رفتن به مطلب

تکنیک هاي ریخت شناسی شهري در تهیه راهنماهاي طراحی شهري


ارسال های توصیه شده

ریخت شناسی شهري به عنوان " علم فرم شهري" داراي ظرفیت هاي قابل توجهی براي مشارکت در فهم و مدیریت توسعه شهري میباشد، خصوصا در دوران کنونی که شهرها با تغییرات بی سابقه اي مواجه شده اند که هم ساکنان شهرها را در ادراك و ایجاد تصویر ذهنی از شهرها دچار مشکل کرده است و هم طراحان را در کنترل و هدایت ساخت و سازهاي جدید با چالشی جدي مواجه کرده است. استفاده از ریخت شناسی شهري در تحلیل فرم و منظر شهري در صورت آگاهی از موارد زیر، به شکل موثرتري میتواند صورت بگیرد: 1- شناسایی مبانی نظري این حوزه دانشی 2- شناسایی و تفکیک تکنیک هاي ریخت شناسی شهري 3- شناسایی و تحلیل و تفکیک تجارب پیشین این رشته در قالب شناسایی مکاتب و اندیشه ها و نمونه مطالعات و استفاده ها از تحلیل هاي ریخت شناسانه.

راهنماي طراحی شهري، بیان تفصیلی و حتی المقدور تصویر سیاست ها و اهدافی است که در مقیاس کلانشهر و با هدف ارتقاء کیفیت کالبدي آن تدوین می شوند، به شکلی که آنها (سیاست ها و اهداف) را به زبان طراحی و قابل اجرا درآورد. سه تکنیک " تحلیل نقشه" ،" گونه شناسی" و" مطالعه شخصیت شهر" که در ریخت شناسی شهري مورد استفاده هستند براي تهیه اهداف و سیاست ها در راهنماهاي شهري که متوجه مسایل فرم و منظر شهري می باشند، کاربرد دارند. این مقاله پس از تعریف راهنماهاي شهري به معرفی تکنیک هاي سه گانه ریخت شناسی شهري می پردازد و نحوه استفاده و مزایاي استفاده از آنها در تهیه راهنماهاي شهري را مشخص می کند.

 

نویسندگان: امیر طیبی، علی غفاری

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...