رفتن به مطلب

آبیاری قطره‌ای


masi eng

ارسال های توصیه شده

آبیاری قطره‌ای (به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: Drip irrigation) عبارت است از روشی که در آن
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کم از روزنه یا وسیله‌ای به نام قطره چکان از شبکه خارج و به صورت قطراتی در پای
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ریخته می‌شود. گاهی این نوع آبیاری را آبیاری موضعی نیز می‌نامند. شبکه‌ای که آب را در سراسر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
توزیع می‌نماید به کمک قطره چکان و با فشار کم در روی زمین پاشیده می‌شود. از مشخصات این روش تحویل آب به گیاه با فشار کم در منطقه توسعه ریشه‌ها، در سطح زمین (در زیر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) می‌باشد تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود.

 

[h=2]پیش درآمد

[/h]

این روش در دهه پنجاه ترویج شد و سطوح بزرگی با این روش آبیاری شدند ولی با مرور زمان مزایا و معایب این روش مشخص شد. هزینه‌های زیاد و تکنیک‌های نسبتاًَ پیشرفته این روش و نمک‌ها و مواد جامد معلق در آبهای ایران (که سبب گرفتگی قطره چکان‌ها می‌شوند) از معایب آبیاری قطره‌ای بوده و باعث شده که کشاورزان با دقت و تحقیقات بیشتری از این روش آبیاری استفاده کنند؛ ولی این موارد دلیل نمی‌شود که روش آبیاری قطره‌ای را مطرود بدانیم و در پی رفع معایب آن باشیم.

مهمترین تفاوت آبیاری قطره‌ای با سایر روش‌های

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در این است که بین تبخیر-تعرق و مقدار آبی که باید به زمین داده شود، در یک دوره زمانی محدود(۲۴ تا ۷۲ ساعت) توازن برقرار می‌شود. این امر باعث می‌شود با توجه به محدود بودن میزان آب در دسترس، بیشترین بهره وری از آب انجام پذیرد. از آنجا که سیستم‌های آبیاری موضعی/قطره‌ای ثابت هستند، خودکار کردن بسیاری از آنها آسان است. این سیستم‌ها برای مدیران آبیاری که قصد اختلاط
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و آب (کود آبیاری) را درون سیستم آبیاری دارند، مناسب هستند.

 

[h=2]ابزارهای آبیاری قطره‌ای

[/h]

منبع آب،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، ***** شن، تانک کود، مرکز کنترل، ***** توری، لوله اصلی، لوله آبرسانی، لوله‌های جانبی یا لوله‌های فرعی (لاترال‌ها)، قطره چکان.

[h=2]طرز کار شبکه آبیاری قطره‌ای

[/h]

آب توسط پمپ از منبع آب به داخل شبکه پمپ شده و ضمن عبور از سیکلون، شن و مواد خارجی خیلی درشت آن ته نشین می‌شود. در ***** بقیه مواد جامد معلق در آب گرفته می‌شود. بخشی از آب وارد تانک کود شده با حل مقداری کود در آب این محلول از انتهای دیگر تانک خارج و مجدداً وارد جریان اصلی آب می‌گردد. آب پس از عبور از *****توری وارد لوله‌های توزیع کننده شده و مرکز کنترل این مجموعه را هماهنگ می‌کند. در حال حاضر این روش آبیاری برای محصولات گران قیمت اقتصادی بوده و گیاهان گلخانه‌ای و کلیه گیاهانی که کشت آن زیر پلاستیک صرفه اقتصادی داشته باشد امکان پذیر است. ولی برای غلات، حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و سایر محصولاتی که قیمت آن پائین است صرف نمی‌کند.

[h=2]انتخاب قطره چکان

[/h]

انتخاب قطره چکان مهمترین کاری است که در یک شبکه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قطره‌ای باید انجام گیرد. انتخاب صحیح باعث می‌شود که هزینه‌های نگهداری و زیان‌های ناشی از مسدود شدن مجراها در اثر گرفتگی، به مقدار قابل توجهی کاهش یابد.

[h=2]انواع قطره چکانها

[/h]

ساده‌ترین قطره چکان لوله‌ای است که در طول آن بفواصل مختلف روزنه‌های بسیار ریزی ایجاد شده و آب از این روزنه‌ها خارج می‌شود.

[h=2]قطره چکان دکمه‌ای

[/h]

این قطره چکانها کوچک بوده و دارای دهانه کوچکی به قطر کمتر از یک میلیمتر هستند. با سوراخ کردن لوله‌های آبرسانی فرعی این قطره چکانها در آن سوراخها قرار می‌گیرند. آب از دهانه وروی داخل قطره چکان شده و پس از طی بدنه از دهانه خروجی آن به سطح

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می‌چکد. از مزایای این قطره چکان ارزانی قیمت آن و سرعت نصب و ساده بودن کار با آنهاست.

[h=2]قطره چکان با مجرای طولانی

[/h]

این نوع قطره چکان در مسیر لوله فرعی قرار گرفته و آب از دهانه ورودی وارد قطره چکان شده و پس از طی مسیر مارپیچ طولانی از دهانه خروجی خارج می‌گردد. عیب عمده این قطره چکان احتمال مسدود شدن مسیر در اثر رسوبات نمکی و یا ذرات جامد معلق در آب می‌باشد. این قطره چکان قابل تعمیر نبوده و در اثر انسداد مجرا باید با آب اسید شسته و یا تعویض شود.

[h=2]قطره چکان صفحه‌ای

[/h]

این قطره چکان از چند صفحه منطبق بر هم تشکیل شده بطوریکه هر صفحه دارای دیواره عرضی عمودی بر صفحات است. آب در مسیر خود این دیواره‌های عرضی را دور زده و از سوراخ انتهایی به صورت قطره خارج می‌شود. مجموعه این صفحات روی هم قرار گرفته و به قطره چکان شکل صندوقی کوچکی می‌دهد.

[h=2]قطره چکان چند دهانه‌ای

[/h]

برای آبیاری درختان در باغهای میوه اجباراً از قطره چکانهایی که با فشار زیادتر و با چند دهانه خروجی آب را به پای درخت برسانند استفاده می‌شود. به هر یک از دهانه‌ها لوله باریکی وصل شده و آب را تا فاصله چند متری منتقل می‌نماید. بدین ترتیب با یک یا دو قطره چکان می‌توان نسبت به آبیاری یک درخت اقدام نمود. تعداد این خروجی‌ها از ۵-۱ متغیر است.

[h=2]تجمع نمک در آبیار ی قطره‌ای

[/h]

آب آبیاری دارای مقداری نمک محلول در خود است که ممکن است موجب مسدود شدن مجرای قطره چکانها شود. بعضی اوقات نیز این نمکها همراه آب آبیاری وارد منطقه ریشه گیاه شده و زیان فراوانی به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
وارد می‌سازد.

برای شست‌وشوی این

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به دو روش عمل می‌کنند:

  1. در زمستان از آب رودخانه‌ها و یا جریانهای سطحی حاصله از بارندگی یا آبهای اضافی موجود در منطقه برای شست‌وشو استفاده می‌شود.
  2. هر دو سال یکبار زمینهای آبیاری قطره‌ای را با روش کرتی کشت و آبیاری می‌کنند.

[h=2]اسید شویی در آبیاری قطره‌ای

[/h]

اسید در سیستمهای آبیاری به منظور شستشوی رسوبات تثبیت شده درون لوله‌ها و قطره چکانها که ناشی از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
محلول در آب آبیاری می‌باشد کاربردهای فراوانی دارد. این نوع رسوبات یا از آب آبیاری ناشی شده و یا به دلیل بکار گیری و تزریق کودهای محلول نامرغوب در آب آبیاری بوجود می‌آید. جهت تزریق
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به درون سیستم آبیاری همان لوازمی بکار می‌رود که در هنگام تزریق کود از آنها استفاده می‌شود.

اسیدهای مناسب جهت شستشوی سیستم به شرح زیر می‌باشد: – اسید هیدروکلریک – اسید سولفوریک – اسید فسفریک

لینک به دیدگاه

آبیاری قطره ای

آبیاری قطره ای یکی از روش های پیشرفته و تکامل یافته آبیاری تحت فشار است که در آن آب به صورت قطره توسط قطره چکان به میزان لازم در اختیار درختان و انواع محصولات وجینی قرار می گیرد و فقط منطقه اطراف ریشه را خیس می کند و در واقع با مصرف حداقل آب ، نیاز آبی گیاه تامین می گردد . یعنی رساندن آب به گیاهان به مقدار کم و دفعات زیاد .

 

 

مشخصات فنی سیستم :

 

قسمت اصلی کنترل ـ لوله های اصلی آبرسان ـ لوله های آبده ـ قطره چکان ها قسمت اصلی کنترل شامل قسمت های زیر می باشد : الف ـ هیدروسیکلون ، ب ـ ***** شن ، ج ـ مرکز کنترل ، د ـ تانک کود ، À ـ ***** توری در سیستم آبیاری قطره ای آب از مرکز کنترل وارد لوله های آبرسان شده و سپس از طریق لوله های فرعی به قطره چکانها رسیده و از آنجا به صورت قطره به زمین می ریزد و مرکز کنترل ، *****های مختلف برای گرفتن شن ، جلبکها و ذرات معلق در آب وجود دارد .

 

01.JPG

 

محاسن و معایب سیستم :

 

ـ تمامی مزایای سیستم در صفحه یک آورده شده است .

ـ گرفتگی قطره چکان به دلیل املاح موجود در آب وجود دارد .

 

02.JPG

 

آبیاری قطره ای سوپر دریپ :

 

در این نوع سیستم لوله ها به صورت نوارهایی در روی سطح خاک قرار می گیرند . در هر 10 ـ 20 ـ 30 سانتیمتری دارای قطره چکان می باشند این نوارها برای کشت های ردیفی ، انواع سبزیجات ، توت فرنگی ، موز ، ذرت ، نیشکر ، گیاهان علوفه ای ، گیاهان گلخانه ای ، هندوانه ، خربزه ، خیار ، گوجه فرنگی ، کاهو ، کلم ، سیب زمینی ، فلفل ، هویج ، پیاز ، چغندر قند ، پنبه ، گل آفتابگردان ، تاکستان انگور و نهالستان ها مناسب می باشد .

 

03.JPG

 

04.JPG

 

05.JPG06.JPG

 

07.JPG08.JPG

 

 

مزایای آبیاری قطره ای سوپر دریپ :

ـ فضای انبارداری و سهولت نگهداری در بین فصول رشد محصول حداقل بوده و سبک با قابلیت حمل آسان می باشد .

ـ اتصالات آن به صورت قطعات ساده و استاندارد موجود است و روش کارگذاری آن به صورت دستی و ماشینی بسیار ساده است .

ـ باعث صرفه جویی در آب ، نیروی انسانی و کود شده و کیفیت محصول را افزایش داده و همچنین هزینه آن بسیار کم است .

ـ جنس پلاستیکی مخصوص آن از چسبیدن جلبک ها و رسوبات معدنی جلوگیری می کند . در مقابل گرما و اشعه ماوراءبنفش ، کلیه کودهای شیمیایی ، سموم ، دفع آفات و اسپری های کشاورزی مقاوم است .

 

ـ قابلیت نصب روی خاک ، زیر خاک و یا حتی معلق بوده و یکنواختی آبدهی آن تا 2/99 درصد نیزمی رسد .

ـ قطره چکانها از اجزا لوله بوده و در نتیجه امکان جدا شدن آنها از سیستم مرتفع گردیده .

ـ قوی و بادوام بوده و تحت تاثیر باد قرار نگرفته و قابل استفاده تا 3 سال زراعی می باشد .

ـ قرقره های استاندارد به طول 1000 تا 2000 متر می باشد .

لینک به دیدگاه

آبیاری قطره ای روشی است نوین در صنعت کشاورزی در این روش آب با فشار فراوان از منفذهائی که به وسیله دریپرها یا قطره چکان در جان لوله ایجاد شده است به بیرون پرتاب میشود که به صورت قطره ای به پای نهال ویا درختچه میریزد از شاخصه های اصلی این روش تحویل آب به میزان لازم جهت مصرف یک گیاه وجلوگیری از اتلاف آب و انرژی و رساندن آب به ریشه های گیاه در مدت زمان تعیین شده میباشد این روش با تمام امتیازاتی که دارد از چند نظر دچار معایبی نیز میباشد که شایع ترین آنها املاح موجود در آب میباشد که از خارج شدن آب از قطره چکانها جلوگیری میکند

لینک به دیدگاه

b8501af7b64d.jpg

 

 

1. پمپ

 

2. پایه شیر تنظیم فشار

 

3.شیر کنترل

 

4. تانک کود یا دستگاه تزریق کود

 

5. شیر لوله اصلی

 

6. فشار سنج

 

7. صافی (***** شن)

 

8. دبی سنج

 

9.لوله اصلی

 

10. شیر های قطعات

 

11. لوله های اصلی

 

12. لوله های لترال (لوله های آبده )

 

13. بست های ابتدایی

 

آب به فرمان قسمت ایستگاه کنترل مرکزی توسط پمپ از منبـع آب به داخل شبکه پمپ شده و ضمن عبور از ***** سیکلون ،شن و مواد خارجـی خیلی درشت آن ته نشین می‌شود. در *****شن بقیه مـواد جامد و معـلق در آب گرفته می‌شود. بخشی از آب وارد تانک کود شده با حل مقـداری کود در آب این محلول از انتهای دیگر تانک خارج و مجددا وارد جـریان اصلی آب می‌گردد. آب پـس از عبـور از فیلـتردیسـکی و یا تـوری وارد لوله‌های اصلی و نیمه اصلی و در انتها لترالها می شود و توسط قطره چکانها آب به آرامی خارج میگردد.

 

سیستم کنترل مرکزی

 

آب آبیاری باید تمیز عاری از هرگونه ذرات معتلق باشد . مناسب ترین ***** برای سیستم کنترل مرکزی ***** هایی با مش 120 می باشد همچنین وجود سیستم کوددهی در شبکه کنترل مرکزی ضروری است .

لینک به دیدگاه

شبکه لوله های اصلی و نیمه اصلی

خطر کانال و خوابانیدن لوله های اصلی و نیمه اصلی در زیر خاک، لوله های اصلی و نیمه اصلی وظیفه انتقال آب تا لوله های آبده (لترالها) را بعهده می گیرند.

0afd3a37cca0.jpg

لینک به دیدگاه

لوله های اصلی و لوله های نیمه اصلی

این لوله ها معمولاً از جنس پلی اتیلن می باشند. لوله اصلی آب را از ایستگاه کنترل مرکزی به لوله های نیمه اصلی می رساند این لوله ها باید در عمق مناسبی درون خاک قرار گیرند .

اتصال شبکه لوله های اصلی و نیمه اصلی به لوله ایده (لترالها)

05.gif

پوشاندن مسیر لوله های اصلی و نیمه اصلی

لوله های آبده ( لترالها ) بوسیله اتصالاتی مانند بست ابتدایی به لوله های اصلی و یا نیمه اصلی متصل میگردند.

066.gif

اتصال شبکه لوله های اصلی و نیمه اصلی به لوله های آبده ( لترالها )

07.gif

شستشوی اولیه سیستم پس از نصب

شستشوی اولیه لوله های اصلی ونیمه اصلی به همراه لوله های آبده ، سیستم را از هر گونه ذرات وارد شده در مسیر لوله ها ناشی از عملیات نصب

08.gif

تست و راه اندازی سیستم

پس از شستشوی اولیه، تست سیستم و تنظیم فشار هیرولیکی در لوله های آبده ضروری بوده و تضمین کننده کارایی بالای سیستم خواهد بود

09.gif

حالا از آبیاری قطره ای لذت ببرید

شما توانسته اید نیاز آبی گیاهان خود را به خوبی تامین نمایید و در پول و وقت خود صرفه جویی کنید.

10.gif

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لوله ابیاری قطره ای

منطقه خاور میانه وبه خصوص کشورمان از جمله کشورها ئی هستند که طی چند سال اینده با بحران جدی اب مواجه خواهند شد استفاده بی رویه از آب باروشهای سنتی ومصرف بی رویه حاملهای انرژی برای رساندن آب به بسترهای کشاورزی در شرایط کنونی یکی از دقدفه های کارشناسان این امر میباشد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...