رفتن به مطلب

گیاهانی که تار عنکبوت تولید می کنند!!!!!


ارسال های توصیه شده

با وارد کردن ژن تار عنکبوت به سیب زمینی و توتون این گیاهان قادر به تولید مقدار قابل توجهی تار عنکبوت در بافتهای خود خواهند شد.

 

اگر الیاف تولیدی از این روش قابل ریسیدن باشد میتوان از آن برای تولید الیاف پرقدرت و همچنین الیاف قابل تجزیه و غیر سمی استفاده کرد .

 

اودوکنرادوهمکاران از موسسه تحقیقات گیاهان زراعی و ژنتیک گیاهی ، نسخه های مصنوعی از ژن مولد تار عنکبوت گونه Nephila clavipes را به چند گیاه منتقل کرده ومشاهده کردند که بیش از دو درصد کل پروتئین این گیاهان را تار عنکبوت تشکیل میدهد . ژن مولد تارعنکبوت قبلا به باکتریها منتقل شده است این باکتریها در محیط غذایی مناسب قادر به تولید تار عنکبوت هستند ولی لازمه این عمل تغذیه انان با گلیسین والانین، دواسیدآمینه گران قیمت است .

 

با روشی مشابه این ژن به بز منتقل شد که در نتیجه پروتئین مربوطه در شیر ان یافت شد .محققین هزینه تولید تار عنکبوت از گیاهان تغییر یافته ژنتیکی را 10 تا 15 درصد هزینه مشابه در مورد باکتری تخمین میزنند مضاف بر اینکه گیاهان قادرند اسید امینه مورد نیاز خود را از مواد خام ارزان قیمت تهیه کنند .

 

عنکبوت وکرم ابریشم دارای غده های مولد پروتئینهای لیفی هستند که با ریسیدن آنها الیافی بدست می اید که از فولاد محکمتر است تنها تعدادمحدودی از تولید مصنوعی از جمله "کولار kevlar " تولید شرکت Dupont قابل رقابت با این الیاف هستند .

 

الیاف کولار در جلیقه های ضد گلوله،وسایل ورزشی، قطعات هواپیما و ریسمانهای مورد استفاده در سکوهای نفتی بکار میرود.ولی الیاف کولار انعطاف پذیری بسیار کمتری نسبت به تار عنکبوت دارد این بدان معناست که تار عنکبوت قبل از پاره شدن انرژی زیادی جذب میکنند مزیتی که عنکبوت به کمک ان موفق به شکار حشرات میشود .مهندسان علاقه زیادی به استفاده از تار عنکبوت در صنعت دارند ولی استخراخ این ماده از طبیعت گران تمام میشود به همین علت پژوهشگران در جستجوی راهی برای تولید انبوه این ماده به صورت مصنوعی هستند .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...