رفتن به مطلب

مراحل ساخت تونلهای بزرگ


spow

ارسال های توصیه شده

مراحل ساخت تونلهای بزرگ

 

مطالعات اوليه ؛

ابتداي مسيري را كه مي خواهند در آن تونل حفاري شود را مورد بررسي قرار مي دهيم . به اين صورت كه هياتي از مشاورين ، طراحان و نقشه بردران مسير را بصورت هوايي يا زميني بازديد كرده و سه مسير پيشنهادي در نظر گرفته مي شود بعد در دفتر فني اين سه مسير از نظر هاي مختلف مورد بررسي قرار مي گيرد و بهترين مسير از بين آنها انتخاب مي شود .

مسير انتخاب شده توسط مهندسين زمين شناس مورد بررسي قرار ميگيرد و در فواصل مختلف از كوه نمونه برداري مي كنند و آنها را در آزمايشگاه مورد بررسي قرار مي دهند ، و گسلهاي موجود در منطقه را شناسائي و نوع حركت آنها را مشخص مي كنند ، سپس نقشه اي از مقطع طولي كوه انتخاب كرده و روي آن جنس نوع سنگها ، محل گسلها و مقاطع ريزشي را مشخص مي كنند .

در مرحله بعد مسير توسط نقشه برداران ميخ كوبي مي شود و از هردو طرف كوه مورد بررسي قرار مي گيرد و بعد از مثلث بندي كردن مراحل ساخت تونل شروع مي شود .

 

 

ابتدا قسمتهاي كم ارتفاع در دو سركوه كه از سنگهاي شكننده و ترك دار مي باشند را از هرد و طرف ابتدا و انتهاي تونل كوه بري كرده تا مقاطع اصلي تونل كه سطحي تقريباً يكپارچه است بدست آيد .

 

در تونل هاي بزرگ حفاري از هر دو طرف كوه شروع مي شود و اين عمل آنقدر ادامه پيدا كرده تا هر دو حفره تونل به هم برسند .

درموقع حفاري بايد مرتباً مسير از هر دو طرف توسط نقشه برداران بررسي شود چون اگر اشتباهي در اين مرحله صورت گيرد وتونل از هر دو طرف به هم نرسد چه از نظر اختلاف ارتفاع و چه از نظر مقطع چپ وراست ، عواقب جبران ناپذيري را به همراه دارد .

حفاري در دو مرحله انجام مي شود . به اين صورت كه اول سطح بالائي تونل كه تقريباً 3/2 ارتفاع تونل مي باشد را حفاري كرده و بعد از اتمام كار شروع به كف برداري يعني 4/1 پائين تونل مي كنيم .

ارتفاع حفاري اوليه تونل بايد به اندازه اي باشد كه ماشينهاي سنگين بتوانند براي تخليه سنگهاي تونل براحتي در آن حركت كنند .

چگونگي حفاري :

اين عمل بوسيله مته هاي دستي و يا دستگاههاي حفاري و چالزني از جمله ارتراك و درل واگن صورت مي گيرد .

بايد ابتدا مقطعي را كه مي خواهيم چالزني كنيم در سطح اوليه مقطع تونل خط كشي كنيم بعد محل چالها روي سطح مشخص شود و سپس چالها را به طول و مقطع مناسب حفر كنيم . سپس داخل آن را با ديناميت و مواد آمفو پر كرده و چاشني گذاري كنيم و آنگاه خاك سرند شده مرطوب ريخته و بكوبيم .

اين كار را براي هر يك از چالها انجام داده و سيمهاي آنها را به هم وصل كرده ، و بوسيله سيمي بلند و دور از محل انفجار برق يا باطري را وصل مي كنيم و انفجار صورت مي گيرد .

نحوه چاشني گذاري؛

در موقع چاشني گذاري و استفاده از مواد منفجره چه از نظر مقدار ، فاصله چالها و ترتيب بندي انفجار بايد دقت زيادي كرد .

از نظر مقدار مواد جداولي وجود دارد كه مي توان به آنها رجوع كرد و آنها را مورد استفاده قرار داد ولي با توجه به مختلف بودن جنس سنگها و مواد منفجر بهتر است از روش تجربي مقدار موارد را بدست آورد .

 

متن کامل مقاله اموزشی مراحل ساخت تونلهای بزرگ را از لینک زیر دریافت نمایید :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...