رفتن به مطلب

حفاظت كمپرسور در مقابل برگشت جريان


ارسال های توصیه شده

حفاظت كمپرسور در مقابل برگشت جريان

 

در اغلب سيستمهاي تبريد و تهويه مطبوع ، مي توان با كنترل صحيح خط تغذية مبرّد ، از ورود مبرّد مايع به كمپرسور جلوگيري كرد . در بعضي از سيستمها به دليل عملكرد نامطلوب شير انبساط ، تغييرات ناگهاني بار و يا به دلايل ديگر ، مقاديري از مبرّد به صورت مايع وارد كمپرسور مي شود كه چون مقدار آن زياد نيست آسيب جدي به كمپرسور وارد نمي كند . با اين وجود سيستمهاي خاصي هستند كه به علت طراحي ويژة خود ،‌ به تناوب كمپرسور را با مادة مبرّد اضافي پر مي كنند . در اين گونه سيستمها چرخة تبريد براي انجام يكي از كارهاي زير متناوباً معكوس مي شود :

 

1- تأمين گاز داغ براي برفك زدايي اواپراتور

 

2- توليد گرما به منظور تسهيل جداسازي در دستگاههاي يخ ساز

 

3- تغيير وضعيت كاري سيستم از حالت سرمايشي به حالت گرمايشي و برعكس در پمپهاي گرمايي .

 

اين سيستمها از نظر طرز كار و تأثيري كه بر كمپرسور مي گذارند تقريباً يكسان هستند . براي اينكه بدانيم واقعاً چه اتفاقي مي افتد ، يك پمپ گرمايي هوايي را در نظر مي گيريم . در پمپ گرمايي هر بار كه چرخة تبريد معكوس مي شود ، برگشت جريان پيش مي آيد . در خلال چرخة سرمايش ، كويلهاي خارجي نقش كندانسور را ايفا مي كنند و بخار داغ خروجي كمپرسور مرتباً در داخل آنها تقطير مي شود . لوله هايي كه حبابهاي كنترل شيرهاي انبساط روي آنها بسته شده است در اين لحظه گاز داغ دارند و دماي آنها بالاست . با برگشت چرخه به حالت گرمايش ، كويلهاي خارجي نقش اواپراتور را به عهده مي گيرند و مايع مبرّد موجود در داخل آنها به خط مكش كمپرسور مي ريزد . نكتة مهمتر اينكه شيرهاي انبساط گرمايي در حالت كاملاً باز قرار مي گيرند ، زيرا لوله هايي كه حبابهاي شيرهاي انبساط روي آنها بسته شده اند ، هنوز گرم هستند (لوله هايي كه قبلاً محتوي گاز داغ بودند) . بنابراين تا هنگام برقراري كنترل مجدد توسط حبابها ، جريان مبرّد از اين شيرها ادامه مي يابد . مجموعه دو اثر فوق موجب برگشت مقدار قابل ملاحظه اي از مبرّد از طريق خط مكش به داخل كمپرسور خواهد شد .

 

از آنجايي كه برگشت متناوب جريان مبرّد مايع به كمپرسور اجتناب ناپذير است ، بايد اقداماتي براي حفاظت كمپرسور انجام گيرد ، چون در غير اين صورت عمر كمپرسور تا حد زيادي كاهش مي يابد . بهترين روش حفاظت كمپرسور ، تله گذاري در لولة مكش است كه دو راه براي انجام آن وجود دارد :

1. مايع مبرّد وارد تله و داخل آن به طور كامل تبخير مي شود . روغن باقيمانده در تله نيز به طور خودكار به خط مكش بر مي گردد .

2. در اين روش از يك مبدل گرمايي و يك انبارة مكش استفاده مي شود . مايع مبرّد برگشتي پس از عبور از مبدل گرمايي به انبارة مكش فرستاده مي شود و از آنجا از طريق سوراخ تنظيم انباره به طور تدريجي و آهسته همراه با بخار مبرّد راهي كمپرسور مي شود .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...