رفتن به مطلب

مدیریت بازار برق


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

مدیریت بازار برق

 

در دنياي امروز رقابت در صنعت موجب اعتلا و پيشرفت تکنولوژي هاي توليد گرديده است . خروج از انحصار به عنوان راهکار اساسي ترقي و پويائي جوامع توليدي شناخته مي شود . کالا و خدماتي که خارج از چرخه رقابتي به بازار عرضه گردد ، عموماً از کيفيت بالا يا خدمات پس از فروش مناسبي برخوردار نيست . توليد برق هم بعنوان يکي از خدمات عمده در جهان معاصر از اين قاعده مستثني نيست . به همين دليل وزارت نيرو در اجراي وظيفه قانوني خود براي تامين برق مورد نياز کشور در چهار چوب برنامه و بودجه مصوب نسبت به مرتفع نمودن موانع موجود در مسير مشارکت بخش خصوصي وتامين برق پايدار در کشور نسبت به رقابتي نمودن توليد اقدام نموده است به همين دليل از سال 82 نيروگاه را موظف به اعلام ميزان توليد خود براي سه روز آينده نموده و در اين راه با ايجاد انگيزه هاي تشويقي تلاش نموده بازار برق را راه اندازي کند ، بدين ترتيب چنانچه نيروگاهي آمادگي توليد خود را اعلام کرده باشد و ديسپاچينگ ملي به علت عدم نياز شبکه از آن نيروگاه بار نگيرد ، با پرداخت پاداش آمادگي توليد ، زيانهاي وارده به نيروگاه را پرداخت مي نمايد و چنانچه نيروگاهي اعلام آمادگي نمايد و در زمان درخواست ديسپاچينگ ملي نتواند برق لازم را تحويل شبکه دهد تا 20 برابر نرخ برق جريمه خواهد شد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بنابر اين نيروگاهها تلاش مي کنند ضمن آمادگي کامل توليد ، نرخ برق خود را با حداقل ممکن اعلام نمايند . چون در غير اينصورت شبکه از نيروگاههاي ديگر که نرخ پائين تري اعلام نموده اند نياز خود را تامين خواهد کرد و واحد هائي که انرژي را گرانتر بفروشند مجبور خواهند بود با بار حداقل به کار خود ادامه دهند که منجر به زيان دهي آنها خواهد شد با عنايت به مطالب فوق مي توان اميدوار بود فرصت مناسبي براي شکل گيري بازار برق مناسب و حتي بورس برق ، پيش آيد و برق نيز همچون يک کالا وارد بورس شود .

صنعت برق در اکثر کشورها تحت مالکيت دولت قرار داشته و يا اينکه با مالکيت خصوصي و تحت نظارت يک نهاد دولتي اداره مي گردد . در ساختار سنتي وظيفه توليد ، انتقال و توزيع برق در هر منطقه بر عهده يک شرکت بوده و به اين ترتيب اين شرکتها داراي حق انحصاري در آن منطقه بوده و به هيچ شرکت ديگري حق سرويس دهي به مشتريان واقع در آن منطقه را نمي دهند . توسعه اقتصادي و صنعتي در جهان و افزايش روز افزون جمعيت ، تقاضا براي مصرف انرژي الکتريکي در کل جهان را دو چندان کرده است . براي پاسخگوئي به اين افزايش تقاضا فشار سنگيني بر اقتصاد کشور ها جهت توسعه زير ساختهاي صنعت برق وارد شده است . لزوم تامين تقاضاي انرژي الکتريکي مناسب و با قابليت اطمينان بالا ، تغييرات ساختاري عمده اي را همچون منابع ديگر در صنعت برق مي طلبد . دولتها به اين نتيجه رسيده اند که انحصار صنعت برق در دست دولت ، تامين منابع کافي براي سرمايه گذاري در زير ساختهاي اين صنعت را با مشکل مواجه مي کند . از طرفي ديگر با گسترش رقابتهاي جهاني و انقلاب اطلاعات و افزايش انتظارات مصرف کننده ها براي استفاده از کالا و خدمات با کيفيت بهتر و حق انتخاب بيشتر ، زمينه براي حرکت به سمت رقابتي کردن توليد و توزيع برق فراهم شده است .

 

مقدمه

در بسياري از كشورها بخش هاي زير ساخت همانند الكتريسيته، راه آهن و توليد و توزيع گاز در حال تجديد ساخت هستند. بيشتر برنامه هاي تجديد ساختار براي ايجاد بخش هاي رقابتيست و از همه مهمتر ايجاد تمايز بين بخش هاي رقابتي و انحصاري می باشد و از طرفی در بسياري از زيرساخت ها بخش رقابت پذير براي دادن سرويس به مشتري به بخش انحصاري هم احتياج دارد. در همة‌ اين سيستم ها قيمتي كه توليدكنندگان براي محصولشان ارائه مي دهند به محل آنها, و هم اينكه محصولاتشان را از چه قسمتي عبور مي دهد، بستگي دارد. ترافيك و تراكم شبكه باعث تفاوت قيمت انتقال در نقاط مختلف شبكه مي‌شود. صنعت برق بعنوان زير بنا در زير ساخت اساسي فعاليتهاي صنعتي ، اقتصادي ، اجتماعي و كشاورزي هر كشوري نقش بسزايي را ايفا مي كند . توسعه اقتصادي و صنعتي در جهان و افزايش روز افزون جمعيت ، تقاضا براي مصرف انرژي الكتريكي در كل جهان ر ا دو چندان كرده است . براي پاسخگويي به اين افزايش تقاضا فشار سنگيني بر اقتصاد كشورها جهت توسعه زير ساختهاي صنعت برق وارد شده است . لزوم تامين تقاضاي انرژي الكتريكي مناسب و با قابليت اطمينان بالا ، تغيير ساختاري عمده اي را همچون منابع ديگر در صنعت برق مي طلبد. همچنین صنعت برق كه هميشه بوسيله يك سيستم متمركز اداره مي شد, امروزه يكي از زيرساختهايي است كه شاهد تغييرات عظيمي بوده است. اين سيستم متمركز در حال تبديل به يك صنعت رقابتي است كه در آن بازار برق توزيع قیمت آن را بوسيله افزايش رقابت كاهش مي دهد. در چنين سيستمي وجود يك سيستم نظارتي قوي به منظور اطمينان از ايجاد فضاي سالم رقابتي و جلوگيري از انحصار ضروري است . استقرار و ارزيابي مداوم بازار نياز به متخصصين اقتصادي ، فني و مديريتي دارد .قانون گذاري و اصلاح قوانين در يك سيستم تجديد ساختاريافته ، مي بايست كاملا پويا باشد. اين نوسازي سیستم باعث تجزيه سه عنصر اساسي اين صنعت يعني توليد، انتقال و توزيع شده است. كنترل مستقل شبكه در يك سيستم بازسازي شده هم رقابت و هم دسترسي مستقيم به اجزا شبكه را آسان مي كند. البته عملكرد مستقل شبكه بدون نهاد مستقلي مثل ISO قابل اطمينان نيست. براي اينكه بازار رقابتي بصورت پر بازده و با قابليت اطمينان بالا كار كند، ISO از مشتركين بازار مثل توليد كننده‌ها، شرکت هاي توزيع و انتقال و در نهايت مصرف كننده ها مستقل است. ISO بايد قوانيني روي انرژي و بازارهاي سرويس کمکی قرار دهد و سيستم انتقال را بدون تبعیض اداره كند و براي ريسك هاي بازار حصار حفاظتي ایجاد كند. ISO بايد به سيستم كامپيوتري قوی مجهز شده و شامل مانيتورينگ بازار، حراج و در مزايده گذاشتن سرويس هاي فرعي مجهز باشد. انرژي سرويس هاي فرعي(کمکی) بصورت سرويس هاي مجزا ارائه مي شوند و شرکت های توليد كننده (GENCOS) میتوانند بوسيله پيشنهاد قيمت به بازار برق, براي فروش انرژي با همدیگر رقابت كنند. شكل 1 سيستم بازار برق را نشان مي دهد:

 

متن کامل مقاله مدیریت بازار برق - اشنایی با بازار برق را از لینک زیر دانلود نمایید :

 

دانلود کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...