رفتن به مطلب

با متجاوزان به منابع طبیعی برخورد قاطع خواهد شد


ارسال های توصیه شده

[h=3]چندی پیش حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه‌ای»، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه از پیش‌بینی تمهیدات ویژه قوه قضاییه برای ایام تعطیلات نوروز برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی برای تجاوز به اراضی ملی و منابع طبیعی خبر داد و اعلام کرد که طی بخشنامه‌ای به همه استان‌ها اعلام شده است که با همکاری دستگاه‌های مسئول مانع از سوءاستفاده‌های احتمالی شوند. به منظور بررسی این موضوع نظرات تعدادی از دادستان‌ها را جویا شده‌ایم که درپی می آید.[/h]

دادستان عمومی و انقلاب گرگان در این زمینه به «حمایت» گفت: دادستان کل کشور همه ساله و قبل از آغاز سال جدید بخشنامه‌ای در زمینه حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی به دادگستری‌های سراسر کشور ابلاغ می‌کند که اقدام ارزشمندی است .عباس پوریانی افزود: البته باید به این نکته اشاره کرد که در تمامی ایام سال حتی اگر بخشنامه‌ای نیز در این خصوص صادر نشده باشد، اقدامات مورد تاکید دادستان کل کشور رابرای حفاظت ازمنابع طبیعی انجام می دهیم .

 

[h=3]60 درصد اراضی گلستان، ملی و طبیعی است[/h]وی ادامه داد: در همه مناطق بخصوص مناطق شمالی کشور این احتمال وجود دارد که افراد سودجو و فرصت‌طلب به دلیل حضور نداشتن مسئولان متولی یا احتمال کمرنگ بودن حضور آنها، از زمان تعطیلات نوروز برای سوءاستفاده از اراضی ملی و منابع طبیعی استفاده کنند.

دادستان عمومی و انقلاب گرگان اضافه کرد: بخشنامه دادستان کل کشور به نیروی انتظامی، مراجعی مانند اداره کل منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و ادارات مسئول و مرتبط، ابلاغ می‌شود همچنین در این زمینه به قضات کشیک تاکید می‌شود که به محض دریافت هرگونه گزارش از سوی هر یک از مأموران اعم از ضابطان عام یا خاص، دستورات لازم را صادر کنند.

وی اظهار کرد: از جمله اقداماتی که همواره در دستور کار ما قرار دارد و به صورت یک رویه درآمده، این است که مسئولان دستگاه‌های مرتبط مانند ادارات منابع طبیعی یا جهاد کشاورزی را مجاب می‌کنیم که در ایام تعطیلات نوروز در حال آماده‌باش باشند تا فرد یا افرادی اقدام به تصرف عدوانی اراضی ملی نکنند و ساخت و سازهای غیرمجاز نیز در زمین‌های زراعتی صورت نگیرد تا به تغییر کاربری این اراضی منجر نشود. پوریانی گفت: استان‌های شمالی کشور از قبیل گلستان، از جمله استان‌های حساس و مهم هستند. زیرا بیش از 60 درصد اراضی استان گلستان جزو اراضی ملی و منابع طبیعی است. وی خاطرنشان کرد: حتی می‌توان به جرأت گفت که در بسیاری از موارد، استان گلستان در زمینه حفاظت از اراضی ملی، از سایر دستگاه‌های متولی جلوتر است و در این زمینه حساسیت خاصی قایل هستیم و با متخلفان برخورد قاطعی خواهیم کرد.

 

[h=3]تشکیل گشت‌های کشیک در ایام تعطیلات نوروز[/h]

 

دادستان عمومی و انقلاب شیراز نیز در گفت‌وگو با «حمایت» در این باره عنوان کرد: هفته گذشته جلسه شورای پیشگیری از تعدی به اراضی ملی و منابع طبیعی را تشکیل دادیم که در آن با تمامی دستگاه‌های مرتبط حضور داشتند و در این جلسه موضوع تعطیلات نوروزی و امکان سوءاستفاده از اراضی ملی و منابع طبیعی را مورد توجه قرار دادیم.

 

علی القاصی افزود: در این جلسه مقرر شد که دستگاه‌های متولی عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و اراضی دولتی، آمادگی کامل را داشته باشند و با تشکیل گشت‌های کشیک در ایام تعطیلات نوروز، علاوه بر حضور فعال در عرصه‌های منابع طبیعی و ملی، از هرگونه تصرف و تخریب اراضی ملی پیشگیری کنند.وی در ادامه عنوان کرد: مصوبات این جلسه که به امضای دادستان مرکز استان رسید به تمام دستگاه‌ها بخصوص ادارات منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، شهرداری، مسکن و شهرسازی، اوقاف، محیط زیست، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های دخیل و تأثیرگذار ابلاغ شد.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز خاطرنشان کرد: همچنین به تمام دستگاه‌های مرتبط اعلام کردیم که در صورت مواجهه با موارد تعرض به منابع ملی و طبیعی و حقوق دولتی با آن مورد را به مسئولان معرفی کنند تا با آنان برخورد قاطع صورت گیرد.

 

[h=3]تشکیل جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی[/h]دادستان عمومی و انقلاب تبریز نیز در گفت‌وگو با «حمایت» اظهار کرد: پیروی بخشنامه دادستان کل کشور، جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی با حضور فرمانده انتظامی، رییس‌کل دادگستری، رییس سازمان مسکن و شهرسازی، رییس اداره منابع طبیعی و کشاورزی تشکیل دادیم تا این موضوع را بررسی و تکالیف هر یک از مسئولان را تعیین کنیم.«موسی خلیل‌اللهی» ادامه داد: هدف از برگزاری این جلسه، پیش‌بینی اقداماتی است تا مانع از ایجاد سوءاستفاده‌های احتمالی در ایام تعطیلات نوروز شود و فرد یا افراد فرصت‌طلب نتوانند از فضای ایجادشده برای سوءاستفاده از اراضی ملی و منابع طبیعی استفاده کنند.

 

وی اضافه کرد: در این زمینه حتی شهرداری را نیز دخیل کرده و وظایفی را برای آن تعیین کرده‌ایم تا از آن دسته از اراضی که تحت اختیار شهرداری است، محافظت شود.

 

[h=3]هشدار به متجاوزان به انفال و اموال عمومی[/h]دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز نسبت به هرگونه تجاوز و تصرف غیرقانونی اموال عمومی، اراضی ملی و منابع طبیعی هشدار داد و از اتخاذ تدابیر لازم برای این منظور خبرداد. حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی اظهار کرد: قزوین یکی از استان‌هایی است که در حفظ انفال و اموال عمومی تلاش‌های خوبی داشته است و در کشور نیز این موضوع از برجستگی خوبی برخوردار است.

 

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در ایام تعطیلات بخصوص تعطیلات نوروزی شاهد هستیم سوءاستفاده برخی از افراد برای تعدی و تجاوز به منبع طبیعی و اراضی ملی است که این موضوع موجب شده که در ایام تعطیلات حفظ اراضی تحت مالکیت، مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: سال‌های قبل برخی موارد منجر شد تا در نوروز 92 تدابیر خاصی اندیشیده شود در نتیجه در نوروز92 جز یک مورد، تصرف غیر قانونی دیگری نداشتیم. وی تاکید کرد: اما نوروز 93 با داشتن تجربه سال‌های گذشته باید هوشیاری خود را حفظ کنیم؛ زیرا اگر تدابیر لازم را نداشته باشیم ممکن است تعرض‌هایی را شاهد باشیم. وی یادآورشد: توجه به منابع طبیعی یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری است و از این رو نباید در این عرصه تعللی صورت گیرد.

 

منبع:روزنامه حمایت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...