رفتن به مطلب

نکاتی امنیتی برای کاربران سیستم عامل اپل: Mac OS X


RezaMTJAME

ارسال های توصیه شده

macosx-box-big.gif

 

 

هر چند تعداد کاربران اپل و و سیستم عامل OS X در ایران بسیار کمتر از ویندوز است اما این استفاده در حال گسترش است. بنابراین اگر دارای یک اپل هستید یا قصد خرید یک Mac دارید این مطلب امنیتی را از دست ندهید.

 

 

mac_os_x_10_5_leopard.jpg

 

 

در این مطلب به ذکر نکاتی مهم پرداخته ایم، که باعث افزایش قابل توجه ضریب امنیتی سیستم‌عامل‌ مک او اس ایکس (سیستم عامل انحصاری شرکت اپل) می گردد. Mac OS X در مقایسه با سایر سیستم‌عامل‌ها از امنیت قابل قبولی برخوردار است. نخستین بار در فوریه ۲۰۰۶ یک تروجان برای سیستم‌عامل مک شناسایی شد؛ این نشان می‌دهد که بدافزارهای زیادی برای مک ساخته نمی‌شود و حتی در صورتی هم که کسی اقدام به تولید بدافزار برای این سیستم‌عامل نماید، تعداد کمی از افراد قربانی وی خواهند بود.

به هر حال این رویه با افزایش تعداد کاربران محصولات اپل در حال تغییر است. همچنین باید توجه داشت که در هر صورت یک سیستم‌عامل به صورت بالقوه راهی برای دستیابی خرابکارانه به اطلاعات است. به هر شکل حتی اگر هیچ بدافزاری هم برای سیستم عامل مک وجود نداشته باشد، رعایت این ۱۰ نکته امنیتی را به شما توصیه می‌کنیم:

1- فایروال (دیواره آتش) سیستم عامل خود را روشن کنید

تمامی کامپیوترها باید به عنوان یک لایه امنیتی مطمئن از فایروال استفاده کنند. وظیفه فایروال، جلوگیری از نفوذ بدون اجازه به سیستم است. در مک او اس ایکس یک فایروال قدرتمند و عالی برای حفاظت از سیستم وجود دارد، که می‌تواند تمام ترافیک ورودی و خروجی کامپیوتر را تحت نظر بگیرد. بهترین استفاده فایروال برای جلوگیری از نفوذ تروجان‌های احتمالی‌ است، که با هدف سرقت یا نابودی اطلاعات، تولید شده‌اند.

برای روشن کردن فایروال در مک پس از مراجعه به System Prefrences بر روی آیکون Security کلیک کرده و در صفحه‌ای که نمایان می‌شود، در تب Firewall آن را روشن نمایید. توجه کنید که ممکن است هنگام روشن شدن فایروال، لازم باشد یک بار رمزعبور سیستم خود را وارد نمایید.

System Prefrences>Security>Firewall 2- از رمزهای عبور پیچیده استفاده کنید

برای ورود به سیستم عامل مک او اس ایکس و همچنین در بسیاری از بخش ها و تنظیمات، وارد کردن رمزعبور ضروری است. توجه کنید که باید رمزعبورتان به حد کافی سخت و پیچیده باشد و در عین حال خودتان بتوانید آن را راحت به یاد بیاورید. توصیه می‌شود رمزعبوری انتخاب کنید، که اگر در هنگام تایپ کردن آن کسی نزدیک شما باشد، نتواند آن را به راحتی تشخیص دهد.

3- از به‌روز بودن بسته‌های امنیتی اپل اطمینان یابید

یکی از نکات امنیتی مهم در مک او اس ایکس، دانلود و نصب بسته‌های امنیتی است که شرکت اپل برای این سیستم‌عامل ارائه می‌کند. این مورد یکی از راحت‌ترین ابزارهای امنیتی مک است. چرا که کافی است هنگام اتصال به اینترنت، بر روی گزینه‌ی Software Update در منوی اصلی سیستم عامل (آیکون اپل) کلیک کنید تا عملیات به‌روز رسانی آغاز گردد. همچنین می‌توانید سیستم خود را برای دریافت بسته‌های امنیتی، زمان‌بندی نمایید.

4- یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس مناسب نصب کنید

معمولاً کاربران اپل نیازی به نصب آنتی ویروس نمی بینند و اغلب از هیچ نرم‌افزار آنتی ویروسی استفاده نمی کنند. اما یکی از مهمترین پیشنهادات امنیتی برای کاربران مک، نصب آنتی‌ویروس بر روی سیستم است. آنتی‌ویروس‌های زیادی برای مک وجود ندارد. اما در رده آنتی‌ویروس‌های رایگان می‌توانید از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
استفاده کنید. همچنین
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به عنوان یک آنتی‌ویروس قوی و البته غیررایگان، پیشنهاد می‌گردد. توجه کنید که آنتی‌ویروسی که استفاده می‌کنید قابلیت حفاظت بی‌درنگ (real‪-‬time protection) و مانیتور کردن سیستم را داشته باشد.

5- تنظیمات System Prefrences را بهینه کنید

بهینه سازی System Prefrences هم تا حد زیادی می‌تواند در افزایش ضریب امنیتی مک او اس ایکس موثر باشد. این کار یکی از موارد مهمی است که برای افزایش امنیت مک، باید مد نظر قرار گیرد. چرا که از طریق این قسمت می توان همه‌ تنظیمات سیستم را تغییر داد.

توجه کنید که حتی بدون دسترسی کامل به سیستم عامل از طریق اکانت Administrator، کدهای خطرناکی وجود دارند که می‌تواند از طریق ایجاد تغییر در این بخش، به سیستم آسیب‌ بزنند. دقت کنید که حتی تغییر دادن یک تنظیم ساده و برداشتن یا گذاشتن یک تیک در System Prefrences می‌تواند تغییر موثری در امنیت مک ایجاد کند.

برای اینکه تا حد امکان جلوی دسترسی‌های ناخواسته به سیستم تان را بگیرید، باید دو تنظیم را در این قسمت، اعمال کنید. اول اینکه با مراجعه به بخش Accounts و قسمت Login Options از لاگین شدن مک به صورت اتوماتیک، جلوگیری کنید. در این صورت بعد از بالا آمدن سیستم، لاگین شدن مک، مستلزم وارد کردن رمزعبور توسط کاربر خواهد بود و سیستم‌عامل بدون رمزعبور، غیرقابل دسترس خواهد بود. در مرحله دوم باید تنظیمات لاگین هنگام خارج شدن سیستم از حالت Sleep و یا اسکرین سیور را هم انجام دهید. این تنظیمات را طوری اعمال کنید که زمانی سیستم خود را ترک می‌کنید، به صورت خودکار حالت اسکرین سیور یا Sleep فعال گردد. برای این کار به System Prefrences رفته، در بخش Security و تب General گزینه اول را تیک زده و از منوی آبشاری آن عبارت immediately را انتخاب کنید.

System Prefrences>Security>General اعمال این تغییرات برای جلوگیری از دسترسی‌های غیر مجاز به سیستم، بسیار مهم و حتی حیاتی هستند و انجام آنها ضروری است.

6- File Vault را روشن نمایید‫‬

File Vault بهترین راه برای مدیریت دسترسی به فایل‌های مک است. این قابلیت مک، کلیه فایل‌ها را رمزگذاری می‌کند و به طور دقیقی تغییرات فایل‌ها و اطلاعات ورودی به سیستم را از لحظه روشن شدن بررسی و کنترل می‌کند. ‬با استفاده از این امکان حتی اگر کامپیوتر شما به سرقت برود اطلاعات آن قابل دسترس نخواهد بود.

سیستم رمزنگاری‌ای که File Vault از آن استفاده می‌کند، Advanced Encryption Standards نامیده می شود.

توجه کنید که برای فعال‌سازی این قابلیت باید حداقل نیمی از هارد‌دیسک خالی باشد. پس از اطمینان از این مورد، می‌توانید با مراجعه به System Prefrences و کلیک بر روی آیکون Security با رفتن به تب File Vault آن را روشن نمایید.

دقت کنید که رمزعبور انتخابی در این قسمت به مراتب نسبت به رمزعبور سیستم از اهمیت بیشتری برخوردار است. این رمزعبور علاوه بر امنیت کافی، نیازمند مراقبت ویژه است. چرا که در صورتی آن را فراموش نمایید، در واقع به طور کامل فایل‌ها و اطلاعات خود را از دست داده‌اید و هیچ راه بازگشتی نخواهید داشت. پس هنگام انتخاب رمزعبور برای File Vault علاوه بر امنیت به مراقبت از رمزعبور انتخابی توجه نمایید.

7- ‬Keychain را غیرفعال نمایید

امکان Keychain در مک، به کاربر در به یاد آوردن رمزهای عبور برنامه‌ها کمک می‌کند. اما در کنار این قابلیت، باید بدانید که Keychain علاوه بر خود کاربر به هر کسی که به سیستم دسترسی دارد، اجازه می‌دهد به رمزهای عبور برنامه‌ها دسترسی پیدا کند و این به هیچ عنوان مورد مطلوبی به نظر نمی‌رسد. به همین علت توصیه می‌شود برای جلوگیری از هرگونه مشکل، Keychain را غیرفعال نمایید. یا اینکه حداقل تنظیمات آنرا طوری تغییر دهید که پس از تایم مشخصی غیرفعال شود و برای دسترسی مجدد نیاز به رمزعبور اصلی داشته باشد.

8- امنیت حافظه مجازی را تامین کنید

این مورد کامل کننده استفاده از File Vault است. در System Prefrences با انتخاب گزینه Security از طریق تب General می‌توانید گزینه‌ Use secure vitual memory را تیک بزنید تا این مورد برای شما فعال شود. دقت کنید که حافظه مجازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در صورتیکه آن را فعال ننمایید، اطلاعات نرم‌افزارها و سرویسهایی که پس از بالا آمدن سیستم استفاده کرده‌اید، در دسترس خواهند بود. حتی تمامی اطلاعاتی که تایپ می‌کنید تا زمان ری استارت سیستم در حافظه مجازی نگهداری می شوند. در صورتیکه این حافظه به شکلی که توضیح داده شد بر روی حالت Secure Mode قرار نگیرد، هکر با نفوذ به سیستم تمامی اطلاعات موجود در این حافظه را در اختیار خواهد داشت.

9- سرویس‌های غیر ضروری را حذف کنید

یکی از مواردی که مک او اس ایکس را امن‌تر از سایر سیستم عامل‌ها جلوه می‌دهد، امکان حذف سرویس‌های اضافی است. این مورد در System Prefrences و قسمت Accounts قرار دارد. شما از آنجا می‌توانید تمامی سرویس‌هایی که هنگام بوت شدن سیستم‌عامل به صورت اتوماتیک فعال می‌شوند را مشاهده نمایید. برای این کار بر روی نام اکانت مورد نظر کلیک کرده و تب Login Items را انتخاب کنید. حال از لیست پیش رو، سرویس‌های غیرضروری را با برداشتن تیک کنار آن‌ها حذف کنید.

این مورد هنگام استفاده همزمان از دو یا چندسرویس، به پایداری و امنیت بیشتر سیستم شما کمک می‌کند.

 

 

newtomac_hero20071016.png

 

 

با رعایت نکات بالا، می‌توانید با آسودگی خاطر بیشتری از سیستم عامل مک او اس ایکس خود استفاده کنید.

********

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...