رفتن به مطلب

اسپم‌ و راهکارهای مقابله با آن


moein_13

ارسال های توصیه شده

اسپم‌ و راهکارهای مقابله با آن

 

 

حتماً می­دانید در آن زمان­ها جابجایی نامه یا از طریق چاپار یا همان پیک امروزی خودمان و یا از طریق پرندگانی چون کبوتر بوده است که در هر دو مورد با توجه به مسافت و طول مسیر مدت زمانی طول می‌کشید تا نامه از مبدأ به مقصد برسد، اما در عصری که ما در آن زندگی می­کنیم دیگر کمتر نامه­ای روی کاغذ نوشته می­شود و کمتر نامه­ای به اداره پست یا پیک تحویل می­شود تا در اسرع وقت به گیرنده تحویل شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

50a1060b80be684373c81b559452bb3a.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ای نامۀ تو بدترین سرآغاز

بی آنتی­اسپم نامه کی کنم باز!

حتماً این بیت شعری برایتان آشناست و در این مایه از شاعر بزرگ آقای نظامی شعری شنیده یا خوانده‌اید، اما موضوع ما با آقای نظامی فرق دارد از زمان ایشان ( قرن ششم و هفتم هجری قمری ) تا زمان ما تا کنون نزدیک به نه قرن اختلاف زمان وجود دارد، این اختلاف زمان و تغییر و تحولات جوی و زمانه باعث شده است که انسان‌های عصر ما کمی با اکراه بیشتر نامه بنویسند، نامه بخواند، نامه نخوانند و نامه دریافت کنند.

حتماً می­دانید در آن زمان­ها جابجایی نامه یا از طریق چاپار یا همان پیک امروزی خودمان و یا از طریق پرندگانی چون کبوتر بوده است که در هر دو مورد با توجه به مسافت و طول مسیر مدت زمانی طول می‌کشید تا نامه از مبدأ به مقصد برسد، اما در عصری که ما در آن زندگی می­کنیم دیگر کمتر نامه­ای روی کاغذ نوشته می­شود و کمتر نامه­ای به اداره پست یا پیک تحویل می­شود تا در اسرع وقت به گیرنده تحویل شود.

این روزها همه چیز الکترونیکی شده، حتی دیگر پارچ آبی هم بر سر میز غذا دیده نمی­شود آب خنک یا از آبسردکن یخچال خارج می­شود یا از دستگاه­های آبسردکن و آبگرمکن که هر دو آنها هم الکترونیکی هستند. بلایی که بر سر نامه­ها نیز وارد شده کمتر از پارچ آب خنک نیست که بیشتر است. نامه­ها هم الکترونیکی شده، اما چرا گفتم «انسان­های عصر ما کمی با اکراه بیشتر نامه می­نویسند، نامه می‌خواند، نامه نمی­خوانند و یا نامه دریافت می­کنند» دلیلش روشن است اگر الآن قصد دارید به دوست خود که مشغول امدادرسانی به زلزله­زدگان هائیتی است نامه­ای ارسال کنید دو روش الکترونیکی وجود دارد، اول پای میز کامپیوتر می­نشینید و پس از اتصال به اینترنت وارد ایمیل خود می­شوید شروع به تایپ نامه می­کنید و در کمتر از چند دقیقه نامه را به دست دوستتان در هائیتی می­رسانید.

راه دوم کمی راحت­تر است گوشی موبایلتان را برمی­دارید و یک پیام کوتاه خودمانی می­نویسید و بعد آن را ارسال می­کنید، با صرفنظر از اینکه سیستم مخابرات ما ممکن است با سیستم مخابرات دوستتان تفاوت داشته باشد و پیام کوتاه شما به شماره او ارسال نشود حدوداً یک الی دو دقیقه طول می­کشد که پیام کوتاه شما به دست دوستتان برسد و او شما را از احوال مردم آواره شده هائیتی با خبر کند.

اما این بخشی از فواید تکنولوژی و تغییرات زمانه بود، همین ارسال نامه و پیام کوتاه تبدیل شده به یک رسانه با میلیون­ها مخاطب، در تحقیقاتی که آژانس امنیت اطلاعات اروپا انجام داده مشخص شده که حدود ۶/۹۵ درصد از ایمیل­هایی که وارد صندوق پست الکترونیک مخاطبین این رسانه در سراسر دنیا می­شود هرزنامه یا همان نامه­های ناخواسته هستند.

تحقیقات آژانس امنیت اطلاعات و شبکه اروپا (Enisa) با بررسی ۹۰ شرکت ارائه دهنده خدمات ایمیل که به بیش از ۸۰ میلیون صندوق پست الکترونیک در ۳۰ کشور اروپایی ارائه خدمات می­کنند دریافت که تنها ۴/۴ درصد از تمام نامه­های الکترونیکی که وارد ایمیل کاربران می­شوند از سوی افراد آشنا ارسال شده­اند و ۶/۹۵ درصد مابقی هرزنامه (اسپم) هستند. به طوری که این آمار در سال ۲۰۰۷ میلادی برابر با ۹۴ درصد بوده است.

سهولت، سرعت، مخاطبین زیاد، مخاطبین کم دقت، هزینه کم و بازدهی خوب، عدم وجود سیستم کنترل هوشمند پایه­های رشد نامه­های اسپم را روزبه­روز قوی­تر می­سازد. اما چه کسی یا چه کسانی مبادرت به انجام چنین کاری می­ورزند، یا به عبارتی چه کسانی مهارت، دقت و سرعت لازم برای ارسال اسپم را دارند؟ باز هم در تحقیقات آژانس امنیت اطلاعات و شبکه اروپا (Enisa) نیز جواب سؤالمان قید شده است، اطلاعات این مؤسسه نشان می­دهد که آمریکا بزرگ­ترین تولید کننده هرزنامه در سطح جهان است به طوری که ۸/۱۹ درصد از تمام هرزنامه­ها در این کشور تولید می­شوند.

پس از آمریکا چین با ۹/۹ درصد و روسیه با ۴/۶ درصد در مقام­های اول تا سوم ارسال هرزنامه قرار دارند. پس از این سه کشور رتبه­بندی سایر کشورهایی همچون انگلیس، اسپانیا، آرژانتین، آلمان، برزیل، فرانسه و ایتالیا به این ترتیب است و این کشورها در مقام­های بعدی تولیدکنندگان بزرگ هرزنامه در دنیا قرار دارند. اما با این همه اسپم چه باید کرد، راهکار امنیتی موجود، استفاده از نرم­افزارهای *****ینگ اسپم است، اما برای کاربران استفاده و خرید چنین ابزارهایی کمی دشوار است، صرفنظر از گران قیمت بودن این ابزارها و نداشتن دانش کافی، عدم استفاده از این ابزارها را برایمان تولید کرده است.

بهینه­سازی ایمیل­ها و استفاده از قابلیت­های نرم­افزارهای اسپم *****ینگ مستلزم صرف هزینه و از همه مهم­تر از دست دادن زمان است. پس چه کنیم تا دچار چنین بلایی نشویم؟ انتخاب یک میزبان ایمیل خوب و قوی یکی از بهترین راهکارهای پیش رویمان است، همان طور که می­دانید یکی از وظایف اصلی شرکت­های ارائه دهنده سرویس ایمیل، حفظ امنیت و ارائه هر چه بهتر و خدمات است.

آنها موظف به اجرای سیستم­های امنیتی مانند ضد ویروس و ضد اسپم در سرورهای ارائه خدمات ایمیل هستند، بسیاری از شرکت­های ارائه دهنده خدمات میزبانی ایمیل به دلیل استفاده نکردن از یک ضد اسپم قوی دچار نقصان ارائه خدمات ایمیل هستند و این نارضایتی مشتریان را به بار می­آورد. کاربران مجبورند روزانه چند ده تا ایمیل را باز کنند و متوجه شوند که محتوی ایمیل باز شده به دردشان نمی­خورد و مجبورند آن را حذف کنند.

این اتفاقیست که روزانه برای شما هم می­افتد است. زمان را از دست ندهید، قبل از انتخاب شرکتی به عنوان میزبان ایمیل خود حتماً مطلع شوید که آنها برای اسپم *****ینگ شما چه برنامه­ای را چیده­اند و چگونه می­توانند شما را از شر ویروس­های داخل ایمیل­ها و اسپم­ها رهایی دهند. اگر بخواهم یکی از این ابزارهای قوی و هوشمند را معرفی کنم باز هم باید به سراغ شرکت تولید کننده نرم­افزارهای امنیتی کسپرسکی بروم، این شرکت محصولات متعددی در زمینه امنیت تولید کرده است، از آن جمله، آنتی­ویروس و آنتی­اسپم مخصوص به ایمیل سرور از محصولات این شرکت است.

انعطاف­پذیری و به­روزرسانی سریع باعث محبوبیت این ابزار در بین ابزارهای رقیب شده است و شرکت میزبانی موفق به ارائه خدمات بهتر خواهد بود که از ضد ویروس و ضد اسپم در سرویس ایمیل خود استفاده کند. مقابله با هرزنامه­نویسان بسیار دشوار است چرا که هر یک از آنها روش خاص خود را در ارسال ایمیل­های ناخواسته دارند اما به تازگی نیز متوجه شدیم که دانشمندان آمریکایی سیستم جدیدی را ابداع کردند که می­تواند هر نوع هرزنامه­ای را با ۱۰۰ درصد موفقیت مسدود کنند.

محققان مؤسسه بین­المللی رایانه در برکلی کالیفرنیا سیستم جدیدی را ساخته­اند که قادر است از ورود انواع هرزنامه­ها به صندوق پست الکترونیک کاربر جلوگیری کند. هرزنامه­نویسان می­توانند با اعمال اندکی تغییرات به صورت اتوماتیک از سیستم *****ینگ ضداسپم­ها نیز عبور کنند اما بر اساس گزارش اکونومیک تایمز، محققان برکلی به دنبال راه‌حل ریشه­ای این مشکل برآمده­اند و یک «ابر-*****» را ایجاد کردند که قادر است حتی کوچک­ترین تغییرات ایجاد شده توسط هرزنامه­نویسان را درک کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...