رفتن به مطلب

ساخت نخستین انتشاردهنده صوتی غیرمتقابل جهان


ارسال های توصیه شده

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 92120905503

 

جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۴

 

 

2

تیمی از محققان دانشگاه تگزاس نخستین انتشاردهنده صوتی غیرمتقابل جهان را ساختند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آزمایشات محققان این دانشگاه نشان داد، تقارن بنیادی امواج صوتی که از طریق هوا و بین دو نقطه در فضا حرکت می‌کنند را می‌توان با استفاده از ابزاری ساده و فشرده شکست. تقارن بنیادی امواج صوتی بدین معنی است که چنانچه فردی صدایی را می‌شود، صدای وی نیز قابل شنیده شدن است.

دانشمندان در این پژوهش توانستند ارتباط یک طرفه‌ای را برای حرکت صوت در هوا خلق کنند.

یک انتشاردهنده الکترونیکی که به طور معمول در ابزار ارتباطی و رادارها به کار می‌رود، ابزاری غیرمتقابل و مجهز به سه پورت است که در آن ریزموج‌ها یا سیگنال‌های رادیویی در شیو‌ه‌های متوالی از پورتی به پورت دیگر منتقل می‌شوند. زمانی که یکی از پورت‌ها مورد استفاده نیست، انتشاردهنده مانند یک ایزوله‌کننده عمل می‌کند و به سیگنال‌ها امکان جریان‌یافتن بدون بازگشت از پورتی به پورت دیگر را می‌دهد.

 

تیم علمی دریافت که همان کارکرد برای امواج صوتی متحرک در هوا صادق است و این امر منجر به ساخت نخستین انتشاردهنده صوتی سه‌ پورتی در نوع خود شد.

این انتشاردهنده، اساسا یک جاده یک طرفه صوتی است که امواج صوتی را در یک طرف انتقال می‌دهد و آنها را در جهت بازگشت در مسیری خطی مسدود می‌کند.

این موفقیت به پیشرفت‌هایی در کنترل نویز، تجهیزات صوتی جدید برای سونارها و سیستم‌های ارتباطات صوتی و همچنین ساخت اجزای فشرده پیشرفته برای تصویربرداری و حس‌کردن صوتی منجر خواهد شد.

جزئیات دستاورد علمی جدید در مجله Science منتشر شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...