رفتن به مطلب

اصول باززنده سازی شهر آستین


ارسال های توصیه شده

در سال 1838 میلادی،به دستور رئیس جمهور"میرا بیو لامار" و توسط ادوین والر،شهر جدید آستین(Austin) در تگزاس مرکزی متولد شد.تا سال 1839،طرح جامع شهر که شامل شبکه منظم خیابانها و نواحی تجاری،مسکونی و چهار میدان اصلی شهر بود تهیه شد.

 

این طرح اولیه که تا به امروز هم در شهر دیده می شود،مرکز جغرافیایی و روانشناختی شهر آستین را نشکیل می دهد.آستین قلب تپندﮤ تگزاس است؛آشفتگی،اغتشاش و فرسودگی در بافت مرکزی این شهر از طرفی و تاریخ غنی شهر از سوی دیگر، مدیران شهری را در باززنده سازی این مرکز ترغیب کرد.

 

در این فرآیند کمیسیون طراحی طیف گسترده ای از اسناد موجود را مدنظر قرار داد؛این اسناد شامل تعدادی از اسناد موجود خود شهر آستین و تعدادی از اشناد موحود در رابطه با شهرهای دیگر را شامل می شوند:

Austin%2001.jpg

طرح شطرنجی ادوین والر برای شهر آستین،1839

 

 

باتوجه به این اسناد و مطالعات انجام شده،سرانجام اصول و چهارچوب اصلی باززنده سازی مرکز شهر آستین در غالب موارد زیر تعیین شدند :

 

* شخصیت انسانی

* تراکم

* پایداری

* تنوع

* سرزندگی اقتصادی

* هنر بومی

* حس زمان

* شخصیت منحصر به فرد

* اصالت

* امنیت اجتماعی

 

Austin%2002.jpg

تصویری از عناصر اصلی و منحصر به فرد شهر آستین

 

 

1- شخصیت انسانی

شخصیت انسانی یک ارزش است، چرا که یکی از معیارهای تامین کننده آسایش در محیط زندگی است و مردم را به زندگی، خرید، خوردن و یا خلق محیطی که از لحاظ فیزیکی و روانی راحت تر باشد، مشتاق تر می کند. به عبارت دیگر، شهر محیطی است که برای مردم ساخته شده وباید این حس را که مکانی است برای ایجاد راحتی در زندگی انسان به ساکنانش القاء کند.

 

طراحان، توسعه دهندگان و مهندسین حمل و نقل می توانند طبیعت فیزیکی شهر را برای دستیابی به یک سکونتگاه انسانی ایده آل، تغییر دهند.

در همین راستا، کاربرد مصالح، مقیاس ساخت و ساز، تسهیلات انسانی، ملایمت نور خورشید، سطح پیچیدگی، و تعداد گیاهان و درختان شاید همگی برای دستیابی به این هدف که نواحی شهری باید برای استفاده انسانی طراحی شوند، تغییر یابند.

این مفهوم، احساس بهتر شدن را به نحوی ایجاد خواهد کرد که ما ساماندهی مناسب را در محیط پیرامونی احساس کنیم، به نحوی که ما درک کنیم که آنها برای ما طراحی شده اند. این مفهوم، همچنین استفاده از پیاده رو ها وخیابانهای مختلط با پیاده راه و همچنین افزایش سطح مشارکت و حیات اقتصادی هسته مرکزی شهر را تسهیل و عملی می نمایند.

 

2- تراکم

تراکم، به تمرکز مردم، ساختمانها و فعالیتها برمی گردد. این تراکم، اثر سرزندگی را با خود به همراه دارد.

ما به تراکم بدین لحاظ اهمیت می دهیم که تراکم فعل وانفعالات اجتماعی و تجاری را با جایگزین کردن تعداد زیادی از مردم در یک فضای فشرده تسریع می نماید، و خوشبختی ناشی شده از این فعل و انفعال اجتناب ناپذیر را، در تمام شهرهای بزرگ جهان ملموس می سازد.

 

تراکم و تمرکز نباید با جمعیت زیاد از حد اشتباه شود. طبقه گفته جین جکوبز، در کتاب "مرگ و زندگی شهرهای بزرگ آمریکا"، وجود تراکم امری حیاتی و ضروری است: «برای ایجاد تنوع سالم و سرزنده در خیابانها و نواحی شهری». به طور خلاصه تراکم سرزندگی و تنوع را ترویج می کند. در حومه های شهر جایی که از تراکم و تنوع خبری نیست، تعریف شخصیت اجتماعی اهمیت می یابد. مکان های شهری متراکم، طبیعتاً، در شخصیت بسیار متنوع بوده و به خاطر این تنوع و هیجان انگیز بودن، مردم پسندند و آنها را به زندگی در اینگونه شهرها جذب می نمایند.

 

3- پایداری

پایداری یک ارزش است، چون یک شهری که پایدار است- شهری که تعادل منطقی و مداوم را بین منابع کلی مصرف شونده و منابع کلی تولیدکننده دارد- بهتر می تواند در دوره های زمانی بلندمدت بقا یابد. پایداری در شهر آستین با در دسترس بودن منابع این شهر برای نسل آینده به همان میزان که برای مادر دسترس بوده است،ارتباط مستقیم دارد.

 

پایداری بیشتر از یک تلاش ساده را برای به حداقل رساندن مصرف انرژی طلب می کند، بر ساخت وساز سبز تاکید می کند ، و چرخه طبیعی را رواج میدهد. توسعه پایدار همچنین کاربرد مجدد ساختمانهای موجود ، ایجاد ساختمانها با عمر طولانی وساختار انعطاف پذیر برای کاربردهای متفاوت در آینده را شامل می شود.

پایداری در سه بعد اجتماعی،اقتصادی و زیست محیطی تعریف می شود و ایجاد تعادل و توازن میان این سه بعد،مطلوبترین حالت پایداری است.

 

4 - تنوع

حمایت از تنوع (تمایز در ویژگیها، کیفیتها، یا عناصر) یک توانایی اجتماعی است و یکی از اصول اصلی در طراحی شهرهااست. تنوع، مالکیت جمعی را در خلوت خصوصی، عمومی وتسهیلات شهری رواج میدهد. تنوع در محیط ساختمانی ،در عملکرد، فرهنگ، سبک و کاربرد آن نمود می یابد. توسعه چندکاربردی یا متنوع در راههای دیگر می تواند شهر را به یک مکان ثروتمند و سرزنده برای زندگی، کار و تفریح تبدیل کند و از رشد اقتصادی حمایت خواهد کرد.

 

5- سرزندگی اقتصادی

سرزندگی اقتصادی، شرایطی را توصیف می کند که تمام بخشهای دستگاه اقتصادی، به خوبی و همراه با هم کار می کند.آن یک بازگشت پایدار است به ابزاری برای تمام معیارهای زندگی شهری. بدون انرژی و توانایی اقتصادی، احیای مرکز شهر ممکن نیست. طراحی قدرتمند مرکز شهر آستین به عنوان یک شهر توصیفی و منحصر به فرد می تواند موجب رونق اقتصادی شهر شود.

پروژه های خصوصی موفق، ارزشهای دارایی بیشتر را ایجاد خواهد کرد، بنابراین میزان مالیات را افزایش می دهد. هرچند اگر آنها میزان مالیات را گسترش دهند و شخصیت شهری را غنی سازند، سودمند خواهند بود.

 

6- هنر شهری (بومی)

هنر برای هر شهر، قلمرو عمومی آن را تعریف می کند ونقاط جذاب شهر را برجسته می نماید. برجسته نمایی هنر بومی سبب آگاه کردن ساکنان جهان از اعتقاد مردم شهر به بیان هویت و فرهنگ جمعی می گردد. بیان این هویت، عناصر منحصربه فرد جامعه، تغییرات روزانه، گذشته با ارزش و قابل احترام را مورد بررسی قرار می دهد، به همان میزان که بیان آرزو و آمال آینده جامعه را محترم می شمارد.

 

هنر بومی، زندگی بومی را تشویق می نماید.هنر بومی، به وسیله شهر یا بخش خصوصی آغاز شده و توسعه اقتصادی، توریسم فرهنگی و احیاء واحد همسایگی و مرکز شهر را با شهرت بین المللی و کیفیت پیشرفته ای از زندگی برای شهر به ارمغان می آورد.

 

هنر بومی، مکان ها را به مردم باز می گرداند؛ هنر بومی سبب می شود که بازدیدگنندگان همانند ساکنین به دنبال کشف خلاقیت ها و نوآوری ها در شهر باشند.آستین تا به حال، از مجموعه تعداد زیادی از اهداف، ایده ها، ایده آل ها و سنتهای مردم آن سرزمین شکل یافته است . یک کار هنری یا معماری، یک خط ارتباطی مهم بین گذشته شهر وامروز آن است که تولیدکنندگان آینده از آن مفاهیم و روشهای هم سلفهای پیشین خود را می آموزند. کار جدید می تواند به مردم در درک ایده آلهای امروزه و گذشته و تغییر اطرافشان با ادامه آن روند مساعدت نماید.

 

تا به حال، هنرمندان ما- اعم از هنرهای زیبا، صنعتگران یا هنرمندان بومی- به آستین در پاسخ به منابع غنی طبیعی از ناحیه ، سنتها و فرهنگهایی که خودشان آنها را پرورانده اند، شکل داده اند. این هنرها به عنوان یک ذخیره ملی باید حمایت شوند.

 

7- حس زمان

حس زمان و تاریخ آن برای حفاظت از منابع با ارزش وپایدار جامعه مهم است. رشد شتابان جمعیت، میتواند منجر به تخریب منابع شود، ارزشی که اغلب دیرفهمیده می شود، بعداز اینکه منابع نابود می شوند. بیشتر توسعه ای که در آینده رخ خواهد داد، موقعیت حفاظت و نشان دادن تاریخ و داستان یک مکان را در بر دارد در پاسخگویی به نیازهای امروزه شهر هنگامی برای ما با ارزشتر خواهد بود که بتوانیم تداوم گذشته، حال و آینده را احساس می کنیم.

 

آستین به حقایقی اهمیت می دهد که ما را مشتاقانه به سوی حفاظت از محیطهای طبیعی و فرهنگی متفاوتمان به سوی طرز فکری باز برای تکنولوژیهای جدید و مشتاق برای تغییرات به منظور بهترشدن رهنمون می سازد. با اهمیت دادن به حس زمان، ما اهمیت لحظه به لحظه ای را که زمان به ما تقدیم می کند درک خواهیم کرد.

 

ما خالق آینده ایم، همانگونه که مطمئنیم که چیزی که ما در حال حاضر انجام می دهیم، روزی بخشی از تاریخی خواهد شد که ما می خواهیم از آن حفاظت کنیم. توسعه در این راه نقش یک گوینده داستان را ایفا می کند. هر چیزی که در شهر ساخته شده ومی شود، یک داستان خواهد شد در داستان بزرگتر آستین. تصمیماتی که ما می گیریم، نحوه بیان داستانها را در مرکز شهر آستین تعیین خواهد کرد. داستانهای گفته شده باید دقیق، مطمئن، شیوا، متعهد، پایدار و چالشی باشند.

 

8- شخصیت منحصر به فرد

در شرایطی که اغلب شهرهای جهان به یک ترکیب یکنواختی از ساختمانها و بزرگراهها تبدیل شدند که نشان از سبکهای زندگی متشابه دارد،شهر آستین با منظر فوق العاده و مردمی متفاوت، شخصیتی را برای خود رقم زده است که منحصر به فرد، بی نظیر و گرانبها است. وقتی که برتری فرهنگی به عنوان موفق ترین راه برای اقدامات بزرگ مثل فروش کالاها وترویج خدمات، ساختمانها، مشاغل، غذا، پوشاک و تفریح پذیرفته می شود، شخصیت منحصربه فرد در برابر حمله ها تسلیم می گردد.

 

محیط فیزیکی شهر آستین، طبق همین شرایط، همگن تر و قابل پیش بینی تر شده است در حالی که در جایی که اشخاص با یک محیط یکنواخت و خارج از کنترل مواجهند یک مکان غیرانسانی ایجاد می شود.

آستین، شامل مجموعه ای است که سطح منطقه بسیار ارزشمند است؛ رودخانه، مجلس ایالتی، پارکها، مکانهای خاص، گونه های ساختمانی، سبکها، جزئیات معماری ونحوه شکل گیری شهرهای کوچک، به همان میزان فعالیتهای تجاری وحوادث اجتماعی. این مجموعه فعالیتها ارزشمند است، چرا که آن به شهروندان احساس برتری از هویت را در جهانی که شخصیت به سرعت در حال گم شدن است می دهد.

یک دلیل برای رشد اخیر آستین، جذب کردن احساس دیگران به شیوه های مختلف است.تعداد زیادی از مردم به اینجا از شهرهایی که هیچ احساس تعلقی در آن وجود ندارد نقل مکان می کنند. به علت اینکه آنها در آن شهرها هویت شخصی ندارند. این حس مکان یک فاکتور اقتصادی قوی در خلق جامعه سالم است.

 

9- اصالت

شهرها تا به امروز، یک داستان فیزیکی از زندگی در آن و مردمی که آنجام زندگی می کنند خلق کرده اند، چیزی که مهم است این است که مردمی که آستین را شکل داده اند، این کا را با یک حس اصالت انجام داده اند. این مفهوم ارزشمند است چون شهری که با این مفهوم شکل می گیرد، بهتر قادر خواهد بود که یک احساس عضویت (شهروندی) و محلی را ایجاد کند.با تاکید برآنکه این داستان پاسخگوی خوبی به تاریخ اصیل شهر باشد، مردم آن راو شرکت در آن را بیشتر ترجیح خواهند داد وخودشان را با آن همراه و منسجم می کنند. به مفهوم دقیق¬تر، یک شهر خودش را با چیزی که در مورد خودش معتبر است و با زندگی حقیقی مردمی که در آنجا زندگی می کنند نشان می دهد ، ارتباط قویتر مردم می تواند بین آنها منجر به برقراری هویتشان، تاریخ مکان و محیط فیزیکی شان شود. به عبارت دیگر، یک شهر چگونه، چرا و چه وقت شکل گرفته است؟

 

اصالت به عنوان یک ارزش، پیشنهاد می کند که آستینی ها ترجیح خواهند داد شهری داشته باشند که زمینه فیزیکی و سیمای آن به طور مشخص بیننده را به زمانی که آن ساخته شده و نیازهای مردمی که آنجا زندگی و کار میکنند ارجاع دهد، نسبت به جایی که با یک طراحی خیالی تجاری یا ساختار تاریخی دروغین برای فریب کاربران با یک ظاهر نمادین وساختگی خلق شده باشد.

وقتی که اصالت در ایجاد یک شهر، نقش بازی کند، ساختمانها و فضاها به طور طبیعی در خود معنا و اهمیت را جمع خواهند کرد. اصالت در این زمینه به شهر حقیقی برمی گردد ، جایی که مردم زندگی و کار می کنند و تضادها و فرصتهای جمعی و شخصی را بررسی می کنند.داستان حقیقی از مکانهای پیرامونی که مردم واقعاً در آنها ساکنند تشکیل می شود.

 

10- امنیت اجتماعی

با اینکه ایجاد یک مکان شهری سالم و بدون خطر، مشکل است اما از اهداف مهم شهرسازی محسوب می شود. نواحی شهری فرسوده می تواند پر از غریبه ها، شلوغی و فشردگی باشد. احساس امنیت برای جذب مردم در درجه اول اهمیت قرار دارد. زیرا مردم را در فعالیتهای انتخابی مطلوبشان، آزاد ساخته، امنیت مرکز شهر را تامین می کند. ایجاد حس امنیت در مردم در میان غریبه ها و در میان فعالیتهای بی شمار می تواند بستر انجام برنامه های روزمره مردم شهر را فراهم سازد. طراحی خیابانها، پیاده راه ها و ساختمانها با نورپردازی و تعیین محدوده های خیابانهای عمومی و سایر فضاهای باز می توانند به طور مستقیم ، ساز و کار امنیت شهودی شهر را نسبت به مسائل شهری ترویج دهد. طراحی مناسب امنیت همه جانبه را با قانونمند کردن فضاها، ایجاد هویت و مکانهای سالم،امن و قابل دفاع در تمام نقاط شهر تامین می نماید.

 

منبع: معماری نیوز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...