رفتن به مطلب

حاشيه نشيني چالشي فراروي توسعه پايدار شهري (با تأكيد بر شهر همدان)


ارسال های توصیه شده

طرح مسئله: جهان به سرعت در حال گسترش زندگي شهري است. سرعت رشد شهرنشيني در كشورهاي در حال توسعه بيشتر از كشورهاي توسعه يافته است. در ايران نيز شهرنشيني با روندي سريع و شتابان همراه بوده و اين رشد شتابان، مسائل و معضلات بسياري براي شهرهاي ايران به دنبال داشته است. در اين ميان، حاشيه نشيني به عنوان آيينه تمام نماي مسائل شهري، جايگاه و اهميت خاصي در تحقيقات اجتماعي دارد.

روش: اين مقاله، به بررسي حاشيه نشيني به عنوان چالشي فراروي توسعه مدهاي پايدار شهري پرداخته و در اين ارتباط علل، مكانيسم و پي حاشيه نشيني در شهر همدان با استفاده از رويكردهاي كمي و كيفي مورد كندوكاو و بررسي قرار گرفته است. در اين تحقيق با استفاده از تكنيك هاي مصاحبه و مشاهده و پرسشنامه محقق ساخته در مناطق حاشيه شهر همدان داده هاي مورد نياز جمع آوري گرديده است.

يافته ها و نتايج: براساس يافته هاي اين مطالعه بخش عمده اسكان غيررسمي شهر همدان ناشي از مهاجرت هاي روستا شهري است. حاشيه نشينان از شهر و محله زندگي خود رضايت بالايي ندارند و از احساس تعلق شهروندي پاييني برخوردار هستند. بهبود زيرساخت هاي فيزيكي شهر يا محله مهمترين اولويت آنان براي بهبود وضعيتشان محسوب مي گردد.

 

كليد واژه ها: توسعه پايدار، حاشيه نشيني، شهرنشيني، مسائل اجتماعي، مهاجرت

 

نویسندگان: اسداله نقدی، رسول صادقی

فصلنامه علمي پژوهشي رفاه اجتماعي، سال پنجم، شماره 20، صص 233-213

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...