هماهنگی درون و بیرون است و یکی شدن حرف و عمل.

 

 

سخاوت

در پایان پاییز در روند کاری‌ام در زمینه کوچینگ سوالات مهمی داشتم و سعی کردم با افراد مختلفی در دیگر کشورها که در این زمینه متخصص هستند ارتباط برقرار کنم. در عین ناباوری دیدم که تعداد قابل‌توجهی از این افراد زمان زیادی را صرف گفتگو با من کردند، به‌دقت به سوالات من گوش کردند و پاسخ دادند و به‌من آموختند که سخاوت چیزی است که پیوندهای انسانی را مستحکم می‌کند و می‌تواند زندگی را با معنی کند. سخاوت را با خودم به سال ۹۳ می‌برم تا بیشتر سخاوتمند بودن را تمرین کنم.

 

 

خودت تغییر باش

بی‌شک این جمله گاندی که می‌گوید: “تغییری باش که در دنیا انتظار داری” برای من محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین جمله است. سال ۹۲ این جمله را با تک‌تک سلول‌هایم تجربه کردم. در واقع زمانی که حرف و عمل یکی می‌شود و خودت آن تغییری را که می‌خواهی، زندگی می‌کنی، دنیا و آدم‌ها با تو همراه می‌شوند. می‌خواهم این‌جمله را در کوله‌ام بگذارم که همواره بدانم که تغییر از من شروع می‌شود. اگر می‌خواهم چیزی در دنیای اطرافم تغییر کند باید خودم آن تغییر باشم و امسال تجربه کردم که تداوم در این تغییر منجر به همراهی دنیا می‌شود.

 

 

آزادی

بیشترین انرژی ما در زندگی انگار که صرف رقابت و به‌دست آوردن می‌شود. ما کار می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که در زندگی به‌دست آوریم و وقتی که به آن چیزهایی که برایش نقشه کشیده‌ایم نمی‌رسیم، دچار ناراحتی‌های عمیق می‌شویم. برای من آزادی یعنی رهایی از بند اهداف و رقابت برای رسیدن. امسال بیشتر لمس کردم که در دنیا جا برای هرکسی وجود دارد. این‌گفته من نافی تلاش و کوشش و هدفمند بودن نیست. اما همه‌ی زندگی در رسیدن به اهداف خلاصه نمی‌شود. به‌همین دلیل بخش عمده‌ای از سال، کلاس‌هایم متوقف شد و بیشتر سعی کردم مطالعه کنم. آزادی یعنی سبک و بدون وابستگی قدم برداری. آزادی یعنی در لحظه زندگی کردن. شاید تجربه آزاد بودن آنقدر عمیق است که من تنها بخش کوچکی از آن را درک کرده‌ام. هرچقدر که پیشرفت می‌کنی و بالا می‌روی آزادی‌ات کمتر می‌شود و تو خودت باید “رها کنی” و در جستجوی آزادی باشی.

 

 

رویای ۹۳

رویای من برای سال جدید، چیزی جدای از رویایی که از چند سال پیش شروع کرده‌ام نیست. خاطرم هست، سال‌هایی بود که در ابتدای سال به این فکر می‌کردم که چه‌کاری باید انجام بدهم. اما حالا بیشتر نگاهم به این است که چقدر توانسته‌ام تاثیر بگذارم و آیا آدم بهتری شده‌ام یا نه. امیدوارم که تعداد بیشتری از آدم‌ها به‌‌خودشان و ویژگی‌هایشان آگاه شوند، چراکه این بزرگترین دانش است و بتوانند راه آزاد بودن را بیابند که آزادی آرامش درونی را به‌همراه خواهد داشت.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...