رفتن به مطلب

بازشناسي نسبت هاي معماري و منظر براساس نظريه ادراك گشتالت


sam arch

ارسال های توصیه شده

[TABLE=width: 95%, align: right]

[TR]

[TD]بازشناسي نسبت هاي معماري و منظر براساس نظريه ادراك گشتالت

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

 

چکیده:

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]ادراك فرايند كسب اطلاعات از محيط است. نظريه گشتالت معتقد است نخست، كليت يك موضوع درك مي شود و سپس اجزا تشكيل دهنده آن مورد شناخت قرار مي گيرد. بر اين اساس، اصول و قوانين بصري چنين ادراكي قابل تعريف خواهند بود. قوانين هشت گانه بصري گشتالت در هنر( زياده نمايي، مجاورت، تشابه، بستگي، تجربه، سطح، تقارن و بسته بودن)، تصوير را شامل دو جزء شكل و زمينه مي داند كه مبتني بر پيشاشناخت و ساير تجارب حسي قابل تحليل هستند. اين نوشتار نسبت هاي چهارگانه معماري- منظر را مبتني بر اصل شكل-زمينه و بر اساس قوانين هشت گانه گشتالت مورد بررسي تحليلي- گرافيكي قرار مي دهد. نمونه هاي مورد بررسي، تك آثار معماري در مناظر طبيعي پيرامون خود هستند كه تنها به عنوان مصداق مورد اشاره قرار گرفته و جهت تحليل بهتر گرافيكي استفاده شده اند. نتايج حاصل از اين تحقيق نشان مي دهد كه تحليل اثر معماري(شكل) در منظر (پس زمينه) بر اساس قوانين گشتالت امكان پذير بوده و دسته بندي هاي پيشين در بررسي نسبت هاي معماري و منظر (شامل «معماري در ادغام با منظر»، «معماري در تضاد با منظر»، «معماري در تعامل با منظر» و «منظر به مثابه معماري») با قوانين بصري گشتالت مورد اثبات مجدد قرار مي گيرند. هم چنين رويكرد «منظر به مثابه معماري» به عنوان رويكرد در حال تكوين دنياي معاصر، نوع جديدي از تعامل شكل-زمينه است كه اولويت را به زمينه (منظر) داده و فرم معماري را حاصل خلق مناظر انسان ساخت مي داند. اين رويكرد برخلاف موارد ديگر به وسيله تمامي هشت اصل بصري گشتالت قابل تحليل است. بنابراين واجد تمامي اصول گشتالت مي باشد. هم چنين اصل تشابه در تحليل تمامي رويكردهاي معماري نسبت به منظر مورد استفاده بوده و اصول تقارن و تجربه نيز تنها در يك رويكرد (منظر به مثابه معماري) استفاده شده است.

 

 

مشخصات مقاله:مقاله در 8 صفحه به قلم محسن فیضی(استاد دانشگاه معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران) و علی اسد پور(پژوهشگر دکتری معماری منظر دانشگاه علم و صنعت ایران).منبع:هنر ،شماره پياپي 185، ،سال شانزدهم،، شماره در سال 5، بهمن، 1392، صفحه 66-73

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...