رفتن به مطلب

اشتباهات رایج در طراحی فضای سبز...


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اشتباهات رایج در طراحی فضای سبز

 

 

 

 

شتاب در طراحی می‌تواند منجر به اشباهات فاحشی در خروجی کار طراح شود، در این نوشته به دوازده مورد این اشباهات و جایگزین‌ مناسب برای آنها اشاره می‌کنیم.

 

  1. به معماری، سبک و ساختار ساختمان و سازه توجه کنید، فضای سبز نیز باید با یک هارمنی و هماهنگی کامل با ساختمان باشد، نه در تضاد و تقابل با آن. وحدت بین ساختمان و محوطه فضای سبز می‌تواند با تکرار جزئیات سبک و حتی طراحی داخلی ساختمان به کل مجموعه اصالت دهد.

  2. با یک طرح فکر شده کار را شروع کنید. طراحی فضای سبز باید همراه یک طرح باشد که در آن جزئیات علمی و فنی در نظر گرفته شده است، نه اینکه بادیدن نشانه‌های بهار شروع به کندن چاله و کاشت گیاه کنیم.
  3. پول خود را به هدرندهید! شما باید توجه کنید که چه چیزهای مهمی نیاز دارید و به تدریج آنها را تهیه کنید، در واقع باید قبل از اجرای طرح برآوردی از هزینه ها داشته باشید، در غیر این صورت ممکن است برای داشتن چشم اندازی زیبا هزینه گزافی بپردازید.
  4. دید کوتاه مدت نداشته باشید، فضای سبز خود را مدتی پس از ایجاد آن تصور کنید، گیاهانی که در حال حاظر آنها را می‌کارید رشد خواهند کرد، شما باید بدانید که هر کدام از آنها بعد از بلوغ چه سایز و اندازه‌ای دارند و به چه فضایی احتیاج دارند. ممکن است گیاه کوچکی که امروز میکارید چندی بعد کل باغچه شما را بپوشاند و بر روی گیاهان دیگر سایه بیاندازد یا اینکه دید یکی از پنجره هایتان را به کلی کور کند.
  5. فقط به خطوط صاف فکر نکنید، برای افزایش زیبایی بصری از خطوط منحنی و خم‌ها استفاده کنید. به این ترتیب فضای سبز شما طبیعی تر جلوه خواهد کرد. اشکالی در خطوط صاف وجود ندارد ولی لزومی ندارد تلاش کنید همه گیاهان و معابر را در خطوط صاف قرار دهید.
  6. فقط به حیاط خانه فکر نکنید، فضای سبز می‌تواند همه فضا‌های خانه شما را زیبا تر سازد. مثلا ورودی ساختمان،لابی، تراس‌ها، پشت بام و غیره، به تمامی این مکانها توسط فضای سبز روح و زیبایی بخشیده می‌شود.
  7. نیازهای مختلف اعضای خانواده را مد نظر قرار دهید، مسلما نمی‌توان به همه آنها پاسخ گفت ولی اولویت بندی آنها به استفاده مفید از فضای موجود کمک می‌کند.
  8. تنها به نور خورشید اکتفا نکنید، فضای سبز شما احتیاج به یک نورپردازی مناسب دارد تا هم امنیت بیشتری داشته باشد و هم این امکان را داشته باشیم که بعد از غروب هم بتوانیم از آن بهره مند شویم. نور پردازی در ورودی، مسیرهای تردد وپله ها ضروری است و نباید آن را به بعد موکول کرد.
  9. زیاده روی نکنید! طرح و جزئیات باید به اندازه ای باشد که نیازهای شما را تامین کند وگرنه بعد از مدتی تبدیل به بار و زحمت می شود، آیا شما قادرید برکه‌تان را هر چند وقت یک بار نظافت کنید و یا گیاه خوش فورم ورودی‌تان را به موقع هرس کنید!
  10. نباید اجازه دهید که زمان فضای سبزتان را نابود کند، پس در هزینه کردن برای چیزهای اساسی خساست به خرج ندهید مسائلی مانند خاک و زهکش خوب و ساختار اولیه مناسب، تعیین کننده هستند، در انتخاب گیاهان دقت کنید و برای جذابیت بیشتر طرح از چند گیاه دائمی و همیشه سبز و چند گیاه نایاب و لوکس استفاده کنید. همچنین بهره گیری از جزئیات تزئینی و مجسمه می‌تواند تاثیر گذار باشد.
  11. با این میل که به زودی محوطه خالی حیاط را پر از گل و گیاه کنید مبارزه کنید. گیاهانی که کنار هم کاشته می‌شوند باید از لحاظ گونه، رنگ و … با هم هماهنگی داشته باشند تا بیشترین تاثیر را داشته باشند.
  12. تلاش کنید کاری منحصر به فرد انجام دهید و از تقلید خوداری کنید. البته الهام و ایده گرفتن از کارهای خوب می‌تواند مفید باشد اما نباید سیلیقه دیگران به شما دیکته شود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
:منبع

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...